Jägarbevis till salu

Jag undrar om folk kan vara så tröga att de är rädda att inte klara provet. Jag skulle tro att det är såna som inte tycker sig ha tid att gå på kurs ett antal kvällar samt skriva själva provet. Tycker det är skandalöst dåligt om det stämmer. Det är bra grund med jägarexamen och intressant också. Kan väl ha ändrats något sedan 1987 i och för sig.
 
på Flashback är det en som skriver om att han har blivit kontaktad av polisen under sin thailandssemester om att de ville ha in honom på förhör runt detta. Han hade tydligen köpt sig en studsare och dessutom varit med på älgjakt i höstas!

Han var nyfiken på vad han kunde få för straff och om det gick att ta jägarexamen i efterhand...
 

Cannonball

Gäst
Jag tog jägarexamen -92 och högvilt -93, tycker att det är självklart att man tar sig tid/ lägger de pengarna på en examen. Skulle kanske t.o.m behöva repetera vissa delar... Vem vet, det kanske finns några på det här forumet som köpt sig ett jägarbevis??
 

Cannonball

Gäst
på Flashback är det en som skriver om att han har blivit kontaktad av polisen under sin thailandssemester om att de ville ha in honom på förhör runt detta. Han hade tydligen köpt sig en studsare och dessutom varit med på älgjakt i höstas!

Han var nyfiken på vad han kunde få för straff och om det gick att ta jägarexamen i efterhand...
Vilken idiot!!
 
Säg inte det ...

Provledare misstänks ha sålt jägarbevis

http://www.nwt.se/article649539.ece


Varför man behöver fuska och köpa jägarexamen är ju i och för sig underligt, det är ju så otroligt lätt att skriva provet ändå.

Är det verkligen så enkelt, jag har ju själv ej jägarexamen?

Dock har jag på insändarsidorna i UNT, LT och ÖP (Jamtska tidningar) läst insändare där jägare åberopar sin examen såsom verifikat på den kompetens de besitter när de rackar ned på zoologisk kunskap om vår fauna som bygger på akademisk grund. Särskilt väl verkar examen att fungera när det gäller rovdjurens funktion i ekosystemen och därmed jägarnas mission att reglera dessa stammar. Givetvis helt oegennyttigt på ideell basis från deras sida.

Det måste vara en svår och lång kurs och då blir det väl frestande att köpa sig den examen om den erbjuds utan att behöva lägga ned tid på idogt studerande?
 
Är någon förvånad?
När vägverkets kontrollanter tar mutor för o lämna ut körkort så är väl detta inget konstigt alls.
Men det bekräftar ju en del av mina fördomar om många jägares kompetens.

Men jag vet inte om en "jägare" med köpt examen är farligare än en som varit på en helgkurs och fått sin examen där.
 
Är det verkligen så enkelt, jag har ju själv ej jägarexamen?

Dock har jag på insändarsidorna i UNT, LT och ÖP (Jamtska tidningar) läst insändare där jägare åberopar sin examen såsom verifikat på den kompetens de besitter när de rackar ned på zoologisk kunskap om vår fauna som bygger på akademisk grund. Särskilt väl verkar examen att fungera när det gäller rovdjurens funktion i ekosystemen och därmed jägarnas mission att reglera dessa stammar. Givetvis helt oegennyttigt på ideell basis från deras sida.

Det måste vara en svår och lång kurs och då blir det väl frestande att köpa sig den examen om den erbjuds utan att behöva lägga ned tid på idogt studerande?

Det finns oändligt många intensivkurser där man tar jägarexamen på en helg. Och det är knappast dyrare än att köpa den illegalt.
 
Han var nyfiken på vad han kunde få för straff och om det gick att ta jägarexamen i efterhand...

Det blir väl att han har fått licenserna på fel sätt, genom mutning. Och med det straffet så ligger säkert licenserna löst till. Att han kan ta jägarexamen efteråt går säkert. Men om han får nya licenser , efter en dom där han förlorar dem kommer säkert att ta tid.
Och det ska han bara ha när han gör som han gör.



Är det verkligen så enkelt, jag har ju själv ej jägarexamen?


Förr behövde man ju inte jägarexamen, då gällde det bara att man hade mark att jaga på.
Ska du köpa ett nytt vapen så får du ha jägarexamen.
 
Här kan man läsa om den jag skrev om tidigare i tråden.
Inte direkt en jag skulle vilja ha i skogen när jag var ute!!!
https://www.flashback.org/t1109518

Vilket jäkla kräk!
Först mygla till sig en examen och därmed också bluffa till sig licens för vapen, sen har han mage att sitta o tycka synd om sig själv.
Påminner mig om jägaren som sköt den stackars tjejen förra året, ett jäkla snyftande o skyllande på allt elände.
Dyslektiker, kyss mig i hmmm, ointelligent är närmare sanningen.
Ett par år innanför galler skulle kanske göra gott.
Jag blir så irriterad på folk som inte kan stå för sina grejer de gör.

Bluffa till dig ett körkort eller en jägarexamen, men sitt inte o grina när du blir påkommen utan ta smällen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.