Hur valla turskidor?

Skulle vilja ha råd om hur man vallar ett par turskidor. Själv brukar jag bara smälta på lite Alpinvalla eller vad jag hittar i lådorna hemma, ta med några swixburkar och smörja på (blå, gön eller röd) ungefär efter vad som står på dessa burkar.

Efter att ha lånat ett par skidor som var konstfullt vallade med grundfästvalla och vad det nu var har jag insett att det går att göra bättre. Hur gör man? Antar att det inte är likadant som med längdskidor, eftersom man ju ska vara ute längre tid och att spannet är mjukare på turskidor.
 
Jag brukar valla turskidor i princip på samma sätt som längdskidor. Skillnaden är att vid träning vill man ha fäste som är precis tillräckligt men inte mer för att det inte ska bromsa. På turskidorna brukar jag vara mindre rädd om glidet, jag tycker att det är mer värdefullt att ha bra fäste. Den största skillnaden är att jag brukar valla längre fram på turskidorna, ibland ända från hälen och till spetsarna. Det är ett bra knep när man har dåligt fäste men inte vågar lägga på varmare valla för risken att det fryser under. Samtidigt förstör det glidet ganska hårt. Mina favoritvallor är för övrigt röd special, lila special och blå extra. De är samtliga snälla på att inte frysa under så lätt, och täcker förhållandevis stora temperaturintervaller. Klister är bra när det sitter under skidorna, men jobbigt att få dit och bort, jag brukar försöka använda stighudar om det går istället. Universalklister är väl det som rekommenderas annars - en tub som funkar hyffsat till allt.
 
Värm på fästvallan

Tricket för att få fästvallan att sitta kvar länge är att ha på ett lager Grön burkvalla eller Grundvax och sedan värma det med vallajärn eller varmluftpistol. Därefter är det bara att lägga på för dagen lämplig burkvalla och gnida ut med klossen. Normalt behövs mer än ett lager fästvalla för en hel dags skidåkning. 4-5 _tunna_ lager brukar bli bra. Det ger även möjlighet att varva en hård valla med en mjuk i vartannat lager vid behov.
Det är lämpligt att lägga grundfäste enl. ovan på den del av skidan där man alltid vill ha fäste, sedan går det ju alltid att lägga på längre fram vid behov.
En omgång grundfäste räcker normalt ganska länge om man inte rengör skidan med vallaväck eller kör i väldigt skitig snö.
Klister är förvisso ett effektivt sätt att få fäste, men det är inte så kul att få bort från skidorna om man är ute på tur och vädret växlar om till kallt.
Jag instämmer f.ö. med tidigare inlägg att "extra"- resp. "special"-vallorna är bättre än de som bara har ett färgnamn (av SWIX alltså).
 
Borttagning av fästvalla

En koncis fråga:

Kan T-sprit/lacknafta/bensin/fotogen användas för borttagande av gammal fästvalla utan att belagets mikroporer förstörs?
Tacksam för ett snabbt svar
 
Lacknafta...

och Vallaväck är till största delen samma sak. Det borde kunna funka. Sandpappra fästzonen efter du rengjort med lacknafta (för att få bort lacknaftarester och ge ny fästvalla bättre fäste i skidan).

Vet inte om de andra, men jag skulle nog försöka undvika dem.

/Håkan
 
Vallabortagningsmedel

Alla vallaborttagningsmedel jag sett på marknaden är petroleumbaserade. Fotogen dunstar dåligt och efterlämnar en lite fet yta och är därför inte så lämpligt. Det ska vara lättdunstat. Själv använder jag också lacknafta som vallaväck. T-sprit har jag inte provat.

/Tommy
 
Bensin funkar

...men inte jättebra, man får gnida en del. T-sprit funkar inte.

Bra, nu börjar tråden rulla på. Grön fästvalla i botten OK, Bra! Mer glidtips önskas.
 
Glidet

Får du av att det kan bildas vatten under skidan, ju tjockare och mer sammanhållen vattenfilm ju bättre glid.
Men det gäller att inte få in vattnet i skidan, med andra ord täta skidan med parrafinbasserat vax. Tjärimpregnering under på en träskida är inte fel. En turskida med plastbelag är redan tät från födseln. Utförsåkningsvaxer är för precis det, glid!
Fästet får man fixa till med varmare vaxvallor, även för mig fungerar de röd-lila smörjorna bäst numera när den sista burken Lappglid är oåterkallerligen förbrukad.
Hemmagjorda hudar är heller inte så dåligt för att få fäste i motluten.

Go skidtur

Johan K
 
Hellre för kall glidvalla än för varm

När det gälelr glidvallor är min erfarenhet att om man ska ligga "fel" i vallning så är det bättre att ha en för kall glidvalla för föret än en för varm. Till turskidorna använder jag två universalglidvallor. Den kalla är från -20 till -1. Den varma är från ca 0 - +20. Löparskidorna vallar jag betydligt noggrannare men för turlaggen räcker universalvallor gott.

/Tommy
 
Nu känns det litegrann som att jag väcker en diskussion som gått i dvala, men jag har lite ytterligare frågor som jag gärna vill få svar på. Jag har just köpt ett par turskidor efter att tidigare fått hyra vid varje tur. Jag bestämde mig för att köra på ett par "icke vallningsfria" (vallningsbara?) eftersom det kändes mer mångsidigt.

Nu undrar jag om någon skulle kunna förklara, mycket kortfattat, hur jag går tillväga för att få en rimlig vallning under en tälttur, utan att behöva släpa med en vallabod med tillhörande expertstab (i stil med längdlandslaget). Måste jag preparera skidorna på något vis innan jag kan börja lägga på valla, eller ska jag bara köra på? När eventuella förberedelser är klara, hur får jag på själva vallan? Jag har hört alla varianter mellan att bara "slabba på", gnida med kork samt att värma in vallan. Hur ska jag kunna värma in valla när jag ligger ute i tält?

Jag vore tacksam om någon kunde förklara detta för en okunnig yngling, som tidigare levt i den trygga världen, med hyrda, vallningsfria skidor.

/Harald
 
  • Gilla
Reactions: esc
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flierman Valla glid på vallningsfria turskidor Turskidåkning 6
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
vandrafjäll Valla pulkan enkelt Turskidåkning 9
viktore Behöver man inte valla sina Åsnes Amundsen ? Turskidåkning 8
Gröngölingen Ny säsong, ny valla? Turskidåkning 2
bekkis Valla/vallningsfritt? BC/NN75? Turskidåkning 4
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
fson Valla träskidor för tö? Turskidåkning 9
hannulan Butik m valla i närheten av Mölndal Turskidåkning 5
Rasmus B Valla till fjällskidor Turskidåkning 2
Staffan Andersson valla fiskfjäll? Turskidåkning 7
fujii Valla vallningsfria skidor? Turskidåkning 9
Mathew Bakhalt som sjutton. Varje gång, trots valla Turskidåkning 36
frippe1976 Valla eller vallningsfritt? Turskidåkning 6
afropavo Valla? Turskidåkning 2
ett_och_noll Valla Vita blixten? Turskidåkning 1
mothesta Tjära och valla... Turskidåkning 6
abielk Lära sig valla Turskidåkning 6
Valla eller inte valla det är....? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...