ITABs Packawayställ?

Jag är lite sugen på ITABs Packawayställ och har läst följande tråd: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26448

Den tråden är dock nästan ett år och det är ingen i tråden som testat stället under någon längre tid. Finns det någon som kan ge ett omdöme om stället efter en någon längre tids användning? Jag har tänkt att bla använda stället som förstärkningsplagg vid div multisportaktiviteter

//Jocke
 
Jag har själv byxorna och känner flera som har både jacka och byxor. Alla nöjda! Ballfaktorn är låg men priset oslagbart. Den enda "rationella" bristen jag märkt jämfört med tusenkronorsregnbyxor är att de saknar blixtlås i sidan vilket gör att man måste ta av sig kängorna för att ta av och på byxorna.
 

avslutad210712

Gäst
Jag lämnade hemma mina GoreTex XCR kläder i sommar för att köra en hårdtest av just Packaway under lite mera realistiska förhållanden än bara cykla och rasta hunden. Om du tycker att fyra veckor i sträck i fjällen räcker som test så är det här mina åsikter. Tänker skriva en recension så småningom.

Till att börja med kan jag säga att det var de av ITAB's kläder som jag hade med mig som jag var mest skeptiska till innan avresan. Och de kläder som överraskade absolut mest positivt. Är inte så där direkt imponerad av sömmarna på ITAB's kläder och då kanske framförallt estetiskt men på Packaway var de riktigt bra. Det som jag ser som den stora nackdelen är att det saknas möjlighet till ventilation förutom den långa dragkedjan i fronten på jackan. Det innebär att när det är lite varmare ute och man anstränger sig lite mer så blir man svettig. Finns inget foder heller så om man inte har något långärmat eller långbent under så ligger huden direkt an mot beläggningen vilket kan vara lite kladdigt. Finns en ventilation i ryggen på jackan och högst upp i byxlinningen men om man bär ryggsäck stängs de till. I övrigt fungerar de väldigt bra som skalplagg när det blåser lite tex vid raster eller tältningen på kvällen. Så sammantaget tycker jag att de fungerade bättre än jag ens hade vågat hoppas på, hela stället väger mindre än vad bara GTX jackan väger. Billiga så om man lyckas riva sönder något gråter man inte blod. Lyckades trampa genom snön som låg över spängerna vid Katterjaure och av någon anledning var det så långt mellan bräderna att foten for mellan och det var låååångt ner till backen under vilket gjorde att sömmen till ena kardborre-bandet på benet slets sönder men både tyget på nyxbenet och i kardborrebandet höll och jag är faktiskt förvånad att inte hela byx-benet revs sönder. Så i det hela skulle jag ge stället en 4:a i betyg och sett i relation till priset kan det egentligen bara bli en 5:a.

Men som sagt - skall du använda det under varma förhållanden vid tung fysisk aktivitet så blir det svettigt men det kommer alla andra ställ av liknande karraktär också att bli så länge du inte kan öppna dragkedjor för att ventilera och då kommer vikten troligen också att dra iväg en del.
 
Jag har använt min jacka sedan tråden ovan (ett år ungefär) och är sammantaget helnöjd. Det är en jacka som man gärna tar med sig baraifallomatt. Nu ligger den och väntar på regn i min jobbportfölj.

Nackdelar då...
• Impregneringen har börjat tappa sting - yttertyget suger åt sig när det regnar. Har dock inte gjort duschtestet för att se om den släpper igenom nåt.
• Diffusionen är inget att hänga i granen, tveksamt om den gör nån funktionell nytta, och bristen på annan luftventilation gör det inte bättre.
• Eftersom ärmarna inte har nån stängning rinner det in om man jobbar högt med armarna i spöregn, men för mig är det priset för UL.

Sammanfattningsvis en jacka som inte på något avgörande sätt är sämre än min Gore-tex-Tierra (som har petats ner från tronen som friluftsjacka och blivit skidjacka). Frugan kommer att skaffa sig ett Packawayställ också.
 
