Is i Åre??

nikha@hotmail.com (Niklas)

Gäst
Undrar om ngn vet några fina isfall i eller i närheten av Åre, alternativt om det finns ngn förare???
MVH
/Niklas
 

Kerouac

Gäst
tja..

...i år är ju ett extremt dåligt isår men du kan ju alltid prova med Ristafallet och tännforsen.
 

joakim.hellgren@usa.net (Joakim Hellgren)

Gäst
På torget! Replagskompis i Åre sökes.

Det är bara att knata ner till torget i Åre, där finns en konstgjord isvägg att beskåda. Huruvida det går bra för vem som helst att klättra vet jag ej. Tror att det är något slags tillställning på gång.


Är du i Åre runt nyår och vill klättra is, ring mig 0703220883, eller maila. Jag leder ej men följer gärna!


Jocke.
 
Vaterholmen, Brudslöjan och Handöl

Vaterholmen 2 mil efter gränsen vid skalstugan bjuder på massor av is. Från korta till 120m långa isfall. Kolla även isguiden här på Utsidan.


Brudslöjan vid Storlien har ett fint 3-4 fall som är ca 30 meter högt. Borrbultsankare på toppen. Några mixturer och 4-fall finns i direkt anslutning. Mixturerna är dock inte lämpade att leda utan 1 á 2 borrbultar. Cirka tvåhundra meter längre in längs sjön finns en 20 m lång mixtur (ej gjord) som håller uppskattningsvis grad M6. Brant klippa med is på hyllorna. Går att göra säker med naturliga säkringar.


Handöl. Gamla täljstensbrottet bakom fabriken. Ungefär 4:a klättring. Mycket is, ca 75 grader. Brevid pelaren finns en läcker mixtur, ca M4. Rekommenderas inte att leda då täljstenen är mycket mjuk och inte håller några säkringar. Spännande klippa att klättra på!!!


Israpporterna gäller mellandagarna/nyårshelgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.