Istanbul - Oman. Intressantast väg?

Jag fick en hel del bra input i tråden jag gjorde om Uppsala - Istanbul (här). Så jag tänkte upprepa frågeställningen för nästa etapp i resan jag planerar.

Rutten kommer på ett eller annat vis gå från Istanbul till nordöstra Oman, förmodligen Muscat eller Sur. Från Iran hade jag tänkt att ta mig med båt till Dubai. Mellan Turkiet och Iran funderar jag på om jag ska välja den södra vägen genom Kurdistan eller cykla norrut genom Georgien och Azerbadzjan.


Så: Istanbul - nordöstra Oman. Vilken väg skulle du tycka var intressantast att cykla?

Vad skulle du undvika och vad skulle du inte vilja missa?


/Skral
 
Båda är kanon. Det blir inte fel hur du än väljer. En fördel med den norra rutten är att du får uppleva en annan sorts kultur för ett tag. Georgien och Armenien skiljer sig ju väldigt mycket ifrån Turkiet och Iran. Nackdelen är väl att du måste passera fler gränser (tar tid, energi och eventuellt pengar).

Har för mig att det inte gick att få visum till Azer vid gränsen - utan att man får gå till ambassaden i Tiblisi - men kolla upp det! Sen kan du inte (om det inte nyss ändrats) passera mellan Turkiet och Armenien, eller Armenien och Azer, utan måste gå via Georgien.

Cyklingen är mycket bra överallt i regionen även om några få rapporter om odrägliga skolbarn i Kurdistan dyker upp ibland. (stenkastning mm). Men överlag är gästfriheten enorm, och det gäller båda rutterna. Ett av de få områdena som inte var direkt roliga att cykla igenom var slätten/saltsjöområdet mellan Konya och Ankara - väldigt enformigt där har jag för mig.

Kappadokien är naturligtvis superturistigt - men jag stannade till både 2004 och 2006 och tycker om det. Om inte finns det chans att träffa andra cyklister/backpackers, dricka lite öl, byta till sig några nya böcker, god mat etc. Har bott på Köse Pension - och träffat cyklister där både gångerna.

2004 cyklade jag upp till statyerna på Mount Nemrut från Malatya -och det var grymt häftigt! Men det var tuff cykling upp. Tre höga bergspass på vägen har jag för mig. Vill du se statyerna men inte orkar cykla så finns det turistbussar från Malatya och kanske från andra hållet.

Jag har för mig att naturen blev vackrare och mer krävande strax efter Malatya. Passen högre och avstånden mellan affärerna längre - och hundarna blev än mer tokiga. De värsta jag träffat finns helt klart i östra Turkiet.

Området i söder, Sanliurfa, Batman, Vansjön etc ska vara vackert, men har inte varit där själv. Vet heller inte hur säkerhetsläget är med tanke på Syrienkonflikten och PKK (visst hände det något med dem involverade nyss?). 2004 cyklade jag på huvudvägen rakt österut från Erzurum och det var en helt klart en schysst väg. Mycket vackert. Dogubayazit är också rätt coolt - vilda västern känsla. Ishak Pasa Saraya är sevärt - grym utsikt. Mount Ararat i bakgrunden.

Nordöstra Turkiet passerade jag under en halvt galen vintertur 2008 - och i vinterskrud var berg helt fantastiska. Några relativt höga bergspass här, över 2500 tror jag. Byarna var, som i hela Turkiet, antingen supervänliga eller... knepiga. Kommer du till en by i Turkiet och vill ta in på hotell - men känner att atmosfären är...annorlunda, konstig, påfrestande - cykla till nästa by där det kan vara helt annorlunda! Konstigt, jag vet.

Kaffepaus - skriver om Iran och Kaukasus snart.
 
Svartahavskusten österut är också populär - men den skulle inte vara mitt förstaval. Dels är det säkerligen mer turistområden = dyrare. Samt tycker jag det är påfrestande att cykla kuperat (vilket vägen är) i närheten av vatten, då man aldrig når någon höjd att cykla på.. :) Man cyklar upp 85% av tiden - men slår ändå aldrig läger på högre höjd än typ 100 meter överhavet. Psykiskt påfrestande! :)

Georgien och Azer cyklade jag genom under vinterturen 2008. Tyckte mycket om det - även om jag inte direkt gjorde några omvägar pga av det överjävliga vädret. Norra Georgien ska vara extremt vackert - längs den så kallade militärvägen till Ryssland. (tror inte gränsen är officiellt öppen dock). Och här kan du trekka ett par dagar om du känner för det.

I Georgien passerade jag vid iaf ett tillfälle en stad - utan att hitta ett hotell. Kanske finns det mer sådana städer? Kasnek dumt att cykla in i en stad precis när solen går ner - iaf du tvingas att fortsätta!

Jag passerade staden Gori - staden där Josef Stalin föddes. Tror det finns något slags museum att kolla in. Jag gjorde det inte. Huvudstaden Tblisi var trevligt tyckte jag. Kanske har det att göra med att jag hittade ett billigt hostel där jag kunde värma mig... Sen cyklade jag huvudvägen mot Azer via Lagodekhi. Mycket svårt att hitta tältplatser på vägen. Iaf längre österut. Lokalborna ytterst vänliga och du kan lätt be om hjälp. Jag campade bara några kilometer från gränsen, norr om vägen, i skogen vid bergen som utgör gränsen till Tjetjenien - och hade vargar i närheten. En fantastisk upplevelse att höra dem!

Armenien var jag inte i -och Azer var inte sådär jättekul. (cyklade bara huvudvägen mot Baku). Mycket folk, alla högljuda, busvisslingar, tutande... Men det finns absolut saker att se. Landet hade någon sorts känsla som hamnar mellan gamla Soviet och Iran.

De cyklister som kommer ner från Azer och cyklar mot Teheran hamnar alltid på samma väg med extremt mycket trafik - vet inte vilken det är dock. Men vet flera som fått nog och liftat här...

I Iran cyklade jag 2004 och gjorde turistsvängen: Tabriz, Qom, Isfahan och Yasd. Alla städer sevärda tycker jag - även om jag idag skulle valt lite annorlunda vägar.(Isfahan är ett måste dock. Broarna är fantastiska). Persepolis var jag aldrig vid. Jag har lite svårt att ge tips om Iran - cyklade där under midsommarhettan och led ganska mycket. Jag har svårt att minnas... Men jag rekommenderar att ta lite omvägar, eller inte följa standardrutterna mellan A och B.

Om 2004 års resa kan du läsa här: www.lostcyclist.com/resor/virgintour
Om 2006 års resa kan du läsa här: www.lostcyclist.com/resor/trans-africa
Om 2008 års resa kan du läsa här: www.lostcyclist.com/resor/caucasus
 
tack för de utförliga svaren lars. angående din blogg så har jag redan läst den, pärm till pärm ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.