Karta för hemsida

Hej, jag undrar om det är någon som vet vad som gäller angående att lägga in kartor på en hemsida. Jag har kollat på många sidor med reseberättelser och de flesta har kartor som visar cyklade rutter ovs. Men vad gäller för regler? Får jag norpa kartor som visas på andra webbsidor? Finns det någonstans jag kan hitta kartor som det är fritt att ta och visa på min egen hemsida?

Jag har sökt efter detta här på forumet men inte sett något om det. Fast jag är nästa säker på att jag kom förbi en liknande fråga för inte så länge sen. Men som sagt, jag hittar den inte.

Mvh. Johan
 
Kartor är skyddade av upphovsrätten. Men gör du en egen Sverigekarta genom att rita av en annan och sedan rita in en rutt så är det ju omöjligt att bevisa att man kopierat någon annans.

Att rakt av norpa en karta från en annan sida är inte att rekommendera. Men sannolilkheten att någon skulle göra något åt saken (så länge det rör sig om en privat hemsida) är mindre än minimal.
 
Tjenare. Har själv haft samma funderingar innan jag startade min sida [www.rock-ice.com], så jag kollade med en jurist hur det ligger till.

Det är räcker faktiskt att bara ändra färg på kartan (eller linjer) och lägga till/ta bort någon detalj/typsnitt.

Att bara ändra storlek är inte godkänt...

Men för att vara på den säkra sidan är det förmodligen lämpligast att rita av en redan existerande karta.

Alternativt kan du ju höra efter med "ägaren" till en karta du hittat på nätet. Som tack för hjälpen kan du ju erbjuda att lägga upp en länk på din sida till hans/hennes.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...