Kirunafjällen som omväxling

Vi tänkte oss en tur i Kirunafjällen som omväxling mot "våra egna" Jokkmokksfjäll. Tänkte därför söka lite info........
Vi beräknar starta i Sitas och gå via Hukejaure, Singi, Sälka, Nallo, och sedan Vistasdalen ned till Nikka. Ingen besvärlig tur, men hur är det att ta med en hund 5 mån (vorsteh), är det besvärlig mark, block osv...tex leden från Sälka till Vistasstugan ?
Turen går andra halvan i aug.
 
Sälka till Vistas är huvudsakligen gräsängar vad jag kan minnas. Jag är inte hundägare men kan inte tänka mig att det kan vara några problem däremellan för en hund.

Jag har inte kartan framför mig men hur går du från Hukejaure - Singi, genom Naesketvagge? Då är det en brant i början av Naesketvagge som kanske bör kollas upp. Har inte varit där själv.

När jag gjorde en liknande vandring hade bussarna slutat gå Ritsem-Sitasjaure och någon bilskjuts lyckades jag inte få tag i. Stigen däremellan lär vara i dåligt skick.

Jag kan inte påminna mig om några krångligheter Sitasjaure-Hukesjaure (det var några år sedan) förutom kanske lite stenigare vid en (eller var det 2) lite innan Hukesjaurestugan och fram till stugan.

Lycka till
Peter P.
 
Räktasjåkkå

Vi tänkte ta leden upp mot Hukejaure, vika av ca 2 km innan stugan och följa Räktasjåkken upp mot sjön 958, sen ned på Nordkalottleden och kanske inte gå ned mot Singi....Funderar mest på leden från Sälka upp mot Nallo och Vistas??
 

avslutad210712

Gäst
Re: Räktasjåkkå

jokkmokk; sa:
Vi tänkte ta leden upp mot Hukejaure, vika av ca 2 km innan stugan och följa Räktasjåkken upp mot sjön 958, sen ned på Nordkalottleden och kanske inte gå ned mot Singi....Funderar mest på leden från Sälka upp mot Nallo och Vistas??

Gick exakt den vägen för två somrar sen fast i andra riktningen och med den ändringen att vi kom från Mårmapasset medans Ni skall nå ner efter Vistasdalen. Dessutom gjorde vi en avstickare till Unna Räita-stugan där det var det absolut besvärligaste underlaget för en hund på den svängen. Vi har en storpudel och det var inga som helst problem för den.
 
Re: Räktasjåkkå

jokkmokk; sa:
(klipp)

Funderar mest på leden från Sälka upp mot Nallo och Vistas??

Den delen är inga problem, mest gräsängar faktiskt.

Däremot bitvis stenigt i närheten av Hukejaure och längs Nordkalottleden. Inte farligt dock, alls inte i samma klass som t ex Tarfala och andra stenhav.

//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.