Importera kläder etc från Nordamerika (tull/moms)

(kanske lite OT i detta forum men i brist på bättre...)

Någonsom beställt prylar från USA och Kanada och kan säga något om risken att man måste betala tull och moms på grejorna?

Tänkte beställa lite utrustning (kläder), 2-3 kg, och få det skickat som postpaket.

Synpunkter?
 
Desto mer packetet sticker ut ju större e chansen för att åka dit på momsen.. Min erfarenhet ligger i att jag har beställt DVD-filmer från Kanada, det företaget skickar alla filmerna en och en för att sprida risken. Jag har aldrig åkt på någon moms.
 
Hög risk.

david-bo; sa:
(kanske lite OT i detta forum men i brist på bättre...)

Någonsom beställt prylar från USA och Kanada och kan säga något om risken att man måste betala tull och moms på grejorna?

Tänkte beställa lite utrustning (kläder), 2-3 kg, och få det skickat som postpaket.

Synpunkter?

EU har höga tullsatser på kläder från Nordamerika. Om paketet stoppas så åker du på momsen också som läggs ovanpå och då blir det dyrt ca 50% dyrare enligt min egen erfarenhet av beställning från REI.
Däremot så går hårda paket (jag har beställt rullskridskohjul), betydligt bättre kanske pga att sådant inte är tullbelagt.

Bästa sättet om du inte kan köpa prylarna inom EU är att be någon resenär att handla. För övrigt är det samma problem om man skickar efter kläder från vårt västra grannland Norge!

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.