Identifiera gammal vattenflaska

Förra sommaren sprang jag på en vattenflaska längst in i Kårsavagge, jag hade inte hjärta att röra den men funderade en del på var den kunde kommit ifrån och när den hamnat där. Jag bäddade in en fråga till Utsidanfolket i reseberättelsen Katterjåkk till Abisko - En riktigt dålig vandring? men har inte riktigt kunnat släppa den där flaskan så jag ställer frågan även här.
Flaska.jpg

Flaskan tycks vara av metall (inte 100% säker men den lät metallisk när man knackade på den) och verkar ha legat ett tag med tanke på mossan.

/Johan
 
På 1970-talet så såldes liknande flaskor av aluminium filtklädda för att hålla vätskan kall av avdunstning och minska ljudet om flaskan satt löst utanpå packningen. Undrar om såna flaskor fanns i infanteristutrustningen när jag låg i "lumpen" också.
Filtfodralet gick att knäppa av om jag minns rätt.

Benämningen var fältflaska vilket låter som militär vokabulär.

Thure
 
Senast ändrad:
På 1970-talet så såldes liknande flaskor av aluminium filtklädda för att hålla vätskan kall av avdunstning och minska ljudet om flaskan satt löst utanpå packningen. Undrar om såna flaskor fanns i infanteristutrustningen när jag låg i "lumpen" också.
Filtfodralet gick att knäppa av om jag minns rätt.

Thure
Jo, jag tänkte mig ett sånt där grått filtfodral (M/39?)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...