Hur torkar regnjackan?

Hej,

En fråga angående rekommendationen att ha en särskild regnjacka när det regnar, och packa ner den när det slutar regna...

Min fundering är följande. Du är uppe på fjället, och det börjar regna, du sätter på dig jackan. En timme senare är det uppehåll, du är lite svettig och tar av dig jackan, knövlar ner den i en påse eller nåt...?
Ytterligare en timme senare börjar det regna igen, så då tar du på dig jackan - men nu när den legat blöt och ihopknövlad, så är den blöt på både insida och utsida, eller...?


1) hur torkar regnjackan mellan varven, och
2) hur packar ni ner den?

Och en bonusfråga:
3) vad har man på händerna när det regnar? Vanliga vantar/handskar lär ju bli genomblöta, och har man inget alls lär man väl frysa.
 
Jag brukar inte direkt knöla ner den blöt utan låter den hänga utanpå ryggsäcken och torka.

Har man en hyffsat vettig jacka så kan den t.o.m. torka på kroppen (bara man knäpper upp och ventilerar ordentligt). Annars kan man låta utsidan torka medans den sitter på och sen vända den ut och in när man tar av den (för att torka insidan).

Neoprenhandskar funkar rätt bra (köpte mina på Jula, de säljs som "fiskehandskar" där). Vanliga vantar inuti diskhandskar är väl annars en klassiker bland jolleseglare.
 
Jag har fr a sett till att välja en jacka sydd av ett tyg som inte suger åt sig vatten, så den är i princip torr i och med en avskakning. Vid behov vänder jag den ut och in, skakar av igen och hänger på ryggan en stund för att torka även insidan, annars lagrar jag jackan löst hopvikt bakom ryggsäckens stora luftiga frontklaff.
Försöker generellt inte att knöla ihop jackan för hårt, det förkortar säkert livslängden.

"Handproblemet", åtminstone så länge jag bara går på fötterna, löser sig av sig självt genom att jag har rätt korta armar + alltid väljer löst sittande kläder. De lite för långa jackärmarna är därmed perfekta regnkappor åt mina händer ;)
 
Vindvantar

Jackan löser jag på samma sätt som joanna, d.v.s. skaka av och packa ner, torka vid tillfälle alt. spänner fast på ryggan så att den får torka medan jag går. En regnjacka torkar väldigt fort.

På händerna använder jag vindvantar i något syntetmtrl, de blir både blöta innifrån och utifrån, MEN de håller händerna varma och torkar snabbt. Hestra har skalvantar.
 
Ett par diskhandskar, stora nog att kunna tas utanpå ett par tunna vanliga handskar, är en bra lösning. Kostar ju i princip ingenting och dessutom kan diskhandskarna komma till nytta vi själva diskningen. I kalla fjällbäckar blir hela proceduren betydligt mera angenäm.
 
Regnjackan kan man som sagt torka hyfsat bara genom en avskakning, och torrare än så behöver den inte vara eftersom man ofrånkomligen ändå är lite fuktig invid kroppen. Så länge regnjackan håller själva nederbörden ifrån kroppen så duger det.
 
Jag måste erkänna att jag aldrig ägnat detta problem en tanke. När det slutar regna tar jag av mig och om det bara regnar lite så tar jag inte ens på mig jackan. Stoppar undan den på lämpligaste sätt, ibland hänger den utanpå, ibland under locket.

Huvudsaken är ju att den håller regnet borta tycker jag, lite fukt på insidan gör varken till eller från.

Handskar som är vindtäta och tunna liners fungerar bra tycker jag. Vattentäta skalhandskar lär också funka, jag skulle skippa fodren på sommaren...

//J
 
Jag måste erkänna att jag aldrig ägnat detta problem en tanke.
Tja, efter ett antal års kroniska mögelsanerande av hemvändande yngre frilufsares hopknölade regnplagg (och annat de varken brytt sig om att torka eller vädra på vägen) är jag kanske lite paranoid, men får väl i alla fall lov att säga, att jag haft anledning att tänka på saken ;).
Mer seriöst så tycker jag regnkläder både håller och funkar bättre om man inte överdriver knölandet och "våtförvaringen".
 
Tja, efter ett antal års kroniska mögelsanerande av hemvändande yngre frilufsares hopknölade regnplagg (och annat de varken brytt sig om att torka eller vädra på vägen) är jag kanske lite paranoid, men får väl i alla fall lov att säga, att jag haft anledning att tänka på saken ;).
Mer seriöst så tycker jag regnkläder både håller och funkar bättre om man inte överdriver knölandet och "våtförvaringen".

Nu fick du mig att minnas min gympapåse från lågstadiet och mitt skåp :)...

Fast riktigt så illa blir det inte med regnkläderna, de åker ner och upp på ett naturligt sätt tycker jag. Sen torkas allt antingen under turens gång eller åtminstone när turen är över. Att de är lite fuktiga på insidan tycker jag inte spelar någon roll. Kanske kommer jag att bli noggrannare om jag köper dyrare skalkläder ;)...

//J
 
Tja, efter ett antal års kroniska mögelsanerande av hemvändande yngre frilufsares hopknölade regnplagg (och annat de varken brytt sig om att torka eller vädra på vägen) är jag kanske lite paranoid, men får väl i alla fall lov att säga, att jag haft anledning att tänka på saken ;).
Mer seriöst så tycker jag regnkläder både håller och funkar bättre om man inte överdriver knölandet och "våtförvaringen".

Ja det är sant egentligen, när regnjackan väl blivit blöt så hamnar den inte i ryggsäcken igen. Jag har dock inte tänkt på det medvetet, det har bara känts naturligt att hänga den löst så den kan vädra ur lite. Och så vill man ju ha den lättillgänglig.
 
Tack!

Tack för alla tips :) Det blir väl till all klura ut nåt smart sätt att hänga fast regnjackan på ryggsäcken.

Jag längtar upp till fjällen igen - det var säkert åtta år sen sist eller så - men det är inte utan att man har lite ångest för hur allt ska gå och fungera. Men det är klart, om något inte går perfekt blir ju utmaningen lite större, och hade man inte velat ha några utmaningar, då hade man väl inte gett sig upp i fjället från första början. :)
 
3) vad har man på händerna när det regnar? Vanliga vantar/handskar lär ju bli genomblöta, och har man inget alls lär man väl frysa.

Vattentäta material på händerna skulle jag inte rekommendera om du rör på dig, då blir det ju blött på insidan. T ex denna lösning låter väldigt blöt i mina öron:

Ett par diskhandskar, stora nog att kunna tas utanpå ett par tunna vanliga handskar, är en bra lösning.

Jag har alltid gjort som Joanna:

De lite för långa jackärmarna är därmed perfekta regnkappor åt mina händer ;)

Men i somras inhandlade jag av en slump ett par enkla fingervantar i merinoull. De vägde inget så det var ju bara att slänga med dem och testa. Det blev en mycket regnig vandring med temperaturer nedåt nollan. Hade det bara varit blött så hade det säkert funkat även utan vantar, men med tanke på kylan var de här vantarna helt underbara. De var såklart ständigt våta, men ull värmer ju ändå.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.