Kajakolycka

Händer ju tyvärr varje år en eller fler ggr, ofta just personer från Tyskland, oftast dock kanadensare snarare än kajak, som ofta paddlas på öppen sjö eller i fors.
 
Trist

flytväst ingår säkert i kanothyran. Simkunnighet borde vara självklart för de som ensam ger sig ut i båt eller kanot. Påtagen flytväst tycker jag också är självklart i kanot oavsett om man kan simma eller inte.

Thure
 
Håller helt med Thure. I mitt hemmavatten Brunnsviken/Edsviken i Stockholm är det många uppenbart ovana som är ute utan flytväst. Förra sommaren hjälpte jag tre fransmän som hade vält med kanadensare mitt i Brunnsviken, flyvästarna låg och flöt brevid.
 
Tragiskt med en olycka som inte hade behövt ske.

Nu är det inte alla som följer instruktionerna men jag tycker att alla som hyr ut kajaker ska upplysa om vilka risker som finns. Jag har hört skräckhistorier om folk som hyrt kajak tidigt på våren och blivit utskickade i havet med kapell som inte passade, helt utan någon tanke om hur farligt det är med kallt vatten!
 
simkunnighet ett krav

Antar att mannen inte berättade att han inte kunde simma och tog av flytvästen när han kom utom synhåll.

Det skulle vara önskvärt med någon form av certifikat när det gäller paddling i kallt vatten som visar att man kan räddningstekniker och har tillräckliga grundfärdigheter i paddling.
 
Det skulle vara önskvärt med någon form av certifikat när det gäller paddling i kallt vatten som visar att man kan räddningstekniker och har tillräckliga grundfärdigheter i paddling.

Nä, det tycker inte jag. Däremot skall fakta spridas om hur många (eller snarare hur få) som förolyckas varje år. Samt av vilka skäl.

Jag tror inte på certifiering. Jag tror dels inte att det är bättre än omdöme (som alltid "vinner" över certifikat), och dels att det sätter hjul-käppar för andra goda "flöden" (folk ut i naturen, friskvård och kanske rent av turism).
 
Certifikat skapar bara fler problem

Certifikat har hittills aldrig löst några problem, bara skapat nya. Först måste det startas en certifieringsorganisation med många inblandade aktörer, Sen måste staten vara med och bestämma och i slutänden blir kajakerna registreringspliktiga och registrerade med allt vad det innebär med skatter och avgifter. Är det så du vill ha det, att vara bevakad och övervakad vad du än gör?

Alla gör ett eget val och vill man drunkna så är det ingen som hindrar det vare sig man seglar, åker vattenskoter, paddlar eller dyker. Kunskap måste vara frivillig och inte ett krav, det enda som borde vara krav är att kajakuthyraren inte släpper iväg en grön, icke simkunnig, ensam i en kajak.



Teknikern - som dykt oräkneliga timmar utan certifikat och paddlat en massa mil ensam.
 
Det skulle vara önskvärt med någon form av certifikat när det gäller paddling i kallt vatten som visar att man kan räddningstekniker och har tillräckliga grundfärdigheter i paddling.

Nästan så jag misstänker ett "troll" här... För inte kan du väl mena allvar?

Blir ju t.o.m. lite humor i att tänka sig hur den certifierningen skulle gå till, hur ofta certifikatet skulle förnyas, förnyelseprocess, vad som kan få en att få sitt certifikat indraget (bristande bålrotation kanske ska vara grund till indragning?) och slutligen hur det hela skulle övervakas...

Kan tänka mig att bli Generaldirektör för den nya myndigheten, kanske "Kajakfärdighetsverket"?

/Rickard
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.