Isklätterkurs

såg att riksgränsen ordnar isklätterkurser med bergsguiden Dick Johansson under v7, det skall både vara en grundkurs och en fortsättningskurs.

fundrar på att gå fortsättningskursen. undrar om någon mer skall dit.

priserna verkar vara rätt ok om man jämför.
 
Per J; sa:
Om man ska gå en klätterkurs, varför inte anlita någon av sveriges UIAGM guider?

http://www3.utsidan.se/sbo/medlemmar.php
Det beror väl litet grand på vad man ska gå för kurs. För t.ex. en klippklätterkurs tycker jag att det är overkill med en UIAGM-guide men naturligtvis så ska man ha en instruktör som är certifierad för den typ av kurs det är fråga om.
Vad gäller ursprungsfrågan så är ju instruktören UIAGM-guide så det borde du väl tycka är OK? ;)
 
Jag tycker det är bra om man väljer någon av SBO guiderna. Då får man någon som är erkänt duktig och pedagogisk med en bra examen. Dessutom favoriserar man SBO och uppmuntrar fler instuktörer att ta UIAGM examen. Jag har inget emot SKF eller andra instruktörer!

Gick själv isklätterkurs i Keb anordnad av STF för ett antal år sedan. Den var riktigt bra! Numera är STF kurserna dock jättedyra.

Dick Johansson är en trevlig, rolig och pedagogisk guide med stort säkerhetstänkande, jag har klättrat både alpint och is med Dick.
 
Dick är ordförande För SBO så det ska nog gå bra, kan rekomendera alla kurser med Dick. Det är som med det mesta i livet U get what u pay for.
[Ändrat av chrille_krokodil 2004-12-16 kl 17:26]
 
Hej,
jag gick för några år sedan en kurs i Rjukan i Norge. Instruktören heter Andreas Spak och är mig veterligen varken certifierad som det ena eller andra men han är en mycket erfaren och skicklig isklättrare dessutom har han en inspirerande pedagogik. Det går att boka honom på http://www.mountain-activity.no.

Jag tror att det är viktigt att instruktören känner till området i vilket kursen hålles väl detta sparar tid och ger god säkerhet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Felixl Isklätterkurs 24/11 Isklättring 0
kofalla Isklätterkurs! Isklättring 0
ture troll Isklätterkurs i vinter Isklättring 4
jonsa Isklätterkurs runt uppsala? Isklättring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.