Katterjåkk eller Vistas?

Jag har funderat på att gå från Katterjåkk (alternativt Riksgränsen) ner till Alesjaure via Unna Allakas och sedan genom antingen Nissunvaggi eller Lapporten till Abisko.

Om man läser i Grundstens bok verkar det som om leden ner från Katterjåkk bitvis är lite stenig – men att spänger å andra sidan gör vandringen lite lättare.

Den eventuella stenigheten gör inte mig så mycket, men min flickvän som ska med har inte så mycket fjällvana och det vore ju synd att skrämma bort henne från framtida fjällupplevelser om första riktiga turen upplevs som jättejobbig i ständigt stenskravel. Är det någon som har erfarenhet om vägen som kan berätta hur jobbigt det kan vara att gå där?

Alternativet skulle vara att gå Vistasdalen upp från Nikkaloukta. Den för till Alesjaure den också, men å andra sidan dröjer det länge innan man kommer upp på "riktiga" kalfjället.

(Och säg nu inte att vi ska ta Kungsleden i stället för att det är mer lättgånget – den sträckan har jag gått två gånger redan och vi vill båda hitta en variant där det är lite mindre folk längs vägen)
 
Gå du från Katterjåkk. Du har en mycket fin vandring, och stenigheten är inte så illa. Det är ingen blockterräng precis.

Det enda som kan ställa till bekymmer är vadet strax innan Volfinjokka rastskydd. Är det mycket vatten kan det vara lite djupt.

mvh Christian
 
Katterjåkk

Tom 5 år och vi gick den sträckan ner till Unna Allakas förra veckan. Tom klarade den galant, där det är sten skravel runt sjön är det spänger av varierande längd. Mellersta vadet är mycket problematiskt om man inte är van att hoppa ut i strömmande vatten med ryggsäck, Tom fick åka en improviserad linbana över, snöbryggan på det nedre vadet hade rasat ner, övre vadet var över stövlelskaftet.
Resten av din tänkta sträck har jag ingen info om.
 
Skärgård utan bottenplugg eller ljuvlig tältäng

Vandring från Katterjokk är intressant. Det är som att gå i en skärgård där någon har "dragit ur bottenpluggen". Mao upp och ned på stenhällar med vattenhål emellan. Valfojåkkvadet kanske kan vara väl kraftigt för en person som inte vadat. Fast ni kan ju också gå via Hoiganvagge.
Väljer Ni Vistas kan Ni ju "fuska" med båt och på så sätt korta anmarschen. En dagsetapp upp hittar Ni isåfall en ljuvlig "tältäng" som jag kanske borde hemlighålla. Annars finns det ju risk att det är "fullbokat" när man kommer dit.
Skämt åsido, risken för det är ju obefintlig. Jag har tältat där många gånger, alltid ensam (eller med vänner) och "törs nog röja" var den ligger. På kartan ca 5-6 km söder om Vistasstugorna finns det en kåta och en markerad bro på kartan. Ca 200 m innan Ni kommer fram till kåtan finns denna gröna vackra äng.
En viss "tåga" krävs dock för att hinna fram, men "djungeln" i Vistas har inte så många fina tältplatser. Därmed inte sagt att det inte går att få upp ett tält.

Upp till Abisko har Ni också alternativet med Ballinvagge. Minst lika intressant som de andra. Går Ni västerifrån så är det också vadningsfritt.

Mvh Björn
 
Re: Katterjåkk

Peter C; sa:
snöbryggan på det nedre vadet hade rasat ner, övre vadet var över stövlelskaftet.

Det nedersta vadet är väl inte utmärkt på kartan längre? Jag gick iofs där, men aldrig på den snöbryggan som låg det året, jag gick i en båge ut i sjön. Jag vet att man inte skall vada ovanför forsar, men botten består där av småsten och det var drugt knädjupt. Inga problem faktikst.

Jag vet dock andra som haft problem, då följer man bara sjön och vadar jokken nedanför den. Man har då något ställe där man få gå i vattnet, och så hjar man några höjdmeter attta igen up till vindskyddet (50-100 om mitt minne är korrekt).

mvh Christian
 
Nedersta vadet i båge

Christian gör en mycket bra beskrivning hur det nedersta vadet skall "tas".
Man går i en båge mot väster så att vattnet blir djupare. På så sätt undviker man strömmen i vadet, eftersom vattnet accelererar mot vattenfallet.
Vadet är psykologiskt krävande eftersom man går strax innan kanten till vattenfallet.
Snöbryggor är oftast alltför vanskliga för att ge sig ut på anser jag (av viss erfarenhet).

Mvh Björn
 
Vistasdalen

Om din flickvän inte är fjällvan och du vill behålla hennes spirande fjällintresse rekommenderar jag Vistasdalen. Gå norrifrån så får ni fantastiska vyer och kan lätt bryta in någon dal för att variera er vandring. God tur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
petratetra Katterat, Riksgränsen eller Katterjåkk? Fjällvandring 4
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3
CB från GBG Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring? Fjällvandring 13
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
robinbobbin Katterjåkk -> Unna Allakas från cirka 21 juni Fjällvandring 11
These Boots... Katterjåkk - Alesjaure i år. Någon som gått? Fjällvandring 25
Osynlig Katterjåkk - Gatterjavri - Katterat Fjällvandring 3
tiantian Beisfjord to Kaisepakte, Abisko or Katterjåkk Fjällvandring 4
Vortexstar69 Tur Katterjåkk - Nikkaluokta Fjällvandring 4
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
ceciliaflink.lindgren Katterjåkk-Abisko Fjällvandring 16
Pkh Katterjåkk - abisko august/september Fjällvandring 2
esch Katterjåkk (Riksgränsen) - Ritsem Fjällvandring 1
keffoso Katterjåkk-Alesjaure? Fjällvandring 0
Chilkoot Någon här som vandrat mellan Ritsem och Katterjåkk? Fjällvandring 15
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
cfn Tips för fjälltur som börjar i Katterjåkk Fjällvandring 6
Kårsakrille Katterjåkk till Beisfjord ledtips Fjällvandring 3
avslut1008 Katterjåkk Fjällvandring 3
Richert Katterjåkk - Alesjaure - Sälka - Kebnekaise - Nikkaluokta Fjällvandring 15
Tranan Trollsjön/Rissajarvi till Katterjåkk? Fjällvandring 2
ViktoriaR Katterat-Unna Allakas-Katterjåkk Fjällvandring 4
frodo Ovan vandrare katterjåkk-abisko Fjällvandring 4
Ekko Katterjåkk-Alesjaure Fjällvandring 6
4416 Katterjåkk-Unna Allakas Fjällvandring 14
polarhund Tältplats mellan Katterjåkk - Unna Allakas vintertid Fjällvandring 2
Katterjåkk-Unna Allakas Fjällvandring 2
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.