Kan inte bestämma mig för storlek på Lundhags Ranger High

Hej,

Ska till och köpa mina första ordentliga kängor nu när jag slutat växa.
Var inne på Naturkompaniet och provade lite olika. Jag fastnade för Lundhags Ranger High och Meindl någonting (gore-tex). Jag valde bort Meindls eftersom jag har hört att gore-tex kan gå isönder och tappas således sin funktion.

Lundhagarna verkade också rejälare, och de var högre.


Hur som helst, jag är kluven när det gäller storleken. Jag har 45 i vanliga fall, 44 i vissa skor. Jag provade strl 45 och 46 har jag för mig. 46an kändes lite stor, men 45an passade nog ganska så bra. Jag hade ett par tunna strumpor, och en tjockare naturkompani-strumpa under provningen.

Efteråt så for jag hem och läste på om kängor och efter att ha läst så verkar det som om 46 är rätt storlek, med tjockare/fler strumpor.



Är jag på rätt spår?

Supertacksam för hjälp
Måns
 
Jag har ca 45 i storlek (normala skor) mina kängor som iof är membrankängor är storlek 47. Jag har alltid dubbla sockor en tunnare inre samt en yttre tjockare.

Dessa köpte jag med tanke på högfjällsterräng/blockterräng. Såhär i efterhand kommer jag köpa ett par lägre lättare kängor. Jag har alltid hävdat att riktiga kängor är svarta välpolerade med högt skaft, jag har tänkt om. Någon skrev i en annan tråd att ett kg på foten motsvarar 5 kg på ryggen, detta skulle betyda att jag med mina kängor bär 10 kg extra än om jag gått i ett par foppatofflor. Så ett par kängor borde inte väga mer än 1 kg tillsammans.

Vet inte om mitt inlägg blev till någon hjälp, men varsågod i alla fall!

Jo du vad skall du använda skodonen till, detta kanske är avgörande för hur du skall välja.
En sak till det där med läckage på membran, en sko skall hålla normal användning annars är det bara att reklamera. Du har 3 års garanti.
 
Kängor krymper...

Känner inte till de aktuella kängtyperna men min egen erfarenhet säger mig att är du osäker, välj alltid den större storkeken. Att gå med trånga skor är ett gissel!

Sen har kängor en tendens att krympa varför en perfekt känga i morgon kan vara för liten i morgon.
Men detta kan variera från känga till känga (materialval mm).

Tänk på att gå in kängorna - det är det viktigaste du kan göra!

Hoppas att du fick någon hjälp av detta,

Lycka till.
Vänligen/Dag
 
Jag ska ha kängorna till allt möjligt där vanliga skor inte gör sig så bra.

I tuff, blöt, lerig, skitig och eventuell kall terräng/miljöer.

Är ingen gedigen vandrare eller liknande, utan vill ha en sko som tåler ALLT.



Dessutom så var gore-texkängorna lägre än Rangern, och då kvittar det om det är blött över ankeln ;)


Tror jag satsar på 46orna!
 
Lundhags själva säger att du ska välja en sko som är 20mm längre än din fot med en tunn strumpa pâ.
Men eftersom Lundhags har tvâ olika läster sâ skiljer det lite. Kolla pâ deras sida, där finns rekommendationstabeller.

Men, jag fick veta frân vanligtvis välunderrättade källor (som jag litar pâ) att dessa Lundhagare tillverkas i Kina och att det har varit kvalitetsproblem.
Tydligen görs de flesta av deras kängor i Italien nu, men nâgra modeller i Kina och dessa är sämre.

Beträffande G-tex i kängor sâ är det ju inte mycket glädje med 3 ârs garanti om man som jag har kängorna mycket längre. Men köper man G-tex-kängor i läder sâ är det ju bara att vaxa dom täta i händelse av membranhaveri.
Mer till deras nackdel är ju att dom torkar sâ ohemult sakta.
 
Lundhags själva säger att du ska välja en sko som är 20mm längre än din fot med en tunn strumpa pâ.
Men eftersom Lundhags har tvâ olika läster sâ skiljer det lite. Kolla pâ deras sida, där finns rekommendationstabeller.

Men, jag fick veta frân vanligtvis välunderrättade källor (som jag litar pâ) att dessa Lundhagare tillverkas i Kina och att det har varit kvalitetsproblem.
Tydligen görs de flesta av deras kängor i Italien nu, men nâgra modeller i Kina och dessa är sämre.

Är man osäker på kvaliten ska man npg lägga några extra hundralappar (vill minnas att det var 500) för att få dem uppsydda efter sin fot, då görs dem desutom i järpen och risken för en rekalmation skulle antagligen vara mindre.
 
Är man osäker på kvaliten ska man npg lägga några extra hundralappar (vill minnas att det var 500) för att få dem uppsydda efter sin fot, då görs dem desutom i järpen och risken för en rekalmation skulle antagligen vara mindre.


