Jämtlandstriangeln på ca 2 dagar?

Blir det för tufft för en nybörjare med medelgod kondition?
Maken är mer erfaren, och får således bära det tyngsta ;-)
Vi hade tänkt börja från Storulvån fredag e-m och kunna vara tillbaka där igen sön e-m, typ vid 14-tiden.
Vi ska tälta, och laga all mat själva.

Om ni inte tror det kommer att funka - har ni några andra förslag där i trakterna?

Tacksam för hjälp!
 
Det är säkert möjligt (Dock så kommer det nog att bli jobbigt), men personligen skulle jag välja en annan tur. Jag tycker inte att det är någon idé att "springa" fram. Jag vill ta det lugnt och uppleva, det är det som är grejen för mig. Om du är nybörjare skulle jag inte rekommendera turen på 2 dagar, och då har det inte med om jag tror att du klarar det eller inte att göra, utan snarare att du riskerar att inte njuta av vandringen och att det blir din sista tur.

Gick nämda tur i sommras och planerade in den på 5 dagar som var upplagda enligt 3 dagars vandring, 1 dag topptur, 1 dag i reserv. Nu var det fint väder hela tur och reservdagen användes till dagstur från storulvån istället.

Mvh Johan
 
Re: Jämtlands triangeln

Jag håller med Johan. Med tanke på att terrängen är kuperad så lär det bli väl jobbigt på två dagar.

Skulle isåfall gå Stroulvån - Blåhammaren och tillbaka om jag bara två dagar och olika väg fram och tillbaka. Med hundmat och tält så kånkade jag på 20 kg.

Bilder från sommarens tur finns på http://www.artmann.se

Mvh Casi
 
Re: Jämtlands triangeln

Hej, det är jag som är Sannas make.

Tack för era inlägg. Det känns bra att få stöd från andra med tips och erfarenheter.

Eftersom att jag tycker precis som ni, att det kommer att bli för tatj om tid och förmodligen väldigt jobbigt att göra "triangeln" på två dagar, så är min tanke att på fredag eftermiddag gå från Storulvån till Spåime och övernatta vid en av de små tjärnarna där. Under lördagen går vi antingen till Sylarnas fjällstation eventuellt till Blåhammaren, övernattar där och går sedan tillbaka till Storulvån på Söndag.

Vad tror ni om det?

/Jonas
 
Sträckan Storulvån-Sylarna tycker jag är en fruktansvärt tråkig sträcka, det är säkert bättre att gå i riktning mot Sylarna eftersom man då har Sylmassivet att titta på, andra hållet är inte roligt ens i fint väder.

Ska ni gå en kortare sträcka första dagen tycker jag ni ska ta en allvrlig funderare på att gå upp till Ulvåtjärn. Runt sjön går utmärkt att tälta och där finns en av de få sandstränder jag vet om i fjällvälden! Efter det första motlutet genom björkskogen från Storulvån är resten mycket lättgånget.

Så tycker jag det är fint runt Snasahögarna, det går att tälta i närheten av vindskyddet, topptur på Storsnasen kanske? Leden utmed Ingolfsån ner till Enafors är jättefin, vackra vattenfall. Bussen som ändå hämtar/lämnar folk på jvstn tillbaks till Storulvån om ni har en bil stående där? (ska förbokas)

God tur!

BrittMarie
 
2 dagar

Hej

swabr; sa:
Sträckan Storulvån-Sylarna tycker jag är en fruktansvärt tråkig sträcka, det är säkert bättre att gå i riktning mot Sylarna eftersom man då har Sylmassivet att titta på, andra hållet är inte roligt ens i fint väder.

Ett annat alternativ är att gå via Ulvåtjärn och Enkälen, lite längre men trevligar än att gå samma väg fram och tillbaka.

swabr; sa:
Så tycker jag det är fint runt Snasahögarna, det går att tälta i närheten av vindskyddet, topptur på Storsnasen kanske? Leden utmed Ingolfsån ner till Enafors är jättefin, vackra vattenfall. Bussen som ändå hämtar/lämnar folk på jvstn tillbaks till Storulvån om ni har en bil stående där? (ska förbokas)

Detta kan rekommenderas. Jag gick själv från Enafors via Silverfallet (Ingolfsån) till Blåhammaren och det var en mycket fin och varierad sträcka. Grankog, myr, fjällbjörkskog och kalfjäll på en och samma sträcka.

