Kartor?

Jag funderar på att cykla en sväng ner mot Europa i vår, men är fundersam på det här med kartor. Det finns ju en del information om vad för kartor man kan köpa som passar cykling, men det blir lätt väldigt många kartor om man ska långt och då blir det dyrt och otympligt.

Hur brukar ni göra? Finns det någonstans där man kan köpa cykelkartor begagnat?
 
Jag använder en androidtelefon med Locus samt brouter för offlinekartor samt offlinerouting. Fungerar väldigt bra. Dock är det ju roligare att ha en riktig karta att sitta och kika på men som du skriver så blir det ju skrymmande och väger en del.
 
För planering är tryckt karta betydligt bättre än en liten skärm. En bilatlas för varje land kanske kan vara vettigt. Du kan ju skicka hem dem med post om du vill ha kvar dem efteråt.

En liten GPS har i allmänhet bättre batteritid än en smartphone och det finns gratis OSM - kartor att ladda ned till åtminstone Garmins GPSer. Kan var kul att ha kvar GPS-färdspår efteråt också.

Thure
 
På 30-talet cyklade min far och hans kompis i Tyskland på en fickalmenacks karta. På 80-talet hade vi folk som körde till Jerusalem med samma kartmaterial!

Allt beror ju på vad man efterfrågar, Nationella Cykelsällskap har speciella cykelkartor i de flesta länder. Sen om man vill inneha och transportera all pappersinformationen är envars val.

När jag cyklade runt hade jag kopierat aktuella router. Ändå kändes det fint att slänga passerade blad.
Papperskartunderlag, turistguider etc hjälper ju till med delmål och val av vad att se. Långcykling är inte bara distans och km utan det gäller att fylla det med något.
go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.