Icebreaker.

Kvalitetsproblem på Icebreaker?
Mitt underställ, polo med dragkedja har efter endast en säsong slitits ut i halsen. Det är stora hål i kragen.
Undertröja har kraftigt slitage på axlarna efter hängslen på skidbyxorna. Plaggen är otroligt sköna att ha både när det är kallt och vid svettiga aktiviteter.
Men med det höga priset på produkterna borde det ju inte vara "ensäsongsgrejor".
Andra ställ i ull som jag har har inte visat samma dåliga slitstyrka.
 
Senast ändrad:
Har brukt Icebreaker i årevis uten å oppleve slike problemer som du beskriver. Har kjørt mine mange plagg i vaskemaskinen gang på gang. Brukt i ukevis på teltturer. Kvaliteten er klart bedre på mine Icebreaker-plagg enn tilsvarende produkter fra Devold og Ullvang.

Tror du har fått et B-produkt. Klag!
 
Vad använder du för tvättmedel?
Om jag inte har helt fel så är tunna ullkläder känsliga för vanligt tvättmedel och bör tvättas med "specialtvättmedel". Har dock inga källor att backa upp detta med, någon annan som kan bekräfta detta?

Har iaf alltid tvättat mina icebreakerkläder med speciellt tvättmedel inhandlat på friluftsbutik och har aldrig haft problem (förutom när valpen åt upp en tröja)
 
jo, vanliga tvättmedel innehåller proteinnedbrytande enzymer nuförtiden, för att kunna fungera vid lägre temperaturer. Ull är typ 100% protein.. Har hört om folk som lagt ullplagg i blöt över natten med tvättmedel på en viss fläck, och haft ett stort hål på morgonen.
 
Saxat från Icebreakers hemsida för Oasis Crewe-tröjan som är vanlig i svenska butiker (dock inte samma tröja som beskrivits här i tråden):

"Washing Instructions

Use warm or cool machine wash on normal cycle
Wash separately first (after 2/3 days use) to remove any loose fibres
Wash with like colours
Wash on a normal cycle with other hard fabrics to remove fluffing
Never use a fabric softener
Do not use detergents with bleach
Do not tumble dry - Dry flat in the shade or on the clothes line
Coastal and PurePlus garments are dry clean only"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tusenkonstnar IceBreaker med extremt smala ärmar Utrustning allmänt 4
munrobagger Icebreaker GT line passform?? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.