Kebnekaise i början av september?

Hur brukar vädret se ut runt Kebnekaise i början av september när fjällstationen är öppen? Var ligger det snö?

Jag ska förhoppningsvis (troligen ensam om ingen vill följa med) åka till fjällstationen i Keb och kanske ta Västra leden till Sydtoppen och tillbaka, sen någon dag senare kanske man skulle gå till Tarfala.

Jag är mest ute efter att få spektakulära bilder och få vara ute i den fantastiska naturen där uppe och kanske göra nåt som dom flesta inte förknippar mig med (att gå uppför Kebnekaise) eftersom jag inte är så vältränad eller stark men min vilja är stark och jag kan stå ut med att gå ensam flera timmar.

Jag har gått flera mil (ca 4-8) förut utan så stora problem, dock bara längs vanliga bilvägar men det visar ju lite att jag har en stark vilja.

Tycker ni att jag bara svamlar och att det är kört för mig att göra på detta sätt eller är det möjligt för mig som oerfaren vandrare?
 
Klart det inte är kört, och början av September går det vanligen att vandra, kanske inte upp till Sydtoppen, men det märker och avgör man då och på plats i så fall.

Så länge man vill vandra och kommer ihåg att "det er ingen skam och snu" så får man nog en fin naturupplevelse.

Vad vädret anbelangar finns det säkert nån tråd som tar upp det, annars kan det både vara sommar, vinter och höst i September. Helt beroende på år, dag och plats.
 
Det ska nog inte vara något problem. Visst kan det komma snö, men inga stora mängder förhoppningsvis. Men det kan bli kallt, så ta med en sovsäck som tål minst 5-10 minus. Annars lär du frysa, i alla fall på högre höjd. Men du kanske ska sova i stuga och då är det ju lugnt.

Är det bara bra väder så lär du få riktigt fina bilder. Med lite snö på bergstopparna blir de ju bara vackrare, som bilden nedan som jag tog utefter jojo-leden på väg til Tarfala.

Har du aldrig tidigare varit i alpin fjällmiljö bör du inte gå västra leden till sydtoppen ensam. Den är rätt lång och vissa partier kan bli lite nervösa med snö under kängorna.

main.php
 
Jag tänkte bo på fjällstationen i Keb eftersom mina tältkunskaper inte är särskilt bra ;-)

Lite snö blir ju vackert, läste att man kunde hyra stegjärn på fjällstationen om man vill komma längst upp på toppen så det kanske blir nåt sånt när man väl planerat lite mer.

Om det inte är någon snö, då finns det väl inte så stor anledning att bli nervös om man går själv?
Jag ska iofs försöka få med nåt sällskap (förhoppningsvis någon man känner) så blir allt säkert lite lättare.

Jag läste att det t.o.m. fanns mobiltäckning med Telia som jag har där uppe så man kunde ringa hela släkten när man är uppe :)
 

avslutad210712

Gäst
Har inte gått västra leden själv men har för mig att Kittelbäcken skall vadas.
 
Det fanns en bro över den i Kitteldalen förut, men den var inte på plats när jag passerade sommaren 2005. Om den återställts sedan dess (eller kommer återställas, då jag förmodar att det rör sig om en pålyftnadsbro) vet jag ärligt talat inte, så det är nog lika bra att utgå ifrån att man får vada där uppe -- vilket knappast bör vålla några problem i början av september. Ta annars kontakt med Kebnekaise Fjällstation när det börjar närma sig och fråga om bron är tillbaka eller inte.
 
Vad över Kittelbäcken

De gånger jag passerat Kittelbäcken (senast förra sommaren) har det inte funnits någon bro. Gummistövlar funkar inte i alpin fjällmiljö, så lämna dem hemma. Ofta brukar det finnas bra snöbryggor som kan användas för att ta sig över Kittelbäcken. Det kan vara lämpligt att ha med sig ett par sandaler ifall du skulle behöva vada. Men troligen blir det inga problem.
 
Gummistövlar ska man inte spotta på, för den som vill går det också bra att gå upp på Kebnekaise med dem. Leden Nikkaluokta - Kebnekaise fjällstation är så spångad (på gott och ont) så att man inte får fullt bruk för dem dock.

Kittelbäcken brukar vara hoppbar om det inte är alltför högt vattenstånd, låter sig göras till och med i joggingskor. Med kängor är det inga problem. Det förutsätter att man hittar ett lämpligt vadställe förstås :)
 
Tack för svaren, känns som att det inte bli helt omöjligt att genomföra detta :)

Morsan däremot tycker inte att jag ska gå dit ensam för jag kan ju gå vilse och stuka foten och bli lämnad vid berget tills jag dör (lite ironi) men i värsta fall stukar jag foten (gå vilse ska jag inte göra med en karta för så svårt ska det väl inte vara att hitta?) och så är det andra vandrare där som ser mig eller så märker fjällstationen att jag inte har kommit tillbaka på kvällen. Fjällstationen har väl ganska bra utrustning för att se vad det ska bli för väder där uppe och visst är det väl ganska nödvändigt att lämna lite uppgifter och färdplan m.m. till stationen innan man ger sig iväg?

Leden till Tarfalastugan, är den lätt utan guide eller måste man ha guide dit?
 
Till Tarfala är det lätt. Bara tillbaka från fjällstationen och över tarfalajåkken sen vänster och följa stigen. Ett litet krux längs vägen är en rasbrant där man får klänga över några stora stenar. Var lite försiktig där annars inga större problem förutsatt att det är bra sikt. Lite sugande för benen eftersom det är uppför nästan hela vägen utom just sista biten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
landonia Kebnekaise - Kvikkjokk slutet av jul - början av aug Fjällvandring 9
victor.berglund Kebnekaise i början av april - utrustning, turförslag och erfarenhet? Fjällvandring 5
orren86 Kebnekaise, 12 dar, Början av Juli. Fjällvandring 3
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.