Kartor och GPS modul till bärbar dator?

Jag har min Garmin map76 kopplad till min bärbara på sjön, även testat i bilen, med Mapsource i datorn. Kanske inte är vad du tänker på när du säger GPS modul. Men det fungerar alldeles utmärkt. Vad gäller Mapsource kartorna så finns det väll en del att diskutera. Men i stort så funkar dom bra.

/Ulf
 
en utförlig artikel om GPS

Kanske inte helt besvarar din fråga men kan vara en bra startpunkt. Vår artikel om tips inför val av GPS:
http://www.clover.se/ct/faq/facts/gps123.html

De flesta kartprogrammen verkar fungera bra (när man väl lärt sig hur de fungerar). Några är enbart inriktade på navigation till sjöss, några bara för bil och några försöker lösa allt.

GPS-puckar har gått ner i pris och är billigaste sättet att få GPS i PCn, det som skiljer mellan modellerna just nu är WAAS/EGNOS eller inte (skiljer några hundralappar). Puckarna är bekväma att använda och tar liten plats.

Har man nyare bärbar dator (utan serieport) så finns det smidiga lösningar framför allt till Garmin för att ansluta till USB-porten. Vissa modeller från Garmin har USB som standard annars finns ett brett sortiment av USB/Seriekablar att köpa till de flesta Garmin.

För andra mårken måste man ha USB/Seriekonverter + seriell datakabel vilket gör att kabelkostnaden kan rusa iväg. Det är inte kul att köpa att först köpa en GPS och sedan upptäcka att man får betala lika mycket till för att koppla den till datorn.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Tack för era svar!

Så det går alltså att koppla ihop en handhållen GPS mottagare med en bärbar dator?

Sedan har jag kollat lite på kartor hos Lantmäteriet och deras kartshop.

Där finns ju en del sverigekartor som skall funka tillsammans med en bärbar dator och GPS mottagare...?

Dom har t.o.m skrivit ut vilka modeller som ska funka tillsammans med kartorna!

Så det kanske är ett bra alternativ??
Eller finns det några andra kartor som är billigare/bättre?
 
Kartor

Det finns i alla fall BILLIGARE kartor än Lantmäteriets!!!

Tänk efter först vilken typ av kartor du behöver. Ska du köra bil och hitta rätt adress så är exempelvis Route 66 mycket billigare. Ska du ut på sjön så finns både FUGAWI,Det Levande Sjökortet m fl

MVH/CHrister
http://www.clover.se
 
Gps-laptop

Hej !

Jag tycker Fugawi fungerar bra i min laptop tillsammans med en Gps puck av märket Fortuna U2 USB .

Det enda du behöver är en drivrutin som följer med pucken eller så laddar du ner den från nätet.

Fortuna U2 USB är klar för waas/egnos och är en Sirf II krets.

Du kan enkelt ladda in lantmäteriets kartor i Fugawi och du kan dessutom själv lägga in och kalibrera egna kartor från tex bmp eller tiff bla.


Peter
 
Christer

Du skriver själv om waas/egnos utan att för den delen specifisera det närmare (för dom som redan inte vet)så jag förstår inte varför du måste anmärka på att jag skrev att det var ett Sirf II chip i fortuna pucken ??

Att Sirf II chippet sitter i dom flesta gps mottagare (puckar) vet jag inte om jag vill hålla med om.

*****************************************************

En bra Gps puck bör i mina ögon vara en waas/egnos med Sirf II.

Men jag antar att det fungerar bra även med billigare puckar ochså för den delen.


Peter
 
Jo jag såg Fortuna U2 USB hos Dustin, den verkar ju som ett bra köp.
Sedan får vi se vad det blir för kartor?
Såd att sverigekartan från route 66 inte var så dyr, den blir nog oxå bra...!?

Jättetack för era svar!
Nu blev jag lite klokare...
 
Nu kliver jag kanske ut på tunn is men nog borde det vara så att alla kartprogram som överhuvudtaget kan kopplas till en GPS kan använda i princip vilken GPS som helst. Eller använder inte alla kartprogram NMEA protokollet för informationsutbytet med GPS'en?

Fördelen med att använda en vanlig bärbar GPS jämte en puck är naturligtvis att du kan knalla omkring utan att bära med dig datorn och sedan ända tanka över spåret till datorn om du vill. Men är den alltid kopplad till datorn så blir den bärbara GPS'ens batteridrift en nackdel.

Har själv en garmin legend som funkar fint ihop med fugawi, men vid längre båtresor så är den lösningen inget vidare eftersom legendens batterier måste bytas. Övervägde då att skaffa en puck, men eftersom pucken alltid kräver en laptop så är det heller ingen vidare lösning. Blev alltså en "billig" GPS (garmin 152) för fast montering i båten så får man en extra kompass och logg som alltid är med plus att laptoppen går fint att koppla in vid behov.

Blev visst lite svamligt men kan kanske vara något att tänka på beroende på vad du nu ska använda din uppkoppling till.

Leif...
 
USB och Garmin

bogart; sa:
Men är den alltid kopplad till datorn så blir den bärbara GPS'ens batteridrift en nackdel.

Har själv en garmin legend som funkar fint ihop med fugawi, men vid längre båtresor så är den lösningen inget vidare eftersom legendens batterier måste bytas.

Nuförtiden finns kablar som ger eTREX,eMAP och Geko dataöverföring och STRÖMFÖRSÖRJNING via USB. Dessa modeller använder så låg matningsspänning så det är enkelt att lösa. Snart kommer lösningar för övriga Garmin handhållna också!

Så nu går det utmärkt att använda sin Garmin utan att köra slut på GPSens batterier.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
pansarharry Sveaskog GPS kartor Navigering 16
Thompson Kartor & GPS till WM6 - för städer - gång, inte bil Navigering 3
Fredrik_Nilsson GPS kartor till berg Navigering 0
påp Överföring kartor till gps! Navigering 16
eriksjöberg Begagnade GPS kartor Navigering 2
avslutad131104 Överföra kartor till GPS Navigering 3
hdn729 Norska gps-kartor? Navigering 11
Joakim Ambrosson Amerikansk GPS, svenska kartor? Navigering 10
Vandrare GPS som kan läsa scannade kartor Navigering 9
avslutat medlemskap 1003 Egna kartor till Garmin GPS Navigering 2
Kincop Snabbast överföringsteknik av kartor till GPS? Navigering 4
jonasolof transparanta kartor till Mpsource och GPS med IMG2MS Navigering 1
KillerKaninen Norska kartor till GPS? Navigering 2
arnebo Uppdatering av kartor och GPS program Navigering 3
sotter Egna kartor i Garmin GPS? Navigering 13
olhe Intressant artikel om hur GPS kartor görs Navigering 2
jonasolof Ladda ned kartor till Garmin GPS fråjn Palm/iQue Navigering 0
grodanbolle GPS vs Tryckta kartor Navigering 8
jonasolof Egna kartor till Garmin GPS via SendMap alt Mapsource Navigering 3
Björnis Skapa egna kartor till Garmin GPS! Navigering 0
wejden Kartor i shapeformat till GPS? Navigering 0
Bertil Skapa egna kartor för Garmin GPS Navigering 1
tomhe Kartor till GPS-mottagare Navigering 0
Nikodemus GPS kartor med höjdkurvor Navigering 8
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 15
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.