Kaskasepakte SV kam

Hej!
Jag undrar hur lång och svår klättring denna kam erbjuder samt lämplig väg ner? Finns det någon förare?
M.V.H
Anders
 
Hej,
1) Sommartid så är väl svåraste passager grad 4. Det är typ 6-7 hammare med kamvandring emellan.
2) SKF säljer en förare som gjördes '52, men där är det 2 ord - folj kamlinje.
3) Det här stämmer rätt bra - man ser vart man ska ta vägen.
4) Disclaimer: jag gick leden vintertid, då det fanns ingen risk för stenras, och upplevde den som väldigt fin och säker. På sömmarn dock kan det vara rätt löst som allting är i Keb-massivet. Fördelen med sömmar är att man ser alla de multipla bultar som finns (de var nästan alla insnöade när vi klättrade).
5) Är Du intresserad att få mer detaljerade upplysningar om varan färdväg, så maila gärna.
Lycka till!
Alexey
 
Så länge man håller sig på kammen är det ganska fast, det blir bättre och bättre ju högre man kommer, skulle föreslå samma väg ner.
Undvik västväggen såväl upp som ner, bara massor av lösa stenar, inget kul.....
 
Fin tur

alexey; sa:
...ser alla de multipla bultar som finns...
Alexey

Hej Titanit!

Jag gjorde leden i augusti förra året. Som sagt hittar man lätt vägen på kammen. Vid någon hammare fick man fundera en aning över bästa vägvalet (som vanligt tittar man efter sånt man vill undvika och stryker dessa alternativ).

Kan inte påstå att jag såg några multipla bultar som alexey refererar till. Någon enstak rostig pitong fanns dock. Det gick dock bra att istället säkra med en kil precis intill. I övrigt säkras leden tillfredställande med kilar och hexor (att föredra framför friends pga en del något lösa block).

Nedfärden gick öster ut mot Lillietoppen. Med cirka tre firningar når man planare terräng. Firningarna var max 30 m långa vilket gör att man kan fira på ett 60 m rep vilket unviker mycket problem vid repneddragning. Medtag eget tubband (på meter) för bygge av firningstation runt bra stenblock. Man ser var andra har firat pga gamla band. Sedan kan man åka kana på glaciären (Sydvästra Kaskastjåkkaglaciären) efter Lillietoppen (gjorde inte vi pga att den var barsmält). Vi fick då gå den långa vägen Ö om Kaskasatjåkka.

Kanhända är nedfärd samma väg man kom bättre beroende på var man ska någonstans och om glaciären är åkbar eller inte.

Högfjällskarta 1:20000 kan rekommenderas.

Lycka till med din tur!

/Örjan :-D
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.