KALLT! Luftbädd inomhus

Hejsan!

Vet inte riktigt om jag postar det här på rätt ställe nu, men jag testar.. Här på Utsidan verkar det ju finnas en del erfarenhet så jag tänkte be om hjälp även om det rör sig om inomhus ;).

Jag tröttnade på min gamla slitna skummadrass och i ren frustration (mer eller mindre..) kastade jag ut den och köpte en luftmadrass/luftbädd från Biltema (http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Bo-och-sova/Luftbadd-med-elektrisk-pump-37224/)
och den här har jag ju nu tänkt att ha mer permanent. Det är helt klart den skönaste sängen jag någonsin sovit i och det är jättebra att man kan variera hårdheten efter vad man känner för.

MEN, jag har ett problem, det är fruktansvärt kallt på nätterna att sova på denna!! Jag är nog ganska frusen av mig egentligen, men med tanke på hur kallt jag tycker att det är nu så här års när det knappt minusgrader ute - hur är det då på vintern!?

Bädden står i ett rum som håller runt 18 grader och har laminatgolv. På madrassen har jag lagt en tjockfleecefilt och på den i sin tur ett vanligt dra-på-lakan. Sen har jag täcke och kuddar som i vilken säng som helst och sover gör jag i en one-piece med luvan uppdragen. De senaste nätterna har jag tagit till en extra filt under täcket och sovit med hundarna, men fortfarande är det inte helt ok även om det går åt rätt håll :(.

Finns det någon vänlig själ här som har några tips och erfarenheter hur man löser det här med luftmadrasser?

Ska jag lägga något på golvet under madrassen som isolerar från det kalla laminatgolvet? Vad ska jag i så fall välja - ett liggunderlag täcker ju inte mycket eftersom madrassen är +150 cm bred..?

Någon som vill hjälpa mig, vore evigt tacksam :D
 
En oisolerad luftmadrass transporterar primärt kylan från underlaget. Ett enkelt sätt är att lägga ett isolerande lager mellan golvet och luftmadrassen (typ ett enkelt liggunderlag).

Sent from my GT-N8020 using Tapatalk
 
Jag har sovit på sådana en handfull gånger men aldrig upplevt dem som kalla. Kanske var det varmare, kanske är jag mindre frusen av mig. Jag hade dem dock alltid på en matta eftersom jag tycker att de låter för mycket när man rör sig om de står direkt mot golvet.

Har du en matta tillgänglig är det ju lätt att testa om det ger något mer än ljuddämpning :)
 
Jag förstår att det är kallt att ligga på den där madrassen. Det är ju du själv som ska stå för uppvärmningen av sängen med hjälp av din egen kroppsvärme. Att värma upp så stora mängder luft som det är i den där madrassen är omöjligt för en person, speciellt om samma luft kyls ned av 2-3 m2 kallt golv!

Du måste nog skaffa någon tjockare bäddmadrass samt isolera under luftmadrassen mot golvet.
 

avslutad210712

Gäst
Har en liknande madrass från Jula som används som extrabädd vid besök och vi har aldrig upplevt den som kall att ligga på och ingen annan som legat på den har heller klagat på det så det måste väl innebära att Julas madrass är isolerad på något sätt.
 
Tack allihopa :)!

Jag är nog lite mer frusen av mig än normalt och sen kanske det funkar bättre om man är två, men mina hundar ligger som kanelbullar så de håller med mig om att det är kallt - de har det varmare i sina hundbäddar *lol*

Då får jag nog ta och köpa lite liggunderlag och tejpa i hop för någon så stor matta har jag inte..

Men det är ingen som vet något annat material man kan använda som inte behöver tejpas för att bli så brett? Det finns ju så mkt isolermaterial för trädgård och byggen, men jag vet inte om det är något som kan användas inomhus och vet inte vad det finns..?
 
Halaj!

Generellt är det smartast att lägga isolering där temperaturdifferensen är som störst.
Den är störst mellan dig och luftmadrassens översida.
Mellan luftmadrassens undersida och golvet är den antagligen försumbar.

//T
 
Golvkyla finns av olika orsaker, betonggolv brukar vara kallare att sova på än man själv anar. Därav civilsationens säng. Du behöver bara en sarg och ribbor under din luftbädd. En 4 mm gjutskummatta räcker väl mellan lakarn och madrass. Den behöver du inte tejpa då bredden är tillräckligt, bygghandeln har.
go tur
 
Golvkyla finns av olika orsaker, betonggolv brukar vara kallare att sova på än man själv anar. Därav civilsationens säng. Du behöver bara en sarg och ribbor under din luftbädd. En 4 mm gjutskummatta räcker väl mellan lakarn och madrass. Den behöver du inte tejpa då bredden är tillräckligt, bygghandeln har.
go tur

Det är inte betonggolv under laminatgolvet, det vet jag, men laminatgolv är ju långt ifrån lika varmt som exempelvis ett vanligt trägolv.

Haha, ja, jag går bakåt i utvecklingen och kör utan sängram :D. Jag får nog försöka fixa något sådant.. Lastpallar vore ju lite retro annars..!

Gjutskummatta säger du, tack!! Jag får ta med mig någon lite mer kunnig till Byggmax eller liknande - själv känner jag mig ju inte speciellt hemma där.. Vilsen är bara förnamnet *lol*
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...