I stället för grädde?

Jag har konstaterat att det går att ta (nästan) vilket recept som helst - torka ingredienserna - och använda dem på fjället. En av de saker jag har problem med är när det ska vara grädde i. Ta t ex flygande Jakob allt utom grädden är inga problem.
Att ta lite tjockare torrmjölk kanske går? Är det någon som har bra tips eller använt torrmjölk på ett passande sätt?
(Grädde i flaksa fungerar inte då den är sötad)

/Ulrica
 
Gräddersättning...

Hej Ulrica! Jag år kock till yrket så jag känner mig manad att hjälpa dig i denna mycket "prikära" situationen...

På grund av det höga fett innehållet i grädde så tror jag att det är svårt att tillverka torr-variant. Bättre då att gå runt problet och använda ett substitut(grädde på flaska är i mina ögon en svår synd...).

Lättast är att ersätta grädden med Creme fraiche som är en typ av syrad grädde och därför mer hållbar i värme. Gått att äta som den är till bär eller ringla över en tjock gryta. Det finns i vissa butiker finsktillverkad smetana som är en rysk motsvarighet men tjockare(går även att göra själv)och mera smak.

På krogen avänder vi oss av Creme double till "finare" såser. Det är nerkokt grädde som jag upplever håller sig länge även i rummstemperatur(låt den stå så får du Creme fraish).
Är du ute längre tider kan du annars smälta en klick osaltat smör tillsammans med långtids/torr mjölk(alt. rapsolja). Vill du samtidigt ha en tjockare konsistens så använder du någon form av redning(bäst då med en bottenredning; smör+vetemjöl)och kokar en vitsås och erätter grädden med detta.

I Spanien fann jag en rad olika typer av kondenserad mjölk, så kan man bara hitta de här är kanske detta ett alternativ(har ej provat annat än i kaffet).

När jag frilufsar använder jag ett minimum av frystorkade portions rätter då priset är rena rånet(till skillnad mot krogen!). Sommartid(utom när jag paddlar, havsvattnet kyler) brukar jag själv välja att laga mer aseatisk/italiensk/spansk-influerade rätter då deras råvaror är mer anpassade till ett liv utanför kylskåp, hälsosamma och lättlagade.
 
Gräddersättning

Det finns något som heter Provamel. Det är en sojamjölk som veganer använder. Den vanliga Provamel´en kan ersätta vanlig mjölk i de flesta fall. Det finns även Provamel i en gräddvariant. Små paket och konsistens som mellan- eller matlagningsgrädde. Den är alldeles förträfflig som gräddersättning i matlagning. I affären brukar den stå bland hälso- eller vegankosthyllorna eller i nån särskild hylla vid mjölkavdelningen. Obruten förpackning behöver inte förvaras i kyla och bruten förpackning har även den lång hållbarhet.
När Du ändå botaniserar i dessa hyllor så prova gärna annat där också, tex Tofu och en del torkade saker. En del bönor eller linser går alldeles utmärkt att ha med som friluftsmat för de har relativt kort koktid och är näringsmässigt bra.
 
Coffee Creamer

Det finns en produkt som säljs som Coffee Creamer här i Finland. Jag tror nog att den ärr "skummgrädde". Den passar åtminståne mycket bra på kaffet, men jag har inte provat den till mattlagning. Säkert värd att pröva på. Coffee Creamer säljs som ca. 1 dl gul kryddburk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nedar I stället för bananer med choklad. Friluftsmat 5
Jonte Myra Frysa grädde? Friluftsmat 5

Liknande trådar