Kebnekaise skidtour - för svår terräng?

Tjena,

Vi vill göra en skidtur från Abisko till Kvikkjokk och ha lite skoj i Kebnekaisemassivet.
Från Tjäktja vill vi gå till Nallo, Unna Räita, Tarfala, Kebnekaise, Singi och vidare på Kungsleden.

Jag har frågor om terrängen:
På vägen från Unna Räitavaggi över Kaskasavaggi, Guobirvaggi och Gaskkasjavri till Tarfala måste man passera
- passet mellan Pyramiden och Knivkammen
- passet mellan Duolbanjunecohkka och Kaskasatjåkka
- passet mellan Gaskkasbakti och Giebmebakti

Är det för svårt under vintern och med mycket bagage?
Hårt att kliva på eller farligt att åka ner?
Är turen vansinnig eller blir det häftigt kallt i Guobirvaggi på natten?

Vi (2 sportiga killar) har båda randonnéeskidor, jag har en ryggsäck och annan har en pulka. Tror att det finns inget problem med kondition och sovsäck.
Men jag är inte säkert om terrängen.

Tack och hälsningar, Norbert
 

avslutad210712

Gäst
Har inte själv gått över Pyramidpasset men har övernattat i Unna-Räitta-stugan och tittat på passet på avstånd och tror att det passet kan vara rätt tufft med pulka.
 
Varför pulka?

Leden är rolig i bra sikt med rimlig ryggpackning. I och med att man kan proviantera på många ställen längs vägen och bo i stugor så skulle jag föreslå en maxpackning på knappt 20 kilo på ryggen i stället för tält och pulka.

Skall ni ta med pulka och tält är nog att lämna tält och pulka i ert läger och göra toppturer mer njutbart än att köra jojoleden med all utrustning medförd.

Alternativt lägga ett basläger vid t ex Sälka eller i Kaskasavagge och gå en rundtur med en övernattning i t ex Tarfala och så tillbaka till tältet.

Thure
 
Tack för svaret.

Vi (troligen) behöver pulkan för vår 15-dagarsbagage...
Annars blir det kanske mer än 25kg per ryggsäck :-/

Vi vill göra en topptur uppå Kebnekaise med basläger på Storglaciären, men därför måste vi gå från Nallo till Tarfala (med hela turbagagen).

Om man vill inte kliva igenom Pyramidenpasset, måste man gå ner till Vistasvaggi och up igen (från 1200möh till 500möh och tillbaka (inte en bra idée), då är kortare passvägen kanske finare?

Samman sak med Kaskasatjåkka, fjället ligger just på vägen mellan Unna Räita och Tarfala.
Man kan gå dit på direkt vägen över Gaskkasjavri eller ta långare vägen omkring Kaskasatjåkkamassivet, men då måste man också kliva på Darfalcorru.

:-/
[Ändrat av Moltebaer 2006-12-28 kl 21:31]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.