Kebnekaise-"grupp"

Tjena tjena Utsidan!

Vet inte riktigt om den här tråden hamnat rätt men jag chansar.

Det är såhär att jag har funderingar på att ta mig upp för Kebnekaise den här sommaren och då folket jag tänkt dra upp med är lite osäkra pga. semester osv. så tänkte jag försöka hitta lite andra alternativ till att slippa dra upp själv..

Har sökt på internet men mest hittat folk som "annonserat" efter sällskap, och det känns lite som en chansning att det faktiskt blir av.

Så frågan blir väll den att, finns det någon "officiell?" förening/grupp eller liknande som brukar annordna turer upp för berget?

Tack på förhand
 
Antar att det är sydtoppen som lockar. Från fjällstationen utgår guidade grupper alla dagar som vädret tillåter. Annars är det inga större problem att bestiga Keb ensam om man går den västra leden.
 
Var upp där i somras och ifall det är någon av de populärare lederna du planerar att vandra till toppen och vädret är bra så kommer du aldrig vara direkt ensam. Det är väldigt lätt att hitta någon som går i ens eget tempo och friluftsfolk är i största allmänhet väldigt trevliga dessutom :) Annars utgår dessutom guidade turer till toppen från Kebnekaise fjällstation dagligen under högsäsongen, 450:- har jag för mig att det kostar. Då får du ju en grupp att gå med.
 
Jeg tror det må være mange år siden grannas89 så den prisen på 450 han nevnte. Det koster nemlig ganske nøyaktig DOBBELT så mye, nemlig 895 og den prisen forutsetter også medlemskap i STF . Se her : http://www.svenskaturistforeningen....kaise-Fjallstation/Se--Gora/Toppturen-sommar/

Oj, där ser man, vad fel man kan minnas! Ber om ursäkt för detta. Jag gick aldrig den guidade turen utan tog mig upp själv, så skulle givetvis ha kollat upp detta innan jag skrev.
 
Sydtoppen

Vi brukar gå varje sommar med FK Stigen (se hemsida).
Tyvärr verkar det just i år inte som om det är några anmälda ännu. Föreningen har utrustning för Östra leden.
Att gå med fjällstationens guider kostade förra året 850 kr, och om man inte orkar hänga med i det tempo de behöver hålla för att få en rimlig" arbetsdag" så får man vända. Men det finns en testbana att pröva innan man anmäler sig. Blir ofta fullbokat också, så man bör lägga ett par dagar på plats för att säkert komma med.
 
Jeg tror det må være mange år siden grannas89 så den prisen på 450 han nevnte. Det koster nemlig ganske nøyaktig DOBBELT så mye, nemlig 895 og den prisen forutsetter også medlemskap i STF . Se her : http://www.svenskaturistforeningen....kaise-Fjallstation/Se--Gora/Toppturen-sommar/

Oj oj oj, då har de verkligen höjt priset. Första gången jag gick kostade det en hundring, det var 1994. Senaste gången var 2003, då kostade det 190 kr vad jag minns.

Jag skulle nog fundera både en och två gånger innan jag gick med den guidade turen idag...gå västra leden istället, som tidigare nämnts så kommer du att stöta på många som går samma väg som du. Inga problem att hitta dina färdkamrater på plats.

//J
 
900 spänn är en hel del pengar. Undrar hur mycket av höjningen som beror på försäkringskostnader och dylikt i och med att samhället höjt kraven på sådan verksamhet och hur mycket som beror på att STF vill ha mera vinst.
 
900 spänn är en hel del pengar. Undrar hur mycket av höjningen som beror på försäkringskostnader och dylikt i och med att samhället höjt kraven på sådan verksamhet och hur mycket som beror på att STF vill ha mera vinst.

Informationsträff, 10-12 timmars tur i liten grupp med 2 guider, försäkring, lån av utrustning... 900 låter inte såå farligt. Men det går lika bra att gå upp den västra leden.
 
Informationsträff, 10-12 timmars tur i liten grupp med 2 guider, försäkring, lån av utrustning... 900 låter inte såå farligt. Men det går lika bra att gå upp den västra leden.

Ja man kan gå västra leden har gjort det själv.

Men hur stora är grupperna? 25 pers?
det skulle ge 22 375 kronor i bruttointäkt för 2 personers arbete i 14 timmar. Jag förstår att man tar ut de priser man kan, jag kritiserar inte priset i sig. Det var mest en undring i hur mycket som är påverkansbart för STF och hur mycket som är en följd av den säkerhetsnoja som slagit klorna i samhället senaste 10 åren.
 
Gruppstorlek

Grupperna till sydtoppen är max 16 personer, och 2 guider. Upp till 8 var det en guide (när jag gick i alla fall)
 
Tankarna var ju på den västra leden.
Rent fysiskt skulle man nog klara den östra, men eftersom den erfarenhet jag har av bergsbestigning är den jag fått från reklambladen på tunnelbanan så drar jag hellre det säkrare kortet :p

Men nu har man iallafall lite extra kött på benen, tackar så mycket för alla svar!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.