Kängor? Meindl, Rockport, Lundhags???

Jag har vandrat en hel del i fjällen och slitit ut de kängor jag har men vad skall jag köpa för några nya? Mina gamla (ett par lundhags) var jag inte så nöjd med, lite trycksmärtor, våta fötter etc. Är det ngn som har någt bra tips som inte kostar allt för mycket?
 
Jag hade samma mål som dig: inte så dyra sjysta kängor...

Sen provade jag ett par Meindl Preformence Gore-Tex kängor. Sen var det kört, dom kostade en bit, men jag är otroligt nöjd!

/nippe
 
Meindel

Hej!

Jag har själv bara vandrat i Meindel-kängan som heter Island och kan bara säga att den är helt suverän! Jag har aldrig haft problem med fötterna, skavsår eller liknande, utan de var bara att snöra på sig dem och vandra iväg. De håller dig också torr om förtterna, har aldrig blivit blöt från utsidan ens vid de mest extrema underlag, så länge man är noga med skötseln av sina kängor. Vaxa dem regelbundet. De är dyra, det är de, men hittils värd varenda krona!
 
Väldigt bra!

Jag är nöjd ägare av ett par Meindl Taiga (som nu heter Dovre). De har fungerat över all förväntan och inga problem med fukt i skorna (tack vare Gore-Tex). Jag använder dem till all sorts friluftsliv året om och när det blir dags att byta kängor blir det Meindl igen.

Mina kängor köptes från Globetrotter i Tyskland, rekommenderas starkt!

Mvh/Johan
[Ändrat av Johan.E.S. 2001-06-05 kl 15:37]
 
Billiga kängor!

Efter lite sökande på nätet med Google.com (bästa sökmotorn) :) hittade jag två bra sajter med friluftsskor/vandringskängor:

italienska: http://www.shoestore.net - Ett par Meindl Island Pro kostar ~1700 SEK (ingen frakt vid handel med postförskott)

tyska: http://www.globetrotter.de - Meindl Island Pro kostar ~1800 SEK

Varför betala överpriser när man kan köpa billigt via nätet? Givetvis måste man ju prova ut kängorna i affär och det är ju alltid skönt att kunna gå ner till affären om det är ngt problem... men det skiljer ju nästan 700 SEK!!!!!!!

/jonas
 
Test i senaste Utemagasinet

Ta en titt i senaste utemagasinet. De har en test av nya modeller, samtidigt som de redovisar resultaten från gamla tester.
 
Meindl Perfect...

Jag har köpt mig ett par Meindl Perfect kängor.

De är inte Gortex, vilket jag föredrar när det gäller kängor. Andningsfunktionen försvinner ändå när man fettar i ett par G-tex kängor. Spray funkar inte bra tycker jag. En välfettad läderkänga utan G-tex ÄR vattentät om man gjort rätt.

Dessa kängorna är ett par alpinist kängor så de är mycket hårda. Men de mjuknar när man fettar in dem.

Gå in på http://www.Meindl.de och kolla på dem. Sköter man dessa rätt så kan man ha dem i Många år.

Jag använder "Snow seal" för att fetta in kängorna.

De är ganska dyra (2900 kr) men de är värda dess pris.
 
Föredrar skor med "känsel"

Jag föredrar skor som ger stabilitet men ändå kontakt med underlaget och har inte haft något riktigt bra förrän jag hittade Salomon Adventure.

Både jag och mina barn satsade på denna sko -92, då den kom till introduktionspris, och har inte ångat oss en gång.

Den passar våra höga vrister och skav eller tryck har inte besvärat oss vid ngt tillfälle.

Om man tycker om en stabil men mjuk och följsam sula där man får kontakt med underlaget utan att vassa kanter slår igen, kan denna sko varmt rekommenderas.

Tyvärr har skon ständigt stigit i pris sedan introduktionen vilket varit ett bekymmer med ständigt växande barnfötter. Dock kan välbefinnandet i dessa inte värderas nog högt.
Vi har prisat dessa skor vid alla raskäglor och blockfält vi passerat. Att sätta på skorna på morgonen är numera en garanti för en mjuk och behaglig tur.

MVH
Torkel Nilsson
[Ändrat av Tarfala 2001-06-19 kl 11:00]
 
Crispi Makalu

Jag skulle vilja rekommendera Crispi Makalu. Jag har haft mina sedan -95 och jag har aldrig haft ett par bättre skor. Sköter man dom ordentligt så håller dom också mycket länge. Mina är välanvända. Sommar och vinter. De har varit med på korta skogspromenader hemma i skogarna, tuffa isklättringar i tex Njupeskär och Rjukan, många toppturer i alperna och flera vandringar i svenska fjäll.
De har ju lågt skaft så man kan inte göra några högre vad, men myrmark och gölar fixar du torrskodd.
Vad jag försöker säga är att det här är en sko som klarar det mesta. Vanlig fjällvandring och det går även att sätta på stegjärn vid behov.
Dock ska jag erkänna att det tar ett tag att gå in dom...

Laila.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gregorius Förväntat livslängd på Meindl-kängor Kläder 10
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Nettchen Meindl kängor Kläder 38
Henke_P Behandla Meindl kängor? Kläder 1
hulth Nya kängor! Meindl Glockner? Kläder 5
zotter Erfarenhet Meindl-kängor Glockner, Island Kläder 5
xochitl Bestard eller Meindl-kängor? Kläder 5
klyka I ett par knirrande, knarrande Meindl kängor... Kläder 4
RangerJoey Modifiera Meindl kängor Kläder 2
lami Vård av kängor - Meindl Island Pro Kläder 8
emmzan Kängor-McKinley, Meindl, Garmont Kläder 2
Köpa Meindl kängor? Kläder 3
jrosberg Meindl kängor på Svalbard? Kläder 5
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.