Hur stor ryggsäck?

Hej

Jag sitter och funderar på hur stor ryggsäck man kan tänkas behöva ha, för att göra dagsturer. Vi ska till Abisko. Min man bär vårat yngsta barn i bärstol så hans rygg går bort om man säger så.
Så det blir jag som kommer att bära matsäck, och extra kläder.
Men min fundering är alltså hur många liter behöver den vara på? 40 liter, räcker det? Eller bör man ha en större?
 
Vi är reser med ett annat par, men dem har ju sitt att bära. Men våran familj så är vi två vuxna och två barn. 1,5 år och 5 år. Tänkte att 5 åringen får bära typ lite av sina extra kläder, vatten flaska, russin, sådant som inte tar stor plats och inte väger allt för mycket.
 
Vi har varit i liknande situation, ganska snabbt lärde i alla fall vi oss att barnen tycker det är roligt med en ryggsäck ungefär 3 minuter - även om den inte väger något nämnvärt. Därför tycker jag att ni i alla fall skall ha en ryggsäck som rymmer barnets packning också, under 40 liter bör ni nog inte gå.

Vår minsta vandringsrygga är på 30 liter och som regel får man packa denna ganska hårt och tungt för att få plats med grejorna, och då brukar sömmar etc snabbt ta stryk.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.