Kartor

Hej,

Ska i sommar cykla Sverige fran norr till soder och undrar vilka kartor man ska anvanda. Har ingen tidigare erfarenhet av det och hoppas darfor att nagon kan komma med lite tips.

Tack pa forhand,
Nils Johan Tornstrom
 
Blåa och röda kartor

Jag skulle nog satsa på antingen den blå kartan (1:100 000) eller den röda kartan (1:250 000). Eventuellt skulle jag också titta närmare på kombinationen Kart-GPS med digital vektorkarta.

/Niklas
 
En bilatlas fungerar bra, och är förhållandevis billig. Jag använde Motormännens Sverige vägatlas (179:- på Akademibokhandeln förra året).
Den har lagom storlek (A4) och slitstarkt vinylomslag.
Skalan är 1:250000 i södra och 1:400000 i norra Sverige. Campingplatser, vandrarhem osv är markerade.
 
Re: Blåa och röda kartor

niking; sa:
Jag skulle nog satsa på antingen den blå kartan (1:100 000) eller den röda kartan (1:250 000). Eventuellt skulle jag också titta närmare på kombinationen Kart-GPS med digital vektorkarta.

/Niklas

Hej Niklas
Det har med kart-GPS och digital vektorkarta later intressant men tyvarr ar jag alldeles for gron pa det omradet. Kan du inte beratta lite mer, vad jag behover, vad de kostar och var jag koper det.

Tack pa forhand,
Mvh Nils Johan Tornstrom
 
Re: Re: Blåa och röda kartor

nilsjohan; sa:
niking; sa:
Jag skulle nog satsa på antingen den blå kartan (1:100 000) eller den röda kartan (1:250 000). Eventuellt skulle jag också titta närmare på kombinationen Kart-GPS med digital vektorkarta.

/Niklas

Hej Niklas
Det har med kart-GPS och digital vektorkarta later intressant men tyvarr ar jag alldeles for gron pa det omradet. Kan du inte beratta lite mer, vad jag behover, vad de kostar och var jag koper det.

Tack pa forhand,
Mvh Nils Johan Tornstrom

Tja, vad du behöver är en bra och ruggad GPS-mottagare med en så stor stor skärm som möjligt. GPS-mottagaren måste givetvis ha en kartfunktion. Det finns t.om. Kart-GPS med både röstnavigering och ruttberäkning, även om de mest är avsedda för bilnavigering. Glöm inte att köpa till ett cykelfäste till din GPS-mottagare.

Sedan måste du köpa kompatibla kartor som får laddas in i GPS-mottagaren. Olika GPS-mottagare kräver dessvärre olika kartor. Snåla inte med kartminnet till GPS-mottagaren. Vissa mottagare har plats för minneskort, så att du kan ladda in hela Sverige på ett enda minneskort.

GPS-mottagaren käkar dessvärre batterier, så om du huvudsakligen sover inomhus (exempelvis på vandrarhem) så kan en snabbladdare (med kraftfulla laddningsbara batterier) vara en god investering. Annars finns billiga alkaliska batterier i storpack på IKEA. Välj om möjligt en GPS-mottagare som går på LR6 (AA) batterier, då de flesta GPS-mottagare som går på LR03 (AAA) batterier får en alltför dålig brinntid. Undvik helst GPS-mottagare som saknar möjlighet till ett smidigt batteribyte.

Ett alternativ till en kart-GPS är givetvis att koppla en enklare GPS-mottagare (med datakommunikation) till en handdator med karta och kartprogram. Dock lär många handdatorer ha stora problem med en kort batteritid, sakna vädertåliget och stöttålighet samt sakna en vettig utomhusskärm. Det finns förvisso bra och ruggade handdatorer med en riktig utomhusskärm och en bra drifttid (t.ex. TDS Recon), men tyvärr kostar en "naken" Recon ca 12 000:- + moms....

Tyvärr är många GPS-mottagare mycket dyrare i Sverige än i utlandet, varför många köper sina GPS-mottagare utomlands.

Mer specifik information finns på Utsidans navigationsforum, som dock har en kraftig slagsida för Garmins produkter.

/Niklas
 
Om du vill ha det så billigt som möjligt och har tillgång till skrivare o lite bläck. http://www.viamichelin.com Det är väl kanske lite pillig men då kan du dessutom planera resrutten o göra anteckningar direkt på datorn innan du skriver ut. Förslagsvis så tar du bort onödiga detalaljer så som skogsområden och dyl. för att spara bläck.
 

Guest

Gäst
GPS känns som extremt överdrivet för att cykla på svenska vägar. Man får nog vara bra bortkommen om det ska vara nödvändigt.
En grov översiktskarta där alla riksvägar och större finns med räcker gott.
Hittar man inte med en sån, så ska man nog inte ge sig ut i trafiken!
 
Bikemap

Ett ”problem” när man cyklar kan vara när vägen man cyklar på plötsligt blir motorväg. Vilken väg ska man då ta ?. Den alternativa vägen är ofta dåligt skyltad.

Jag skulle ta en titt på Bikemap http://www.bikemap.se som visserligen är framtagen för MC åkning, men där man tydligen kategoriserat vägarna och lagt till väsentligheter som fikaställen ;)

Per Brune
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.