Kängor för breda fötter?

Hej,

Har just spenderat de senaste timmarna med att läsa olika inlägg om vad man bör ha på fötterna vid vandring. Mycket intressant och nyttig information har jag fått genom detta.

Jag har själv för avsikt att köpa ett par nya kängor inför kommande vandringar, främst under vår, sommar och höst. Jag vill ha en "allround" känga som passar både på fjället och på låglandsleden. Det enda "kruxet" är att jag har rätt breda fötter, vilket ju begränsar urvalet något. Jag förmodar dock att det finns fler än jag som är bredfotade? Någon som kan tipsa om en bra känga för oss med breda fötter?

/Magnus
 
Jörnkängan eller Lundhags.

Lundhags tillverkar inte bredare än vanligt på ordinare kängor men man kan få specialsydda efter fotens mått, jag har ett par scout som är avsevärt bredare, eller snarare kortare än vanliga modellen, flera centimeter kortare än orginal. Mina skiljer unjefär fem storlekar i bredd/längd och det finns inga normala skor som passar mina fötter.

Ett annat företag som gör specialsydda skor är jörnkängan, de gör vad jag vet bara specialare, man kan inte hitta dem i butik utan får ringa till dem och beställa efter sina mått. Människan som befinner sig här brevid när jag skriver detta ska få sina Jörnkängor nästa vecka tror hon med posten och jag kan återkomma då med ännu bättre omdömme.

Lundhags: Hög kvalite, hyffsat snabb leverans (någon månad, mindre om du har tur), mina, som är så basic man kan få dem unjefär, kostade 2300 när jag hemtade ut dem på posten.

Jörnkängan: Kvaliten är enligt recensioner och folk jag pratat med högre än Lundhags men detta är någonting som jag ber att få bekräfta när jag synat detta par som kommer snart i sömmarna. Det kan nämnas att hon här fick garantin att om skorna inte passade så var det bara att skicka tillbaka dem så skulle hon få pengarna tillbaka, dessa skulle hon betala 2175 för (frakt ej inräknat) om hon minns rätt.

Bild på jörnkängan (finns även med näbb som jag har förstått det):

http://www.jjensen.no/stovler.html

Lundhags har en egen hemsida: Lundhags.se

Jag återkommer när jag har tafsat på de jörnkängor som kommer snart...
 
Salomon?

Salomon har tidigare varit ganska smala och för några år sedan kunde jag inte ha deras modeller, men de har blivit mer "nordiska" och förra året köpte jag ett par storskor som sitter bra på mina breda? fötter. Testa dom om du har någon återförsäljare i närheten,
 
Scarpa

Har själv breda och höga fötter och hade problem att hitta ngt.. Meindl var uteslutet för de var för smala. Till slut hittade jag Scarpa Ladakh (Wått o Torrt i Sundsvall- ca 2600kr). Priset var inte vad jag var beredd på att lägga ut, men vad fan.. mår fötterna bra så..
 
Jag kan nu...

...uttala mig efter att ha granskat jörnkängan närmare sömmarna och DEN ÄR ÖVERLÄGSEN LUNDHAGS efter allt vad jag kan bedömma. Från och med nu är lundhags andrahandsalternativet om jörn skulle svika på något sätt (gå omkull, sänka kvaliten osv)!

Jag kan komma med ett längre utlåtande sedan, men välj jörn framför lundhags, det är mitt råd!
 
Re: Jag kan nu...

estetdrägg; sa:
...uttala mig efter att ha granskat jörnkängan närmare sömmarna och DEN ÄR ÖVERLÄGSEN LUNDHAGS efter allt vad jag kan bedömma. Från och med nu är lundhags andrahandsalternativet om jörn skulle svika på något sätt (gå omkull, sänka kvaliten osv)!

Jag kan komma med ett längre utlåtande sedan, men välj jörn framför lundhags, det är mitt råd!


Nu blir jag nyfiken. Hur kan det vara så okulärt uppenbart?
 
