ISLAND vandring 4-5 dagar TIPS sökes!

Jag är intresserad av att göra en resa till Island och vandra. Tänker mig veckan före midsommar. Dessvärre har jag svårt att hitta information på nätet som ger mig "det jag vill ha", så nu försöker jag här och hoppas på att det finns några erfarna Islandsvandrare i forumet. Ok - vad vill jag ha då - jo - jag vill tälta (helst utan att erlägga avgift) och inte gå några dagsturer utan det ska vara sträckor på ett ungefär 9-14 km per dag. Att bara vandra platt är inte så kul så gärna tips på en rutt som ger lite fjäll och naturupplevelser :) är van vandrare :)

Vill gärna vara ute i 4-5 dagar.

Glad för tips!
 
Jag är intresserad av att göra en resa till Island och vandra. Tänker mig veckan före midsommar. Dessvärre har jag svårt att hitta information på nätet som ger mig "det jag vill ha", så nu försöker jag här och hoppas på att det finns några erfarna Islandsvandrare i forumet. Ok - vad vill jag ha då - jo - jag vill tälta (helst utan att erlägga avgift) och inte gå några dagsturer utan det ska vara sträckor på ett ungefär 9-14 km per dag. Att bara vandra platt är inte så kul så gärna tips på en rutt som ger lite fjäll och naturupplevelser :) är van vandrare :)

Vill gärna vara ute i 4-5 dagar.

Glad för tips!

Förutom det faktum att man är tvungen att tälta på vissa områden mot betalning så låter det som denna tur är vad du söker:
http://www.fi.is/en/hiking-trails/
Sagolikt vackert hela vägen och omväxlande. Inget om man är höjdrädd dock, vissa smala eller branta passager kan ge svindel om man är lagd så, men på de flesta såna finns vajer bultade att hålla sig i.
Vill man lägga på en eller två dagar så börjar/slutar man i Skogar. Buss från och till Rejkjavik går, men den kostar en del. Jag gick leden för ett par år sen och kan tänka mig att göra det igen, även om det var lite för tätt med folk för min smak.
 
Laugavegurleden rekommenderas starkt, gick själv den för 5år sedan. Vi startade i Landmannalagur och avslutade i Skogar (6dagar). Tills Pörsmark är det inte alls så brant men det är en del vad och vid midsommar kan det vara lite knepigare, vi gick i augusti. Brant med en del rep och bultar som Ute Mats beskrivit är leden från Pörsmark till Finnvardurhals hytta (kan vara felstavat) på väg till Skogar. Men efter vulkanutbrottet kan just den sträckan har förändrats. Jag vet inte ens om hyttan Finnvardurhals finns kvar. Den ligger 500m från själva vägen. Jag minns att vi hade väldigt svart att hitta den i dimman.
Tänk på att vädret är oförutsebar, jag har aldrig upplevt tidigare så blåsigt väder som vid första dagen när vi kom upp vid 1000m höjd. Dessutom piskade regnet och det var omögligt att stanna och ta på sig regnkläder. Jag ville bara lägga mig ner och dö...ryggsäcksregnskyddet flög iväg och ligger nog kvar där någonstans. Men det var värt det för nästa dag sken solen och så underbart...
Hittade en bild kvar på min desk, tagen på väg till Emstrur hyttan och trots regn ser vi glada ut.
 

Bilagor

  • Island bild 3.jpg
    Island bild 3.jpg
    56.5 KB · Visningar: 877
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Spelix Ruttförslag för vandring på Island Fjällvandring 1
Hästenhäst Kläder för vandring på Island i juni Fjällvandring 3
slimjim Vandring på Island: vattentillgång? Fjällvandring 3
backu Vandring Hornstrandir Island Fjällvandring 2
Vandring på Island Fjällvandring 0
Vandring på Island? Fjällvandring 0
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
marmit Hvannadalshnjúkur, Island Fjällvandring 2
hejvadheterdu Vandra på Island i September Fjällvandring 5
Fjeldbonden Island Fjällvandring 2
Silverfox Eluttag på Island Fjällvandring 3
Silverfox Island & stugproblem Fjällvandring 0
Silverfox Buss på Island Fjällvandring 12
Freud Hur är fisket på Island? Fjällvandring 4
erila107 Vandra på Island Fjällvandring 4
jakobg Varning för VISA på Island Fjällvandring 13
monstergeddan Byte av greppsulan på Meindl Island Pro Fjällvandring 24
Island Fjällvandring 1
resenaren ISLAND Fjällvandring 0
wolle Island hajk Fjällvandring 2
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.