Hållbarhet

I helgen hade vi riktigt blött väder. Jag var iväg och tränade sök med min hund vilket innebär att man ligger stilla under längre perioder och hoppas på att en hund ska hitta en.
Hade på min en TNF GTX-jacka och ett par byxor från Taiga även de med GTX.
När vi var klara efter 3-4 timmar var jag plaskvåt, frös som en hund (om uttrycket tillåts...)

Kall, frusen och väldigt irriterad började jag fundera på om GTX inte håller tätt för en rejäl regnskur.
Tänkte göra ett duschtest för att kolla av om mina kläder läcker och eventuellt reklammera.

Hur som helst, det känns lite dumt att ligga och krypa på marken i så dyra kläder så jag funderar på att skaffa mig ett lätt och smidigt regnställ.

Vad är era erfarenheter av hållbarheten för Packawaystället?
Såg i någon annan tråd att byxorna går att dra över kängorna vilket är ett kriterie.

Gundj:
Såg i denna tråden att ni eventuellt skulle köpa in stället för test till räddningshundförare:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26448&pagenumber=1

Utvärdering?

/martin
 
Re: Hållbarhet

Jekyll; sa:
Kall, frusen och väldigt irriterad började jag fundera på om GTX inte håller tätt för en rejäl regnskur.

Du låg på marken. Det är ett känt faktum att om man sitter ner så blir vattentrycket mot kläderna (alltså den bit man sitter på) väldigt högt och fukten trycks oftast in genom membranplagg.

Regnställ av den sorten är inte gjorda för att ligga i, de är gjorda för att stå och gå i regn.


För att anknyta till ursprngstråden så har jag använt mitt Packaway-ställ ganska försiktigt, eftersom det KÄNNS så himla skört. Men efter att ha läst tråden här vågar jag nog ha det lite oftare:)

Det "andas" i alla fall bättre än det billiga ställ jag hade innan, köpt på Rusta och sprättat bort fodret på (det "andas" inte alls).
 
Angående att sitta ner i membranplagg, i detta fall GT så har Gore själva påstått att det sak gå att sitta på knä i deras ställ utan att bli blöt. Har för mig att det stod på hemsidan tidigare eller i de små brochyrerna man får med plaggen.
 
langby; sa:
Angående att sitta ner i membranplagg, i detta fall GT så har Gore själva påstått att det sak gå att sitta på knä i deras ställ utan att bli blöt. Har för mig att det stod på hemsidan tidigare eller i de små brochyrerna man får med plaggen.
Det ska till något galonliknande för att klara det. Sätter jag ner knät i backen när det är blött iförd mina XCR-brallor dröjer det inte många sekunder innan vatten trängt igenom. Mina Helly-Tech byxor, som släpper igenom vattenånga sämre, klarar lite längre tid men inte mycket.

Raskesven
 

avslutad210712

Gäst
Glömde att nämna en sak som jag aldrig trodde skulle gå. Min sambo drog sina storlek small byxor över sina kängor storlek 37 bara genom att lossa kardborrebanden på byxbenen. När det började regna en dag så tänkte jag kolla om det gick att dra mina byxor i storlek medium över mina 44:eek:r och döm om min förvåning när det faktiskt gick. Tror kanske inte att man skall göra det ofta för lite trångt var det och beläggningen lär ta stryk av så omild behandling men i en situation när man inte ids ta av sig skorna så går det faktiskt.
 
Helnöjd!

Efter tio dagar i Sarek med en hel del regn har jag använt Packaway-stället och är positivt överraskad över hållbarhet och funktion.

Efter användade torkar det dessutom snabbt, något mitt gamla, tunga Haglöfs inte gjorde ens över natten. Ventilerar också bättre än mitt gamla.

Jackan fungerade också bra som förstärkning vid blåsigt väder och byxorna har kardborrar längs med smalbenen upp till knät så man slipper fladder. Perfekt för det priset!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mörtkungen Itabs sarektröja Kläder 6
Jallur ITABs Merino-set Kläder 5
Sarvi ITABs T&P Vindblus Kläder 25
action2 ITABs skalbyxor Kläder 6
estetdrägg Första reflektion från ITABs softshell ultimate Kläder 1
myospinae Itabs allroundbyxa? Kläder 2
Sussie84 ITABS kläder för damer? Kläder 18
samme83 Storlek på ITABs kläder Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.