Jag är en mycket nöjd Jörnägare,och kan bara instämma i de positiva omdömen som överöses denna känga här på forumet. Kängan gav vid Kebneturen i somras namn åt en typ av terräng där många andra kängtyper hade problem, nämligen det sk Jörnföret.
En mycket bra och bekväm känga. KÖP!
 
Re: Re: Jag kan nu...

Lissas; sa:
estetdrägg; sa:
...uttala mig efter att ha granskat jörnkängan närmare sömmarna och DEN ÄR ÖVERLÄGSEN LUNDHAGS efter allt vad jag kan bedömma. Från och med nu är lundhags andrahandsalternativet om jörn skulle svika på något sätt (gå omkull, sänka kvaliten osv)!

Jag kan komma med ett längre utlåtande sedan, men välj jörn framför lundhags, det är mitt råd!


Nu blir jag nyfiken. Hur kan det vara så okulärt uppenbart?

Baserat på tidigare erfarenhet av olika konstruktionslösningar på saker och deras inverkan på helheten.

Jag har alltid sjäälv intreserat mig för alla typer av hantverk och har på det sättet snappat upp en hel del, att jag sedan har en hel del vänner och bekanta som är djupare involverade i diverse typer av hantverk är någonting som inte direkt gör saken sämre.

Jag skulle kunna beskriva saker som att skaftet är fästat vid lästen på ett sätt som är genialiskt om man jämför det med mina (några månader gamla, skräddarsydda lundhags scout kängor), på jörnkängan används en enda lång söm runt hela som går i en spiral 3 1/4 varv runt skon istället för som på scouten en sy med enskilda sömmar med flera start och stopp punkter. Eller att jörnkängan har låtit bli att använda snabbhakar och istället har riktiga hällor. Eller att Jörnkängan har en sula med bättre rull i och enklare (Dvs inga fåniga färginlägg i sulan som i lundhags kängor (ta inte detta som att jag tycker scouten är gräll eller nogonting, den är hyfsat stilren den också jämfört med en del skräckexempel) har i klacken eller annan dekoration, Fan nu när jag tänker efter så är det den ända känga jag någonsin sett som en har en enda märkning på sig någonstans (utöver ett märke i sulan som anger att det är en skywalker sula), skulle man hitta dessa skor utanför sin kartång skulle det vara omöjligt att säga vad det var för märke om man inte kände igendem eller hade hört talas om dem).

Det finns mycket redan nu som imponerar som sagt, tex valet av läder, det är mycket tunnare än i mina lundhags men ger ett mycket robustare uttryck, vi får se hur det blir för vännen min att gå in dem (även om dett inte verkar behövas då vi var ute på ca 60miuters promenad i knagglig teräng och hon normalt har mycket lätta att få skavsår men inte hade en enda känning nu, det kan kanse vara så som folk säger even om jag tvivlar fortfarande att jörnkängor i stort sätt sitter perfekt från första steget, nåja det för tiden utvisa.)

Redan nu fyller hon mig med avund för dessa 'illbattingar' som hon döpt dem dem till (baserat på att hon har tänkt ha dem i 18 år, säger hon). Vi får se om jag hinner slita ut mina lundhags innan jag bara måste ha ett par jörnkängor själv!!
 
Jörn

Jag äger och använder både Jörns sommarkänga samt deras Antifrys (vinterkänga) med näbb :D
Jag är väldigt nöjd med båda, vinterkängan kommer följa med resten av mitt liv, jag ser inte riktigt vad jag ska göra för att den ska gå sönder och den är så varm å skön !! :D

Värt att veta om sommarkängan. De har en undertråd som är täckt av bomull, det gör att när den blir fuktig så utvidgas den och tätar sömarna (smart!), det betyder att när man smörjer in kängan så bör sömmarna vara lite fuktiga. De rekommenderade mig att använda kängan ett tag och sedan smörja in den.

Grymt bra service och det känns skönt att stödja ett sådant lite hantverksföretag! (Även fast de inte kommer från Jämtland)

/nisse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nettan A Kängor för breda fötter? Salomon? Kläder 16
Martin_Blomberg Breda kängor? Kläder 19
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.