Isyxa med Gripswitch

Jag såg på Patagonias hemsida en film med Steve House där han går igenom sin utrustning. På sina isyxor hade han nån anordning liknande Petzls Gripswitch som gör att man enklare kan klättra utan handledsremmar. Skillnaden mot Gripswitch (som man måste skruva loss, tror jag, om man vill använda yxan som "alpinyxa" och klättra med änden på yxan i snö) är att han bara släppte på nån spärr o kunde föra upp "Gripswitchen" så att den sitter precis under bladet på yxan istället o på så sätt inte är i vägen när man ska använda yxan som "alpinyxa". Är det någon som känner till vad det är för anordning och om det går att köpa o i så fall vart? Är ju riktigt smidigt om man kan alternera mellan remlös isyxa med stöd under handen o alpinyxa så att man kan utnyttja änden på yxan i snön.

Micke
 
Grivel..?

Det låter som ungefär samma konstruktion som Grivel använder på sina Air Tech Revolution. Det är en alpinyxa, iofs, men den har ett handstöd som med en enkel gummistropp sitter uppe vid bladet när man använder den som alpinyxa. Om man vill ha handledsstödet nere så är det lätt som en plätt, stödet faller ner mot en liten skruv som hindrar det från att falla av helt och hållet. stödet är av plast, jag trodde inte det skulle hålla särskillt bra, men för mig har det funkat två drygt två säsonger nu..
Vet inte om det var detta du menade...?

Sara
 
Re: filmen?

[citat redigerat av admin]

Jag är ledsen den verkar inte finnas kvar. Det finns en länk i forumet "Alpint/Bigwall" med rubriken "titankolvar" men den fungerar inte längre. Hittar den inte på Patagonias hemsida alls längre.

Micke
 
Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.