ISYXA--KONG

Hejsan Alla glada,

Jag har en fråga angående isyxor av märket KONG. Jag har kollat på en som heter IPER LIGHT på nätet. Är det någon som har erfarenhet av denna yxa eller likvärdiga?

Vad jag har kunnat läsa mig till så det en yxa som lämpar sig för lättare turer och skidalpinism. Hur avancerat kan man använda den, finns det möjlighet att klättra is med den om det är inte är alldeles för tok brant?

Tar tacksamt emot reflektioner om denna yxa. Ge gärna exempel på likartade yxor i samma prisklass dvs runt 500 kronor. HUr är denna jämfört med Grivell Jorassses??


Tacksam för alla svar!

//Martin
 
Iper Light

jonssonmartin; sa:

Vi andra då?

Jag har en fråga angående isyxor av märket KONG. Jag har kollat på en som heter IPER LIGHT på nätet.(...) Hur avancerat kan man använda den, finns det möjlighet att klättra is med den om det är inte är alldeles för tok brant?

Svar: Nej.

Jag köpte en Iper Light i fjor för att ha på lättare vinterturer. Det har bara blivit en (mycket) lätt tur sedan dess, så jag har inte använt den speciellt mycket. Iper Light är ju en lättviktsyxa med aluminiumhuvud. Fungerar i snö och firn, men blir det riktig is tror jag inte att huvudet pallar. Jag är tveksam till att man får fast bladet, och dessutom tror jag att man förstör den om man försöker klättra is. Isklättring kräver huvud av stål.

I övrigt gillar jag yxan. Något tyngre än de allra ultralättaste, men verkar robust och känns bra.

Peter
 
Iper ligth

Hej du,

Klart att både glada och ledsna får svara!

Har du möjligen någon annan yxa i samma prisklass som du kan remommendera eller har erfarenhet av. Jag har kollat på en grivell jorasses men jag tycker att det är lite mycket pengar!

//Martin
 
Grivel Air Tech Racing

Är en mycket lätt men ändå mycket bra yxa, välbalanserad. Går mycket bra även att klättra is med. (Inte vertikalt på isfall alltså...) Visst, den kanske kostar några hundralappar mer men det är det värt! Köper du en billig isyxa med dålig känsla ångrar du dig ändå bara efter lite tids användning. Visst är det bra med billiga prylar, framförallt förbrukningsvaror som rep mm, men en isyxa har du förmodligen i många år framöver.

/Magnus

PS. Och om du inte redan kan det så gå en riktig kurs där du lär dig använda yxan på rätt sätt. Utan denna kunskap är den värdelös! DS
 
Nya tips på yxor efterfrågas

Hej Tack för ditt svar.

Kursen har jag redan gått så jag tror att
jag kan handskas med den för mina ändamål, dock så är det mer övning som skall till för att bli bra men allt har sin tid.

Dock så har jag inte så bra koll på marknaden.

Jag har använt en grivell jorasses och den tycker jag verkar vara kanon men det är priset som sagt var. Har du någon erfarenhet av yxorna från CASSIN soom exempelvis KOBRA DIAMOND eller EXTREM. Verkar vara prisvärda tycker jag.

Är det någon som vet var man kan kolla på dessa yxor på stan. Jag bor i stockholm.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.