Kebnekaise Östra-Västra leden??

Hej!
Har precis börjat planera en topptur till Kebnekaise i slutet av augusti. Har hört att det finns en svår led och en mindre svår (östra-västra??). Vad är skillnaden?
Tacksam för svar/ Jonas
 
Den lättare leden (västra) är mer lättgången och brukar rekommenderas till de som går upp själva för första gången. Inga klätterinslag att tala om (jag har dock inte gått hela leden själv). Den är längre och tar därmed längre tid. Den östra leden är kortare (och något brantare) och innehåller lite lättare klättring (ca 3). Det finns några luftiga avsnitt. Den går också över/bredvid ett par glaciärer och lite glaciärkunskap är bra att ha (ett krav anser en del). Hör efter med guiderna på Keb hur dagsläget är när det gäller snö, sprickor osv. Sen kan givetvis vädret ställa till det ordentligt och man bör vara förberedd på det.
 
Västra leden Keb

Jag har bara gått västra leden. Den är helt ok, inga stora vad (just då) eller överraskningar. Den tog 10,5 timmar upp och ner inklusive lunchpaus vid en av toppstugorna. Tråkigt med Kaffedalen som gör att man måste gå ner 200 meter i en svacka på både upp och nerväg.
Keb är fint, gå dit!
¤
 
Hej!

Västra leden om man går själv, och östra går man med guide i grupp från fjällstationen, om man är "nybörjare".

Västra leden är som sagt längre och jag skulle även vilja säga jobbigare! En gång tog det 14,5 tim för mig och mitt sällskap, pga bl.a. bristande skare och lårdjup snö på flera sträckor. Då gjorde vi en kort matrast i toppstugan innan vi gick ner igen.

Går man östra leden med guide behöver man aldrig tveka om väg, man går på glaciärsnö som är upptrampad, åker byxbak på nervägen m.m., m.m. Även om det förekommer klättring med fasta rep anser jag nog att östra leden är den "enklare" i sammanhanget.

Sen måste man tänka på att alla råd i dessa sammanhang är subjektiva och har "bäst-före-datum". Förhållanden växlar år från år, månad för månad, vecka för vecka och naturligtvis även dag för dag.

Man får helt enkelt ta det som det är, när man väl är där!
:)

Mvh Bert
 
Toppen!

Hej Jonas,

Visst är det långt att gå, men i augusti är det ingen vidare risk för snö till midjan. Och det beror på ens fysiska form och hur van man är att gå brant uppför. Om man är i någorlunda god fysisk form och man tar det lugnt, så man inte tröttar ut sig i början, tar västra leden inte så lång tid, men ligg inte kvar i sovsäcken för länge...

Där slipper man ge sig ut på glaciär eller upp i ett brant parti som kan upplevas jobbigt om man upptäcker att en i gruppen är höjdrädd. Jag fick en gång "prata upp" en vän där som blev lite rädd, som resultat fick vi ta västra leden på nervägen.

Ett tips! Om ni har krafter och tid kvar på nervägen kan ni göra en liten avstickare från västra leden upp på Tolpagorni där man har ett fint fågelperspektiv på tillvaron i Laddjovagge!


Ha det gött /Niklas
 
snö i augusti

Detta gäller västra leden:

Aug 1999 bjöd på knädjup nysnö uppe på sydtoppen. Efter västra leden var det knädjup snö på vierranvarri och uppöver. vid toppstugorna var det bitvis lårdjupt.I slutet av augusti får man vara beredd på att det kan komma en hel del nysnö på hög höjd. Snödamasker är att rekommendera. Snöstorm och minusgrader bör man vara rustad för.Svårt att orientera då eftersom ledmarkeringen inte syns. Kompass bör, som alltid, tas med.

Rännan upp från Kittedalen upp i passet mellan Tuolpa och Vierranvarri är nog snöfri och då tar det lång tid här. Nedstigningen blir då jobbig eftersom man inte kan rutscha på snön.

I Kaffedalen är det alltid snö och ibland sjunker man ner här.

September 1996 bjöd på snöfri vandring och vindstilla på toppen och solsken. Några cm nysnö på vierranvarri.

MVH Mats
 
Nysnö!

Jodå - allt kan som sagt hända.....

Man varnar för nysnö på höjder över 1500 m idag den 27 juli!

Mvh Bert
 
Hjälp!

Nu blir jag nästan rädd själv, jag tänkte ge mig på toppen själv med flickvän i mitten på Augusti, och vi hade tänkt lämna snöspaden hemma :)

Jag har varit uppe på Kebnekaises toppar flera gånger
och en gång med rikligt med snö, dock i slutet av September. Visst faller det också snö i augusti men att det som Herr Frank skriver "I Kaffedalen är det alltid snö och ibland sjunker man ner här." alltid skulle ligga snö längs västra ledens översta del är jag högst tveksam till eftersom de flesta gånger jag gått här har det varit barmark!
Dock är det naturligtvis bra att veta att midjedjup snö kan förekomma och förekommer regelbundet på hög höjd. Och man ska nturligtvis vara förberädd. Men det smälter också bort. Om man är ovan och tveksam på grund av att det kommit snö kan man ju alltid vänta med toppen tills nästa gång. Men jag utgår dock fortfarande från att det inte blir nått snöpulsande.

Jag hoppas på fint väder för er också Jonas och alla andra!

/Niklas
 
Kaffedalen mm

Alla gånger jag har gått Västra leden till toppen (3 gånger) så har det varit snö i Kaffeldalen: slutet av juli, början av aug, resp början av sep.

Nåväl, man behöver ju inte vara rädd för snö, däremot förberedd. Jag vandrar alltid med snödamasker om jag förväntar mig vadning och snöpulsning, dubbla teleskopstavar har jag oxå som stöd, vilket är perfekt vid snöpulsning och i blockterräng.

Jag ville inte skrämma utan mer påvisa hur viktigt det är att vara förberedd för alla sorters väder.

Fjällhälsningar,
Mats Frank, Umeå
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mli11 Kebnekaise - upp västra leden ned östra leden? Fjällvandring 9
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
Kebnekaise via Östra leden på Nordnytt Fjällvandring 0
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...