Kebnekaise & Kaskavagge raststuga

Hejsan!
Jag o några kompisar har planer på att gå Kebnekaise-massivet lugnt inom kort och har bla tänkt gå Vistas-Tarfala via Kaskavagge.
Är det någon som nyligen gått denna sträcka? Enligt folket på Kebnekaise är det någon bro som är trasig på vägen, är denna verkligen nödvändig att använda? Och om vi skulle bli tvugna att övernatta i Kaskavagge rastskydd, vad finns där? Kokkärl, filtar, ved (/annat brännbart)?
Tacksam för svar!
 
Jag har gått sträckan, men inte nyligen.
Jag vet inte vilken bro du menar. Men jag kommer att tänka på två broar Vistas-Tarfala. Dels den över Vistasjokken, ca 5 km söder om vistasstugan och dels den över Kaskasajokka. Dessa broar tycker jag är nödvändiga, själv skulle jag nog tveka att gå där om de inte fanns. Bron över Kaskasajokken är en pålyftsbro, som alltså tas bort mellan säsonger, just för att den annars spolas sönder av vårfloderna. Om den bron inte finns ska det gå att vada jåkken, men först flera km långre västerut i dalen. Där bron är går jokken i en djup ravin.

Rastskyddet i Kaskasavagge är en prismastuga, och den ser ut ungefär så här på insidan:
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=26145&set=
Jag har inte varit där sedan 2002, då var den i fint skick och möjligtvis fanns det något enstaka kokkärl. En vattenhink kanske? Men inga filtar. Jag skulle inte räkna med att finna någon utrustning där, utan se det bara som ett vindskydd. Ved ska finnas, men det vet man aldrig. Beror ju på hur många som vart där och eldat innan er....

Kaskasavagge är vacker här, och det finns fina tältplatser!
 
Hejsan!

Eftersom ni har tänkt att ge er av inom kort, vilket jag antar betyder någon gång den här månaden, kommer ni med mycket stor sannorlikhet komma upp innan vårfloden. Det är ju inte direkt tokvarmt uppe i norra lappland för tillfället. I så fall behöver ni inte beskymmra er om några älvar eller jokkar över huvud taget, de kommer vara snötäckta och är bara att skida över.

Om ni inte tänkt att bo i tält skulle jag helt klart planera för att sova över i Kaskavagges vindskydd, dvs ta med kök, liggunderlag och sovsäck. Att gå från Vistasstugan till Tarfalastugan på en dag är en mycket jobbig dagstur.

/ Stefan
 
Är det en skidtur vi talar om?

En fin variant i så fall är den sk Jojoleden. Då kan ni med fördel övernatta i Unna Räitas vindskydd. Men att gå via Kaskasavagges vindskydd är också en mycket vacker tur vid tjänligt väder.

Thure
 
ja det är skidtur vi talar om...
Med andra ord så blir det till att packa sovsäck och övrig utrustning vi hade tänkt lämna. Men galoscherna kan vi visst då lämna hemma...
Tackar för det snabba svaren. Ni verkar veta mera än vad de på kebnekaise fjällstation vet, de visste inte ens att det fanns ett rastskydd på vägen!

Tackar för hjälpen!

Anna-maria
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.