Kallingar / bomullsfria; forts.

Hej igen! Nu har ja nog bestämt mig (bl.a. tack vare Era tips; tack!) för Smartwool´s Microweigh Boxer-Brief. Tunna å varma, men saknar "windstopper". Funderar om man skulle kunna stoppa in aluminiumfolie eller liknande i gylfen?! Vad tror Ni ägare av dylika?

PS köpte ett billigt compositställ (65% ull, 20%polyester, 15% polyamid, 220gr/qvm, lång ärm å långa ben, 289:-!) Euro-Hunt / Engelsons.se. Enligt min smak för tjockt på överkroppen som lager 1, men nertill ok vid kall väderlek. Vill absolut ha en tunn T-tröja som lager 1 på överkroppen DS
 
Annan lösning

Äldre tiders vinterbyxor i ull och poplin hade stor extra slå under gylfen och därmed dubbelt tyg framför utrustningen och blåsan. Detta gör att kalsongerna blir mera lättvättade och torkar snabbare samt att det blir garanterat dragfritt i grenen. Inget hindarar att du själv syr till en dylik i dina vinterbyxor.
Blir det riktigt varmt är det skönt att kunna ventilera genom gylfen.
FMs kortkalsong 90 är 50/50 och torkar på kroppen vid normal aktivitet.
//J
 
Craft...

Hej igen! Nu har ja nog bestämt mig (bl.a. tack vare Era tips; tack!) för Smartwool´s Microweigh Boxer-Brief. Tunna å varma, men saknar "windstopper". Funderar om man skulle kunna stoppa in aluminiumfolie eller liknande i gylfen?! Vad tror Ni ägare av dylika?

PS köpte ett billigt compositställ (65% ull, 20%polyester, 15% polyamid, 220gr/qvm, lång ärm å långa ben, 289:-!) Euro-Hunt / Engelsons.se. Enligt min smak för tjockt på överkroppen som lager 1, men nertill ok vid kall väderlek. Vill absolut ha en tunn T-tröja som lager 1 på överkroppen DS


Craft har en slimmad kortkalsong i polyester med windstopper i fronten! Evt så sprätta bort windstopper-tyget och sy dit det på dom andra!
Craft har även tröjor med windstopper på fronten, bra när man löptränar!

Personligen så ser jag ingen användning för just windstopper i kallingarna, varken på sommare eller vintern!

//A
 
Senast ändrad:
Hej igen! Nu har ja nog bestämt mig (bl.a. tack vare Era tips; tack!) för Smartwool´s Microweigh Boxer-Brief. Tunna å varma, men saknar "windstopper". Funderar om man skulle kunna stoppa in aluminiumfolie eller liknande i gylfen?! Vad tror Ni ägare av dylika?
Jag har ett par craft och ett par Brynje med vindfront. Dock måste jag säga att de bör användas med viss eftertanke. (känsliga läsare kan hoppa ned till nästa inlägg...) Har både sommar- och vintertid om jag haft de vindskyddade som enda par kallingar, drabbats av stora svettbadet. Vindskyddet gör att pungsvett samlas och inte dunstar. Detta känns lagom skabbigt medan man vandrar/skidar, men när man ska sova är det horribelt! Har hållit på att frysa k*ken av mig pga pungsvettiga Craft! Så mitt tips är att istället satsa på ett par byxor/tights med vindtät front. Med sådana upplever jag inte alls samma obehag som med vindskyddade kalsonger.

Men skaffa ett par och testa. Att åka skidor i 1-2 timmar varefter man kan duscha och tvätta underkläderna, går ju alldeles utmärkt. Om du vill, kan du också skydda "för hand" med en bit plastfolie t ex. När jag var yngre och bara hade ett par tights, som inte var vindtäta, höll jag på att tappa känseln i kronjuvelerna under en skidtur i -15. Så, jag tömde plastpåsen med vallor i en ficka, och stoppade mina genitalier i plastpåsen inuti kallingarna. Varmt och gott och ingen förfrysning av Petter-Niklas. Dock är Swix Grön svår att tvätta bort från könsdelarna, så mitt tips är att ta en _ren plastpåse...
 
