Börjar fundera om quilt kan vara något för mig. Jag vänder mig alltid några gånger på natten och har ofta problem med att jag glider av liggunderlaget. Brukar också behöva justera värmen på något vis under natten. Funderar på om western mountinering astralite kan vara ett bra alternativ för mina behov. Ni som använder quilt, vilka fördelar ser ni som störst?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kan quilt vara något för mig?
- Trådstartare Arvidsjaur
- Start datum
Jag har sovit med quilt nu på två fjällturer. Fördelarna är att quilt är lättare än sovsäck och tar mindre plats i ryggan. Mitt liggunderlag är 64 cm bred, jag glider inte av det.
Betalt samarbete
Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Jag vill ha en syntetquilt med en komforttemperatur på -6°C.
Det finns för dunquiltar men inte för syntet.
Jag vill inte ha dun då jag alltid befinner mig i mycket fuktigare miljö än fjällen.
Jag har verkligen letat men har ännu inte hittat en quilt med syntetfyllning som är så isolerande.
Har den en komfortempratur på -6°C så får den gärna väga 3 kg.
Jag vill inte ha dun då jag lever ute året runt.
Jag vill inte ha dun då jag alltid befinner mig i mycket fuktigare miljö än fjällen.
Jag har verkligen letat men har ännu inte hittat en quilt med syntetfyllning som är så isolerande.
Enda jag känner till som skulle vara i närheten är gramXpertJag vill ha en syntetquilt med en komforttemperatur på -6°C.
Fördelen är nog vikten och volymen. Använt quilt i 8 år, sålde precis min första Cumulus quilt. Har nu köpt ett Zenbivy sheet då jag gillar att sova på mage med händerna ovanför säcken så behövde ändå isolering ovanför axlarna, svänger mig även enormt mycket så är skönt att inte alls behöva vara oroad över drafts men ändå lättare och mindre constricting än flesta sovsäckar.Börjar fundera om quilt kan vara något för mig. Jag vänder mig alltid några gånger på natten och har ofta problem med att jag glider av liggunderlaget. Brukar också behöva justera värmen på något vis under natten. Funderar på om western mountinering astralite kan vara ett bra alternativ för mina behov. Ni som använder quilt, vilka fördelar ser ni som störst?
Skulle ni valt astralite eller nanolite för turer i svenska fjällen sommartid? 175cm varianten, funkar den för mig som är 180cm?
Aktuellt
Det borde gå att "slakta" en syntetsäck för vinterbruk och få en fungerande lösning. Vi har en gammal Fjällrävensäck i syntet som var på tok för tung och skrymmande som sovsäck. Den är ihopsydd i sidorna och uppklippt och tjänstgör som filt i "ombilenstannarlådan" på vintern. Den har nog minst -6 som komforttemperatur. Om du hittar en begagnad Ajungilak Tyin Arctic t.ex borde det duga som quilt för minusgrader.Jag vill ha en syntetquilt med en komforttemperatur på -6°C.
Skulle ni valt astralite eller nanolite för turer i svenska fjällen sommartid? 175cm varianten, funkar den för mig som är 180cm?
Jag vänder också mycket på mig i sömnen och sover mycket bättre med quilt. Jag köpte en från Rock Front
rockfront.eu
OBS: Skickas utanför EU så lägg till tull och moms på priset.
Ultralight Down Quilts – ROCK FRONT
Down insulated quilts with a unique design ✓ ROCK FRONT ✓ Ultralight quilts made in Ukraine ✓ Worldwide shipping
rockfront.eu
OBS: Skickas utanför EU så lägg till tull och moms på priset.
Astralite, den är lite varmare än Nanolite. Kan inte garantera att 175 cm varianten räcker till dig som är 180cm. Tillverkaren skriver att: 5’8″ fits users up to 6’0″.Skulle ni valt astralite eller nanolite för turer i svenska fjällen sommartid? 175cm varianten, funkar den för mig som är 180cm?
Skulle säga att fördelen är att du kan få mer värme för lägre vikt. Har en -6 med 50 gram overfill som väger 800g i long wide. Sen tycker jag att det är mer frihet än en sovsäck. En tråkig grej med sovsäckar är ju för en sidosovare blir dom ofta kalla på ryggen då dom i regel har mindre isolering på ryggen. Nackdelen med quilt är vid minusgrader att det kan bli en del kalldrag. Tycker inte det är ett jätteproblem om man klär på sig ordentligt.
Införskaffade en quilt från Cumulus förra året... motsvarande deras sovsäck Cumulus Panyam 450 som jag haft sedan innan. Men det är först nu som jag har fått tillfälle att prova den ute i fält på riktigt.
Ja den väger ungefär 200 g mindre och tar upp lite mindre volym komprimerad jämfört med sovsäcken. Dock är det försumbart skulle jag säga. Men då tillhör jag ju inte heller det gänget som kapar skaftet på tandborstarna eller kortar ned skosnörena till minimumlängd.
Hur som så sov jag ganska så bekvämt i den, men saknade luvan som finns på sovsäcken. Vilken också håller kudden bra på plats. Har man ett liggunderlag och kudde som fäster i varandra så är det inget problem.
Ja den väger ungefär 200 g mindre och tar upp lite mindre volym komprimerad jämfört med sovsäcken. Dock är det försumbart skulle jag säga. Men då tillhör jag ju inte heller det gänget som kapar skaftet på tandborstarna eller kortar ned skosnörena till minimumlängd.
Hur som så sov jag ganska så bekvämt i den, men saknade luvan som finns på sovsäcken. Vilken också håller kudden bra på plats. Har man ett liggunderlag och kudde som fäster i varandra så är det inget problem.
Liknande trådar
- Svar
- 6
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 109
- Visningar
- 16 K
- Svar
- 9
- Visningar