Info om "småsäckar", 40-60 l, önskas

Jag har ingen bra koll på "småsäckar". För helgturer och upp till ca. 5 dygn med tält/tarp/vindskydd är min Vulcan onödigt stor. Idealet för mig vore en ren säck med endast ett stort huvudfack på 40 l, och med avtagbara sidofickor på c.a. 7,5 l styck, samt med riktigt bärsystem. Inget frontfack, men gärna i topplocket och typ plånboksficka i säcken. Och möjlighet att fästa liggunderlag på säckens rygg, eller möjlighet att fästa remmar själv för ändamålet, samt fästmöjligheter på säckens sida för typ fiskespöna.

Har tittat på Lundhags Dovre, vilken är 40 l totalt, inklusive sidofickorna. Gillade den säcken, förutom att den är avdelad i två huvudfack (vilket går att lösa) men den kanske är lite för liten, och med sämre flexibilitet än om bara huvudfacket var 40 l, och med avtagbara fickor. Har någon testat den säcken? Vidare kollade jag MacPac säckarna som är ganska rena, men vet inget om dem. Någon som testat dem? Arcteryx har en del, men tyvärr har de frontingång, frontfack, vilket jag inte vill ha.

Tacksam för synpunkter och tips,
Raskesven
 
Norröna Besshö 40

Din beskrivning låter nästan precis som min Besshö 40 l. Har inte provat att fästa fiskespön på den och de extra sidfickorna (som jag inte har provat) är inte på 7,5 l utan på 6 l, men resten stämmer. En stor fördel är att den går att ta med som handbagage på flyget.

/Klas
 
Re: Norröna Besshö 40

kfn; sa:
Din beskrivning låter nästan precis som min Besshö 40 l. Har inte provat att fästa fiskespön på den och de extra sidfickorna (som jag inte har provat) är inte på 7,5 l utan på 6 l, men resten stämmer. En stor fördel är att den går att ta med som handbagage på flyget.

/Klas
Jag har Norröna katalogen här och, ja den säcken ser ju riktigt bra ut. Hur upplever du avbärarbältet?Avbärarbältet är ju mer rem än än "riktigt" avbärarbälte, men det behövs kanske inte så mycket mer till de 10-15 kg jag tänkt mig.
 
Jag har en Viktor 50... Som jag är mkt nöjd med. Den har följt med mig mkt de senaste åren.

Den är mkt bra... Dock upplever jag avlastningsbältet lite hårt. I övrigt är den klockren.

/Gustaf
 
Ix; sa:
Jag har en Viktor 50... Som jag är mkt nöjd med. Den har följt med mig mkt de senaste åren.

Den är mkt bra... Dock upplever jag avlastningsbältet lite hårt. I övrigt är den klockren.

/Gustaf
Viktor 50, är det 50 l med eller utan sidofickor? Ska kolla upp den också.
 
Recon har ett par säckar mellan 35 l och 50 l, där i alla fall Munro kan kompletteras med sidofickor:

http://www.recon.se/Ryggsackar/munro.htm

Sacci Backpack 4120: 50 l, 1145 kr

Sacci Stridssäck 2000: 35 l, 695 kr.

Berghaus Munro: 35 l, 1045 kr

Håller säckarna ovan måttet, dvs. är de prisvärda? Min tid i armén var innan Stridssäck 2000, så den har jag faktiskt aldrig ens testat. Kostar inte mycket, men går den att komplettera med sidofickor, och har den stadga? Munro ska enligt uppgift gå att komplettera med inte bara de små sidofickorna utan även med Vulcans sidofickor, vilket skulle ge fin flexibilitet.

Jag är lika tacksam för synpunkter som tidigare:)

Raskesven
 
Re: Norröna Besshö 40

kfn; sa:
Din beskrivning låter nästan precis som min Besshö 40 l. Har inte provat att fästa fiskespön på den och de extra sidfickorna (som jag inte har provat) är inte på 7,5 l utan på 6 l, men resten stämmer. En stor fördel är att den går att ta med som handbagage på flyget.

