kebnekaise tid

Hej undrar bara när det är bäst att bestiga kebnekaise
Hade tänkt åka ditt efter sommaren någon gång.
Behöver man någon kurs i ryggen för att ta sig upp på toppen???
 
ebbsan; sa:
Hej undrar bara när det är bäst att bestiga kebnekaise
Hade tänkt åka ditt efter sommaren någon gång.
Behöver man någon kurs i ryggen för att ta sig upp på toppen???

Hej!

Kebnekaise kan man bestiga året om, dock kanske man bör hålla sig till de tider då fjällstationen har öppet. Bestigning sker genom östra eller västra leden. Vad jag har förstått kräver östra leden guide. Västra leden går man själv.

Någon kurs behöver man inte men lite fjällvana och varma kläder kan vara bra att ha.

Kika på nätet bland annat finns STF

http://www.svenskaturistforeningen.se/templates/hostel.aspx?id=3154

Hoppas detta var till någon hjälp.
 

avslutad210712

Gäst
Det man kanske skall tänka på är att toppglaciären nuförtiden oftast är barsmält om man går senare på sommaren vilket gör den lite småhalkig och lite mer "pirrig" att gå upp på :)

Funderar själv på att vara där uppe den 7:e augusti så får man väl se hur halkig den är.
 
Keb i början av Juli

Har förstått via inlägg i forumet att det ligger 'mycket' snö i början på sommarsäsongen på toppen och att man behöver stegjärn om det bildats is på toppen. Jag hade tänkt ta mig upp kring månadskiftet Juni/Juli och undrar om det går att ta sig upp då utan utrustning (via västra leden)?
 

avslutad210712

Gäst
Re: Keb i början av Juli

nsidirop; sa:
Har förstått via inlägg i forumet att det ligger 'mycket' snö i början på sommarsäsongen på toppen och att man behöver stegjärn om det bildats is på toppen. Jag hade tänkt ta mig upp kring månadskiftet Juni/Juli och undrar om det går att ta sig upp då utan utrustning (via västra leden)?

Vi var upp den 12:juli 2004 (via Durtlings led men den är samma som västra från Kaffedalen och upp) och då var det hur lätt som helst att ta sig upp på toppen utan någon som helst utrustning. Var ett snöspår upp som var någon dm djup. Däremot var det helskottas kallt för fötterna uppe på toppen.

Har hört av andra att det går att ta sig upp utan utrustning även om glaciären är barsmält men det kräver lite mer försiktighet med tanke på halkrisken.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.