ITABs Merino-set

Om det kliar på dig vet jag inte, men inte på mig....
Efter tvätt, utan centrifugering och med vettig torkning, behöll det form och passform samt viktigast av allt storlek. Billigare är Dressmans Krone vilket oxså fungerar utmärkt. Billigast är mitt syriska kamelullsunderställ, det tål bara handtvätt....
 
Kolla på Jula

Nu kanske det inte var detta du frågade efter men Jula säljer också ett set för samma pris med fördelen att det går att testa i butik lite varstans. Tror kvaliteten på ullen är bra men skärningen sämre.

http://www.jula.se/understall-i-merinoull-132848

På T&Ps ullunderställ anges 18,5 mikorn och nya zeeländsk ull vilket nog borgar för att det är klifritt för de allra flesta. Passformen brukar vara dålig på de flesta billigare varianter.
 
det kliar inte på mig heller... och såna saker brukar klia på mig, även dom som inte sägs göra det...

hade gärna haft ärmarna 2-3cm längre, men det gäller alla deras underställ så det kanske mina armar som är för långa? =)
 
Nu kanske det inte var detta du frågade efter men Jula säljer också ett set för samma pris med fördelen att det går att testa i butik lite varstans. Tror kvaliteten på ullen är bra men skärningen sämre.

http://www.jula.se/understall-i-merinoull-132848

På T&Ps ullunderställ anges 18,5 mikorn och nya zeeländsk ull vilket nog borgar för att det är klifritt för de allra flesta. Passformen brukar vara dålig på de flesta billigare varianter.

Tack för tips, Jula är inte långt borta, även om ITAB känns lite mer kvalitet men det är bara att kolla hur Julas känns. ITAB specificerar bättre (18.5) än Jula som inte anger något vilket kan bero på att det är lägre kvalitet och därmed "kliigt". ITABs verkar inte som att den kliar enligt en enig panel i denna tråd, bra att veta.

Min fråga om det kliar eller ej kommer sig av att jag köpte en Stadium-merino som "var klifri" enligt reklamen men dock inte i verkligheten, nu använder jag den iaf men vill inte köpa en till som inte håller vad de lovar.
 
Min fråga om det kliar eller ej kommer sig av att jag köpte en Stadium-merino som "var klifri" enligt reklamen men dock inte i verkligheten, nu använder jag den iaf men vill inte köpa en till som inte håller vad de lovar.

Om den är klifri eller inte beror från person till person. En del är känsliga, andra inte. Min sambo skulle kunna ta på sig det finaste merinounderstället och det hade kliat ändå och jag hade kunnat ta på mig ett gammalt hederligt 30-år gammalt underställ utan att det skulle klia.
Det skiljer som sagt rätt rejält.
Men det som är generellt är att desto finare ull desto mer "Klifritt".
//Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.