/Klas
Beställde en Norröna Besshö och sidofickor genom Sportkompaniet idag. 40 l-varianten har (f.r.o.m. i år?), i motsats till 30 l- varianten, ett riktigt stoppat höftbälte. Tack för tipset.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Min tid i armén var innan Stridssäck 2000, så den har jag faktiskt aldrig ens testat. Kostar inte mycket, men går den att komplettera med sidofickor

Kanske en smula för sent, men
på Munro fäster man sidfickorna med remmar, inte med Vulcanfickornas dragkedja. Samma lösning kan man göra på Stridssäck 2000, men man får fixa remmarna själv.

Jag har själv funderat på Stridssäck 2000 (och på Besshö). Eftersom jag är en smula fåfäng är det en nackdel att Stridssäcken är grön och bärs av tusen snoriga beväringar. Annars hade jag slagit till direkt eftersom den verkar väldigt prisvärd.

Hur som helst finns recension här:
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=2650
och en annan tråd i samma ämne här:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=16524

Men om man har råd är nog Besshö bäst...
 
Re: Re: Norröna Besshö 40

Raskesven; sa:
Beställde en Norröna Besshö och sidofickor genom Sportkompaniet idag. 40 l-varianten har (f.r.o.m. i år?), i motsats till 30 l- varianten, ett riktigt stoppat höftbälte. Tack för tipset.

Raskesven

Vad fick du ge för din Besshø på Sportkompaniet?

/Mille
 
Nordesjo; sa:
Kanske en smula för sent, men
på Munro fäster man sidfickorna med remmar, inte med Vulcanfickornas dragkedja. Samma lösning kan man göra på Stridssäck 2000, men man får fixa remmarna själv.

Jag har själv funderat på Stridssäck 2000 (och på Besshö). Eftersom jag är en smula fåfäng är det en nackdel att Stridssäcken är grön och bärs av tusen snoriga beväringar. Annars hade jag slagit till direkt eftersom den verkar väldigt prisvärd.

Hur som helst finns recension här:
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=2650
och en annan tråd i samma ämne här:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=16524

Men om man har råd är nog Besshö bäst...
Bättre sent än aldrig:) Jo, jag såg recensionen, men inte den andra tråden. Som "Graip" nämnde i den tänkte jag inledningsvis under utprovningen av den BLÅ säcken (jag vill ha en grön. Snoriga beväringar har än så länge inte Norröna i alla fall:) ) att kanske ryggen är något kort, men jag tyckte jag fick till säcken att sitta bra.

Som vanligt får jag försaka massa goda öl under några helger, men det är ju friluftsprylar värda:)
 
Re: Re: Re: Norröna Besshö 40

mille; sa:
Raskesven; sa:
Beställde en Norröna Besshö och sidofickor genom Sportkompaniet idag. 40 l-varianten har (f.r.o.m. i år?), i motsats till 30 l- varianten, ett riktigt stoppat höftbälte. Tack för tipset.

Raskesven

Vad fick du ge för din Besshø på Sportkompaniet?

/Mille
Drygt 1400 SEK plus 300 SEK för sidofickorna. Och nu får jag väl veta vilken dyr säck jag köpt, eller...? :)
 
Re: Re: Re: Re: Norröna Besshö 40

Raskesven; sa:
Drygt 1400 SEK plus 300 SEK för sidofickorna. Och nu får jag väl veta vilken dyr säck jag köpt, eller...? :)

Inte från mig iallafall. Med tanke på att en Klättermusen Gungner med sidofickor väl skulle gått lös på mer än 2300 (om nu Klättermusens sidofickor passar, vilket jag inte vet) så är det nog ett bra köp. Vackert namn har Norrönan också ;-)

/Mille
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.