Hur stor betydelse har dojjerna?

Har bara klättrat sen i somras och är därför inne på första paret klätterskor. Köpte ett par Triops Samba, ett par snörskor med andra ord, och jag är mycket nöjd med passformen. Jag kan dra åt dem så de sitter mycket tajt, men kan ändå ha dem på mig länge. Lånade först ett par andra skor och de hade man bara på sig när man klättrade, eftersom man snabbt fick ont.

Vissa skor är ju avsedda att bäras med lite krumma tår vilket antagligen är bra ibland, men det låter oerhört jobbigt/obekvämt.

Hur stor skillnad har ni som klättrat mer, upplevet att det är mellan olika skor?

Ibland tycker jag nämligen att mina är bra och ibland är de lite "hala". Troligen är det min bristande teknik helt enkelt (jag brukar se till att sulorna är rena...).
 
Rätt sko till rätt tillfälle, Triop är väl inga jättebra dojor direkt men de funkar ju! Vid lite hårdare sportklättring 6a och uppåt kommer du nog märka skillnad då det kan vara lite knivigt att stå på riktigt små steg. låna en polares dojor och prova väl. Skall du gå lite längre lättare turer är triop (enligt mig iaf) ett ganska bra alternativ då de är ganska bekväma och det är ju trist att få ont i fötterna innan man ens kommit till tredje replängden...
 
Jag har nog dessvärre ingen klätterpolare med rätt skonummer.
Att skorna är bekväma (nåja) behöver väl inte stå in motsatsförhållande till hur bra de greppar?

Det som jag antar kan skilja är hur "klistrigt" gummit är (OM det nu skiljer så mycket mellan olika fabrikat?), samt kanske utformning och styvhet i sulan.

Om man står på en smal list är kanske en styv sko att föredra, medan mjukhet kanske är bra när man har ett "micro" mitt under foten (mitt under framdelen kanske snarare). Eftersom båda fallen kan förekomma på samma led blir det kanske lite mer komplicerat om man vill optimera?
 
Rätt sko till rätt tilfälle

Triop skor är inte skit. Tycker att de verkar ganska bra som nybörjarskor. Som nybörjare är det bra med styva skor som inte är för små (det är inge kul att klättra när det gör ont).

Inomhus tycker jag inte det har så stor betydelse vilka skor man har så länge de inte är helt utslitna.

Utomhus försöker jag välja rätt sko till rätt tillfälle. Jag har 3 par skor. Till sportklättring på små lister har jag ett par. Ett par till sva och ett par allround.

Nybörjare bör ha "hårda skor" med styv sula och sedan när du klättrat ett tag vet du antagligen vad du vill ha...
 
Jag är definitivt ingen sko-guru, men jag känner en som jobbat med utvecklingen av klätterskor för ett känt märke i många år. Jag skulle själv köpa nya skor och frågade därför om lite råd. Han sa då bland annat att det var skillnad på gummit i olika fabrikat förr i tiden, men att det inte är så längre i dag. Upplever man olika bra grepp med olika skor beror det snarare på hur de passar ens fot och stil. I dag finns det också skor med relativt styv kant, men mjukare mitt, så att man kan få båda fördelarna i en och samma sko.
 
....han som jobbade med skor, antar att han jobbade på något märke med skor med bra passform och lite sämre gummi :) Jag har två par Boreal Stinger, ett par med originalgummi och ett par omsulade med 5.10. Dom med 5.10 har bättre friktion, inte jättestor skilnad men klart märkbar. Men, det viktigaste är ju att skorna passar.

Nästa par blir ett par Mad Rock Flash./Björn
 
Mezzner; sa:
Att skorna är bekväma (nåja) behöver väl inte stå in motsatsförhållande till hur bra de greppar?

Nej det har du rätt i men du var själv inne lite på vad jag är ute efter i ditt ursprungliga inlägg.

Ett par dojor typ triop som är konstruerade för raka tår kommer vara bekvämare men sämre på små lister eller micros innomhus jämfört med ett par dojor konstruerade för böjda tår
 
du behöver inte fundera allt för mycket på detta med skor, huvudsaken är att de sitter skönt och inte vrider sig allt för mycket vid belastning. klättring börjar ändå inte förrän runt grad 9- och du kommer inte märka så stor skillnad innan dess eller ha nytta av....allt annat är trams
 
Nej du "Vandrare"...

... jag lovar dig att det är bra grejor - och en väldigt bra klättrare också, jag har sett det själv. Men eftersom det varit en del snack om vem som gör reklam för vad tänkte jag avhålla mig från att prata om märken här.
 
Jag bara skojar, såg du inte smajly-gubben?

Dom som gillar Boreal, Scarpa och Lasportiva bukar säga att det inte är någon skilnad, anhängare av 5.10 och mad Rock säger att det är skilnad.

Som jag skrev, jag tycket att det är skilnad, ingen stor skilnad, men märkbar. (Inte så att man klättrar en grad bättre med andra skor om någon hoppdes på det...)

Om man ser någon duktig klättrare så betyder det inte att det han har på fötterna får dig att klättra bättre. För att bli UIAGM guide ska du leda 6b med storskor på fötterna, så det går att klättra även med riktigt dåliga skor.

P.S. mad Rock ska visst sälja omsulnings-kitt. Någon som sett var man kan köpa det?
 
OK, tack för alla svar. Såsom jag "befarade" finns ingen godtagbar anledning för mig att köpa nya skor för att därigenom klättra ett par grader bättre. Det är förstås både bra och dåligt...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.