Kallibrera scannad papperskarta

Hej på er (igen).

Nu har jag fått låna en Garmin GPS45 (Stort tack till Håkan B om du läser detta).

Jag har OziExplorer och även Seaclear (vissa tycker att det är det man skall använda).

Så hur går man vidare? Är det "bara" att scanna in valfri karta papperskarta till datorn?

Hur kallibrerar man kartan så att man vet att man får in den loggade rutten rätt?

Tänkte att jag skulle kolla mer er som gjort detta tidigare så jag inte behöver göra alla misstag själv *ler*

/Mattias
 
Knepen vid kalibrering

Knepen vid kalibrering beror på vilken karta du utgår från.
Några goda råd gällande OziExplorer och topografiska kartan.

1. Var konsekvent med kartdatum
2. Tänk på den ologiska (bakvända) med X och Y
3. Välj kalibreringspunkter där Rikets Nät linjerna skär varandra och så långt ut i hörnen som möjligt
4. Se till att skanna med Rikets Nät linjerna parallellt/ vinkelrätt med kanterna på skannern, i synnerhet om du har en oregistrerad version av OziExplorer
5. Zooma kartan vid kalibrering

Läs help i OziExplorer, och kolla följande länk, http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?postid=45223#post45223 det finns säkert fler inlägg här på utsidan, använd sökfunktionen. Nu ska jag återgå till symaskinen, om en timme är överdragsbyxorna klara :).

/Per Brune
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.