Kajka 65 vs 75

Har alltid kört 45l men detta är i minsta laget för fjällvandring. Ska därav byta upp mig och det lutar åt kajka. 65 känns som det naturliga valet då jag reser spartanskt, men finns det någon anledning till att man skulle behöva 75l på fjällvandring (sommar)?
Det är väl bara för folk som har med sig massa fiske/jakt/foto/klättringsutrustning alternativt bär på andras prylar om man går med familjen?
Vad är för och nackdelarna med en för stor och en för liten?
Risken med 65 är att den vid något eeeenstaka tillfälle kanske är lite för liten, risken med 75 är att den är onödigt stor majoriteten av alla gånger jag använder den. Däremot är det ju kanske svårare att lösa problemet med en för liten än en för stor ryggsäck.
 
Förutom din personliga utrustning inkl tält, sovsäck, liggunderlag, kök, bränsle mm bör du beakta att proviant på en längre vandring både väger och tar ganska stor plats. Dessutom kanske extra bränsle om du är ute många dagar.
 
Jag valde också mellan 65 och 75 och föll för 75:an till slut. Den har varit precis lagom för min utrustning som är "normalstor" och inte alltför UL. Oftast går vi två, och de gånger jag inte haft tältet utan tagit kök och andra prylar istället (vi fördelar vikten jämnt) så har jag haft svårt att fylla upp huvudfacket. Lösningen då har varit att inte använda den nedre delen av säcken samt att komprimera när säcken ligger ner, så att allt inte hamnar i botten. Kanske ska tillägga att min sovsäck är rejält komprimerad då, så den är nog bara 30-40% av volymen.

Magiskt bra ryggsäck annars! Sidofickorna tar verkligen mycket utrustning, och topplocket är smidigt att kunna ta loss och ta med till lägerelden t.ex :)

Vintertid är 75:an sprängfull.
 
Jag valde också mellan 65 och 75 och föll för 75:an till slut. Den har varit precis lagom för min utrustning som är "normalstor" och inte alltför UL. Oftast går vi två, och de gånger jag inte haft tältet utan tagit kök och andra prylar istället (vi fördelar vikten jämnt) så har jag haft svårt att fylla upp huvudfacket. Lösningen då har varit att inte använda den nedre delen av säcken samt att komprimera när säcken ligger ner, så att allt inte hamnar i botten. Kanske ska tillägga att min sovsäck är rejält komprimerad då, så den är nog bara 30-40% av volymen.

Magiskt bra ryggsäck annars! Sidofickorna tar verkligen mycket utrustning, och topplocket är smidigt att kunna ta loss och ta med till lägerelden t.ex :)

Vintertid är 75:an sprängfull.

ok, mao 75l är för stort sommartid som jag misstänker? Skulle säga att jag i regel har med mig mindre/färre saker än folk "normalt". Dock har jag aldrig begripit riktigt vad det är folk har med sig som har 15-50 liter mer med sig än vad jag har.

Vintervandring är sannolikt inget jag tänkt ta mig för.
 
75L är helt perfekt om jag går själv eller om jag har tältet nederst. Min vandringskamrat kör ganska mycket UL och när vi delar vikten jämnt så får jag plats över. Ett av argumenten när jag köpte 75:an var att den vägde marginellt mer än 65:an. Känner du att du har lätt att få plats i 45 så är nog 65 inte ett problem för dig. Prova om det du tänkte ta med dig extra, går ner i två skurhinkar :) Borde ju ge en hint iaf.
 
Vid tvekan hade jag valt 75 då viktskillnaden är minimal. Själv har jag en 100 och en 75, en fantastisk rygga!

// L
 
Om Du går till en butik och jämför en 65 och en 75 så tror jag att Du knappt kan se någon skillnad på dem. Goda kompressionsmöjligheter lär ta hand om ev extravolym och motverka obalans.

// L
 
Jag håller med dem som rekommenderar den större säcken, förutsatt att rygglängden på bärsystemet passar dig. Förr i tiden med ramsäckar var själva säckens volym inte avgörande vid långa vandringar, då man kunde spänna fast extra packning på ramen ihop men liggunderlag, tält etc.
Med moderna ryggsäckar och uppblåsbara liggunderlag skall allt få plats i säcken, då de har ganska dåliga förutsättningar att fästa packning på utsidan.
 
Med moderna ryggsäckar och uppblåsbara liggunderlag skall allt få plats i säcken, då de har ganska dåliga förutsättningar att fästa packning på utsidan.

Det problemet dras inte Kajka med. Visserligen blir det tajt att få in det under regnskyddet, men kompressionsremmarna är bra långa så det är lätt att spänna fast ett cellplastliggunderlag, vandringstavar, kamerastativ eller vad man nu vill både på bredden och höjden utanpå säcken :)
Topplocket är lätt att höja så det går in ett liggunderlag eller tält därunder också.
På de remmarna som håller locket finns kardborrefästningar för att dra runt mindre grejer som en lättare yxa eller snöspade.

Rygglängden är steglöst justerbar så är man inte nära ändlägena så kan det nog kvitta mellan 65 och 75. Går även att justera i axelbredd vilket är skönt.

Labbman: Jag har inte lidigt av obalans i min. Däremot hänger topplocket lite nedåt om man inte fyller upp. Inget praktiskt problem utan mer estetiskt om man skulle reta sig på det.
Har haft min i drygt ett år nu och är toknöjd! ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.