Topptur upp på Storsnasen kan läggas in om man vill, lätt att ta sig upp på, ganska mycket stigning om man startar i Enafors men inte svårt någonstans. Fin utsikt från toppen.

Det finns fina tältplatser vid sjön ganska nära vinskyddet uppe i passet. Kan dock vara utsatt vid hårt väder men då finns ju raststugan att ta skydd i.

Fin är även dalen ner på västra sidan av Getryggen.
Eller så fortsätter Ni till Ulvåtjärn eller till möjligen till Blåhammaren.

Jag skulle nog lagt upp turen så här:
Fredag: Utgå från Enafors, via silverfallet, tälta förslagsvis vid sjön uppe i passet (beroende på vädret).

Lördag: Topptur till Storsnasen, Tvärklumpen eller Getryggen. Därefter till Blåhammaren med 3-rätters middag.

Söndag: Till Storulvån via Ulvåtjärn, eller den något genare vägen på sluttningen av Getryggen.

God tur!

/J-E
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfredrikjonson Jämtlandstriangeln - två etapper på en dag? Fjällvandring 9
Pauwii Jämtlandstriangeln Fjällvandring 10
Consultra Aktuellt myggläge i Jämtlandstriangeln??? Fjällvandring 16
Peter87a Eldstäder Jämtlandstriangeln Fjällvandring 1
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
ZettLind Jämtlandstriangeln Fjällvandring 2
pajaflow Jämtlandstriangeln Fjällvandring 14
everest4ever jämtlandstriangeln Fjällvandring 3
streakingcaddis Istället för Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
Fredde_74 Jämtlandstriangeln boende Fjällvandring 10
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
Vattenvargen Grövelsjön kontra JÄmtlandstriangeln Fjällvandring 13
franke Samåkning jämtlandstriangeln :) Fjällvandring 1
FlyerSword Alternativ till Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Knallarn Jämtlandstriangeln början av juni - möjligt? Fjällvandring 25
Dalu0700 Singelvandring Jämtlandstriangeln Juli 16 – Juli 19 Fjällvandring 0
Linda G Vandringssällskap sökes i juli Jämtlandstriangeln Fjällvandring 0
Christian1 Jämtlandstriangeln, Rondane eller Mallis? Fjällvandring 6
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
strang3 Tips till Jämtlandstriangeln Fjällvandring 29
Knawt Jämtlandstriangeln v31 Fjällvandring 11
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
Ivar.T Jämtlandstriangeln sista veckan i juni Fjällvandring 16
berekson Jämtlandstriangeln med barn Fjällvandring 11
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
rolang Jämtlandstriangeln maj/juni Fjällvandring 11
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
Newlin Snöläge i jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Zaine Behöver tips, Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
Norrskenet Tips jämtlandstriangeln Fjällvandring 6
Jocklas Grövelsjön eller Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 12
skogsmuller Jämtlandstriangeln v40: snö? Fjällvandring 9
Norbergr Jämtlandstriangeln eller Vålådalen? Fjällvandring 7
Joakim Ambrosson Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
elin.m.johansson Vandringssällskap Jämtlandstriangeln (och runt de krokarna) med kort varsel! Fjällvandring 1
meringa Huggormar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 8
petter_b Planering Jämtlandstriangeln Fjällvandring 15
Kicki_86 Frukost i Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
Johansp Jämtlandstriangeln kring midsommar Fjällvandring 0
pfilipsson Status kring Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 6
andrea_b Jämtlandstriangeln Fjällvandring 19
Mr. O Fiske utmed Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
thewanderer Jämtlandstriangeln V41-v42? Fjällvandring 1
Daddy Jämtlandstriangeln - med fiske?? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.