Jag har aldrig hemfallit åt aluminumliner i mina filsingar, men när rymdfiltarna kom gjorde en symaskinsglad vän till mig ett par fillingar med rymdfilt framtill och en undertröja likaledes. Vi skulle ut på en tjusig skidmarsch med ryggsäckar pulkor och allt lull-lull. Vädret var småtjurigt, medelstark vind och -15. Vår tur ledde oss 1/2 mot vind. Som alla som släpat på Kronans större ryggsäckar och skidor samt pulkor vet, framkallar lätt övningarna en viss värme innifrån. Min kamrat bet ihop, men såg mera ut som en nykokt kräfta i nian och på halsen. Själv tog jag i vanlig ordning av mig allt utom undertröjan och vindblusen på överkroppen och höll värmen lätt.
Efter två timmars marsch stöp min kamrat. Grund andning, svettvåt och högröd. Vi reste vindskydd och tog in honom samt försökte återfå honom till de vaknas skara, framgången uteblev. En smart kille prövade tumvecket på offret och huden stannade uppe... Vi lyckades såsmåningom när vi slagit bivack att få i honom lite varm vätska och gradvis komma åter till oss andra. Under tiden hade vi tagit av honom hans superundertröja och ersatt den med undertröja ull och islandströjan samt lagt vindrocken över honom, givetvis bytte vi även benkläder på honom för han var dyvåt även där. Många timmar försenade kunde vi fortsätta marschen. Väl hemma igen efter dusch, basu och öl frågade jag honom vad var det som hade hänt med superunderstället.
Det var för varmt, tätt och vått. Han hade svettats från det att vi tog på oss grejorna och ända tills han slocknade. Sensmoral om vi vore lämpade för Stilldräckter (Dune) så skulle vi ha dem alla redan....
Jag har åkt femmilen i vindkalsonger, grenen och det var varmt nog. När man cyklar och fartvinden ligger i en annan dignitet kommer saker och ting i ett annat läge. På mc kan det vara helt avgörande för komforten. Men till vandring, glöm bort det.
//J
 
Senast ändrad:
Jag har ett par craft och ett par Brynje med vindfront. Dock måste jag säga att de bör användas med viss eftertanke.

Har liknande erfarenheter av Crafts kallingar med vindfront. Efter två utflykter i lugnt tempo och en skridskotur i mindre lugnt tempo tog jag fram saxen och sprättade bort den vindtäta tyglappen.
 
Vet någon om det finns något företag som gör kortkalsingar av ylle?
Jag har icebreakers boxermodell och jag gillar materialet, men inte passformen.
Upplever i alla fall på mig själv att alla boxerkallingar jag provar korvar ihop sig på benen, så jag vill helst ha korta modeller (undantag riktiga långkalsonger).
 
Ett vanligt sätt är väl att använda vanliga kortbyxor utanpå kallingarna om man vill ha vindskydd..

Badbyxor i boxermodell vet jag de som hemfallit till. Fick tjejen på skrädderiet att byta syntetlappen under gylfen till en av yllevadmal, till min båtnad.
Kamrater har jag haft som i långliga tider letat efter yllekortbenkläder, e u skall det finnas damtrosor av rekorderlig modell i ull, men själv har jag alltid trivts med boxers i ullsyntet, eller bomullssyntet.
//J
 
Tyvärr

kan jag bara beklaga. Har sökt de hemsidor jag kom att tänka på, men Y-front i ylle verkar vara hopplöst ute just nu. Vem skulle ha trott det? :)

Men, kanske kan du enkelt sömma om ett par boxers, eller ta ett par m väldigt korta ben (ylle-hotpants!)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa-Warg Bomullsfria kallingar?! Kläder 14
Fjällvinden Kallingar Kläder 5
Stryc9 Kallingar/boxer med lite längre ben? Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.