Vem skall man kontakta om detta är intressant? Låter nämligen inte helt fel.


Sitter för övrigt med 45orna på mig just nu, har haft på dem sen jag kom hem idag. Sitter jättebra. Jag har på mig en tjock skidstrumpa (och inget mer), och har just nu den ena knöten ända upp, men den andra till ankeln bara.

I den "kortknutna" så kan jag precis nudda fronten på skon om jag sätter tårna rakt nedåt, och lägger stor vikt på den foten. Går inte med den som är snörad ända upp.

Tycker de sitter perfekt i övrigt, men när jag kunde pressa fram foten så att tån rörde vid blev jag osäker.

Skall konsultera Naturkompaniet i morgon. Superbra service för övrigt.
 
Jag beställde ett par kängor av Lundhags för två år sedan. Utgick från en befintlig modell och önskade mig lägre känga med ganska så bred fot. Jag fick rita av min fot (på vanligt papper, när jag stod upp) och mäta avståndet upp till där vadmusklerna började bukta ut.

Sex veckor (tror jag det var) senare så kom det ett par kängor som jag bara behövde betala +500kr för. Gissa om jag är nöjd! De sitter så otroligt bra att jag önskar att jag kunde ha på mig de varje gång jag går ut.

Ring bara och prata med dem, det gjorde jag och de var jättevänliga&tillmötesgående.
 
Jag beställde ett par kängor av Lundhags för två år sedan. Utgick från en befintlig modell och önskade mig lägre känga med ganska så bred fot. Jag fick rita av min fot (på vanligt papper, när jag stod upp) och mäta avståndet upp till där vadmusklerna började bukta ut.

Sex veckor (tror jag det var) senare så kom det ett par kängor som jag bara behövde betala +500kr för. Gissa om jag är nöjd! De sitter så otroligt bra att jag önskar att jag kunde ha på mig de varje gång jag går

500 kr för ett par specialbeställda kängor från Lundhags, är det sant?
 
Jag beställde ett par kängor av Lundhags för två år sedan. Utgick från en befintlig modell och önskade mig lägre känga med ganska så bred fot. Jag fick rita av min fot (på vanligt papper, när jag stod upp) och mäta avståndet upp till där vadmusklerna började bukta ut.

Sex veckor (tror jag det var) senare så kom det ett par kängor som jag bara behövde betala +500kr för. Gissa om jag är nöjd! De sitter så otroligt bra att jag önskar att jag kunde ha på mig de varje gång jag går ut.

Ring bara och prata med dem, det gjorde jag och de var jättevänliga&tillmötesgående.


Funderar på att ringa dem.

Finns det inget ställe man kan besöka dem fysiskt?

Sex veckor är rätt länge, tycker mina sitta bra på nu.

Haft dem på hela dagen:) Ska in och prata på Naturkompaniet i morgon
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
waltruz Fryser tårna av mig i Lundhags proffessional Kläder 21
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
Hella82 Snälla hjälp mig med käng-problem Kläder 20
The_Lost_Cyclist Klä på mig! Kläder 4
JanSturestig Hjälp mig hitta ofodrade kängor Kläder 10
Elinoor Tipsa mig om en lätt och smidig jacka Kläder 16
baseman Vandringsbyxor för mig 190cm Kläder 8
joa_bj Tipsa mig om ställen med bra Safarikläder Kläder 6
marybrown Bästa allround-byxan? Ge mig tips! Kläder 16
Nikonisten Hjälp mig välja jacka! Kläder 0
marcusen den för mig optimala skalbyxan. Kläder 7
Fri-skis Hjälp mig! Kläder 2
kal tipsa mig om smarta lösningar på jacka Kläder 2
UAO Storlek KM Gere 2.0 Kläder 2
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
elinjani Stumpval/storlek för skalkängor? Kläder 9
elektronmusikern Aningen fel storlek. Kommer jag ångra det? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
anteåhej KM Loke, storlek? Kläder 2
Still Alive Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys Kläder 23
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
snuffle Meindl Island MFS active storlek Kläder 4
pelka storlek på keb trousers?? Kläder 0
MAW Nokian storlek Kläder 5
perdavid Storlek på KM Frej Kläder 1
LindaBirgitta Vinterjacka i stor storlek Kläder 4
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Pär_D Storlek på byxor -kortare personer? Kläder 9
sierra10 Storlek på ryggsäck Kläder 4
Vräkbjörn Storlek på Klättermusen Freke Kläder 1
Polarnatt Storlek på storskor Kläder 2
henkealf Rea på dunjacka/parkas i storlek Large? Kläder 3
Campse Var köper jag zip-off-byxa i storlek 170? Kläder 3
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
pack Jörnkängan,storlek-mondopoint? Kläder 1
JMel Storlek Montane? Kläder 6
axang Storlek på KM Njal?? Kläder 14
Wisentdual Storlek på ITAB:s kläder?? Kläder 7
samme83 Storlek på ITABs kläder Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.