Kajakställning

Vi har tre kajaker i sommarstugan och det börjar bli ont om plats i källaren, framförallt om vi skulle köpa ett par stycken till :)

Nu undrar jag om det är någon som har tips på hur man kan bygga en kajakställning i trä. Ställningen ska helst vara byggd för att förvara minst tre kajaker på höjden. Alla kajaker är enmanskajaker som är mellan 5 och 5,6 m långa och mellan 50 och 60 cm breda.

Hur får man en sån ställning mest stabil, vilka dimensioner ska man ha på virket osv?

Hoppas att nån händig människa som hänger här kan hjälpa till! :)

Tack!

//Johan
 
Om du har möjlighet att hänga vanliga sparringskenor på väggen med långa konsoler på så är det nog den enklaste lösningen .Dessutom går de att justera lätt i höjdled om du byter kajak eller behöver flytta om dem av någon anledning.Trä på liggunderlag som skonar kajaken (och dig själv om du skulle gå på dem).
 
Jag skulle bygga två konsoller med tre plan. Material 2"x4". Kan tyckas lite kraftigt, men du behöver lite stadga i sidled. Även bra att sprida trycket över en större yta. En platt mot väggen. Rejäla franska skruvar, Hugg ut till mitten så att hyllkonsollen får plats på högkant. På andra kanten görs en sned uthuggning till stödet. Uthuggningarna är bra så att vikten tas upp av träklackar och istället för att bara hänga i skruvar/spikar. Se till att stödet inte kommer för långt ut så att en kajak får plats under. En urskärning i hyllkonsollen fördelar trycket jämnt över skrovet. Sätt ihop med rejäla 95mm träskruvar eller 4" spik som gärna slås i lite snett. Sätt upp hela paketet på väggen. Väg in den andra med ett vattenpass och en rak bräda (alt trädgårdsslangen med vatten i).

Lycka till
AV
 

Bilagor

  • kajakhållare.GIF
    kajakhållare.GIF
    4.1 KB · Visningar: 5,733
det absolut enklaste är ju att bygga två stegar men det förutsätterju att man kan skjuta in kajakerna
det håller jag på med att göra i mitt garage. kan man förankra dem i något tak eller vägg blir det väldigt stabilt och enkelt.

//Magnus
 
Själv har jag mina hängande i en kedja med karbinhake i en ringkrok i taket.På själva kedjan som är 80 cm lång har jag två karbinhakar i ena änden och en i andra änden (den i taket).Först lyfter jag upp ena änden på kajaken och fäster kajaken i ytterläget.Sen lyfter jag andra ändan likadant och hakar i.Sedan lyfter jag den ända upp i taket och hakar i den tredje karbinhaken på båda ändar.På så sett blir det enkelt att själv hänga upp den utan att behöva stå på en stege och riskera att tappa kajaken.Med 240 cm i takhöjd går man fri under kajakerna .(184 lång) Krokar ,kedjor mm. finns ganska billiga i rostfritt på biltema.
 
Har ingen kajak ännu men funderar på att skaffa och har då också funderat på förvaring. Om man har en vägg borde man inte kunna hänga kajaken i rep, eller typ spännband som man fäster i en krok? Dvs spännbandets båda ändar fästs i kroken och kajaken hänger i öglan som bildas. Två stycken per kajak. Med tanke på att en kajak bara väger runt 25 kg så är det ju inga stora krafter att bära upp.

/Martar
 
Tack för alla snabba svar! Tyvärr kan det bli svårt att fästa bra i både vägg och tak. Hade tänkt mig en fristående ställning, en stegkonstruktion skulle kunna funka alldeles utmärkt men hur ska man få den stabil utan att fästa den i tak eller vägg?

MVH
 
Någonstans har jag sett en ställning liknande sådan som uthyrare har på släp för transport av flera kajaker/kanoter. En fristående, svetsad rörkonstruktion. Eller testa Elfa, kanske går att modifiera.
 
Tack för alla snabba svar! Tyvärr kan det bli svårt att fästa bra i både vägg och tak. Hade tänkt mig en fristående ställning, en stegkonstruktion skulle kunna funka alldeles utmärkt men hur ska man få den stabil utan att fästa den i tak eller vägg?

MVH

Sätt ett "ben" rätt ut längs golvet och en snedstötta åt andra hållet. Låt benet vara längre än hyllkonsollerna för bättre stabilitet. De båda konsollstaplarna sätter du ihop med tre brädor, vågräta uppe och nere och en sned som förhindrar att allt välter i längdled.

Lägg de kajaker du minst använder/tyngst nere så håller de på allt. Komplettera med ett par cementblock inne mot väggen. Kom ihåg att låta belastningar komma mot träytor och helst inte endast på skruv/spik. Belasta ej spikar och skruvar i den led de skruvas/slås i och undvik att skruva upp i ändträ om du kan låta bli.

Lycka till.
AV
 

Bilagor

  • kajakhållare 2.GIF
    kajakhållare 2.GIF
    4.4 KB · Visningar: 5,092
Hej. Här ovan finner jag bra beskrivningar för att bygga kajaställningar.
Är det någon som vet var jag kan köpa en färdigbyggd stabil för tre kajaker till ett garage med ca 6 x3 m? Visserligen kan jag anlita en snickare för hjälp men kanske jag kan hitta någon enklare variant? Tacksam för alla svar ~~ AnnettH
 
Om du inte har de hängade i spännband eller motsvarande så rekommenderar jag dig att klä träribborna/konsollerna de ligger på med gammal heltäckningsmatta eller något annat mjukt med lagom friktion för att de ska glida på plats lätt. Räcker med spillbitar. Tänk på att fästa mattan (om du spikar eller skruvar) på den sida kajakerna inte ligger, annars riskerar du att repa botten. Att kajakerna ligger kvar (säkring) bör du lösa med något annat än friktion, t ex spännband som inte behöver spännas hårt, men de ska inte blåsa ner av misstag.
Ska kajakerna ligga länge kan de få liggsår och bör flyttas några cm, då och då.
Själv byggde jag en eget insticksskjul för två kajaker (relativt fristående, tak, golv två väggar och tvör sidor som äfr dörrar) för några somrar sedan. Dörr i bägge kortändar för att komma åt kajakluckorna lätt utan att ta ut hela kajaken.
Ligger kajakerna upp&ner får du troligen mer musfritt än om de ligger på rätt köl.

/Patrik, klurar fortfarande på hur jag ska får till metallnät över sittbrunn och luckor som håller möss ute men ändå ventilerar ut fuktig luft
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.