Kartor och tips för långfärdsskridsko i Stockholm

- När jag började åka långfärdsskridsko för ett par år sedan saknade jag en bra guide till hemmasjöar i Stockholm inriktad mot ganska nya åkare. Mitt försök till guide finns nu på:
- http://www.algonet.se/~justus/skridsko
(Anm. tilde-tecknet kan ersättas med %7e )
- Kartorna visar kommunikationer och farliga ställen för 10 sjöar/vikar i Stockholm. Tipsen gäller var man får reda på isläget, karaktär, serveringar etc.
- Jag vill gärna få synpunkter på sidorna och kontroll av att informationen är ok. Om ni tycker de är ok så är ni välkomna att lägga ut en länk till dem.
-Hälsningar och hopp om snar isläggning, Bo Justusson, Stockholm 2001-12-02, e-post: justus@algonet.se
 
Fin sida...

En trevlig tur som du kan lägga in på din fina karta (nedre högra hörnet) startar med fördel vid Hellasgården och Källtorpssjön (alternativt Björkhagens T-bana) gångtur till Dammtorssjön, upp genom Söderbysjön, genom en fin kanal (fika vid orienteringsstugan Brotorp rekommenderas, -våfflor med sylt!) till Ältasjön, gång till Flaten, gång till Drevviken där man kan gå upp till T-banan i Farsta (man kan fortsätta Drevviken runt, Magelugen, Ågestasjön med flera...)!

MVH
Jmlove

God tur!

REDIGERAT!
Okej... ser nu att du har med Drevviken, Magelungen men ändock inte Källtorpssjön => Flaten
[Ändrat av jmlove 2001-12-02 kl 15:15]
 
Fina kartor

Fina kartor, men hur har du gjort dom ?. Jag håller på att försöka göra skridskokartor för publicering, men jag vill inte ha någon nitisk byråkrat från Lantmäteriverket eller Sjöfartverkverket efter mig.

Per Brune
 
Fantastskt!

Mycket trevlig sida! Jag är säker på att den blir välbesökt! Rent spontant ser informationen på kartorna korrekt ut, det märks att du har varit noga med att märka ut farligheter, även om endel bara gäller i början på säsongen. Några få saker dock:

Det viktigaste först, du skriver att snö inte är något problem, men jag tycker att man kanske ska poängtera att isen kan vara betydligt tunnare under lokaka snöfläckar. (Jag höll själv på att plurra förra året när jag genade över en sån fläck.) Vidare är det uppenbart att det är svårare att bedöma isen när man inte ser den under snön...

Centrala delen av SO Drevviken lägger sig ofta litet senare än resten (baseras på observationer från 2000 och 1999).

Sundet ett par hundra meter S om Roparudden är strömt och lägger sig senare, isen där kan vara tunn inledningsvis (baserat på obs. -98, -99, -00)

Det finns ofta en släppråk i sundet NO om Munkholmen, den brukar dock inte bereda problem.

Inne i viken S om Kairobadet är det ofta tunnt (utlopp) det brukar dock vara skyltat.

Sigtunafjärden har ofta råkar kors och tvärs, samt att den lägger sig senare än Skarven och söderut. Jag har dock inte koll på detaljerna här, men det kan vara värt att kolla upp. (Det finns säkert råkar som uppträder varje år där.)

Hela NO viken på Görväln lägger sig senare än NV viken, därför är det ofta smart att börja skridskoturen från Kungsängen, inte Kallhäll (Gäller specielt tidigt på säsongen)

Jag har så klart en massa ideer om fler turer, men hittils är din sida den bästa jag har sett över Sthlm området!
 
Snygg hemsida!

Hej!

Snyggt! Har lagt den till mina favoriter och kommer att får mycket nytta av den under säsongen...


Ha de'



Danne
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.