Hur snabbt smälter isen?

Hej alla!

På natten mellan fredag och lördag så la sig isen mellan Helgö och Kanan i närheten av Ekerö kyrka (spelar egentligen ingen roll att det är just här, min fråga är generell). Redan på söndagen så var isen ca 5 cm tjock och det var inga som helst problem att ta sig fram säkert. Nu till min fråga: måndag och tisdag var också kalla, men idag (onsdag), torsdag och fredag så kommer det att vara plussgrader.

Finns det några teorier eller någon som sitter med erfarenheter som kan svara på hur stora chanserna är att isen kommer vara OK till helgen också?

Tacksam för svar!

:) albin
 
Generellt...

...vågar man i alla fall säga så mycket som att en is som täcker ett strömmande vatten tål värme ovanifrån betydligt sämre än is på stilla vatten. Det område du nämner som exempel, kan klara sig över flera dagar medan t.ex. Norrsundet lite längre västerut, skulle smälta upp på några timmar.

Det kan finnas fler, betydligt subtilare lokala förhållanden som kan överraska. Då hjälper endast mångårig erfarenhet.
T
 
Årstiden spelar roll

Intressant fråga! Jag rekomenderar varmt att du läser på LLK's hemsida, där det finns en massa teorier om hur isen beter sig. Det jag spontant kom att tänka på är att hur snabbt isen smälter beror i hög utsträkning på hur högt solen står på himmlen. Det är nämligen så att under midvintern när solen står lågt kommer all infallande strålning att reflekteras från isen, resultatet är att solen inte värmer upp isen. Senare på våren när solen står högre och solen lyser mer "rakt på" isen (eller brantare infallsvinkel) värmer solen isen mycket effektivt. Detta är orsaken till att isen kan försämras kraftigt på bara några timmar fram på vårkanten. (Då menar jag rakt igenom hela isen, solen värmer ju både på ytan, inne i isen, såväl som underdelen av isen.)
Din fråga gällde nu rådande förhållanden och min (ganska begränsade) erfarenhet är att isen såhär års tål ganska varmt väder innan den försvagas väsentligt. Men, som Torbjörn skriver, lokala variationer, som strömmar och vind kan ändra förutsättningarna totalt.
 
Svårt att göra isprognoser

Det är svårt att göra isprognoser för skridskoåkning. Vid god istillväxt; kallt väder med frisk vind och när vattnet är väl avkylt, skiktat och utan strömmar, kan man göra hyfsade prognoser. Det kan vara användbart om man undrar om den två centimeter tjocka isen bär imorgon (är det uppräknade faktorerna uppfyllda, lär den göra det). I andra fall är det mycket svårt. Ofta har man inte tillräcklig exakt information om de olika parametrarna som styr istillväxten (vattentemperatur, vattenrörelse, luftfuktighet, lufttemperatur, iskvalitet, tjocklek och typ av eventuellt snölager, m.fl.). Dessutom är modeller som t.ex. LLK:s isprediktorn, http://www.llk.se/iskunskap/isprediktor_intro.htm, alldeles för enkla för att fungera tillräckligt bra i de flesta fall. Det kan dock vara mycket roligt och lärorikt att labborera med dessa formler för att skaffa sig bättre förståelse om istillväxt.

Skridskoåkaren är ju dessutom i högsta grad intresserad av isens ytkvalité. Överis, ytmjukhet, ojämnheter, sprickbildning och ostöpt snö kan ju göra åkningen mindre njutbar även om isen bär. Och här är det ibland ännu värre att göra förutsägelser.

Jag vill nu inte påstå att det inte går att göra isprognoser, men man måste nästan alltid kompletterar med observationer från isen. Kan man inte få uppgifter från den is man tänker åka på, kan man ha stor hjälp att dra paralleller från annan liknande is i närheten.

Du säger att isen var 5 cm i söndags. 5 cm är inte mycket marginal att om isen tunnar ut eller mjuknar. Med begynnande våriskaraktär är det klart tveksamt. Men isen han kanske växa lite innan snön kom. Sen beror det på vattentemperaturen och isen börjar tunnas ut under snön. Är det strömt är detta troligt. Sedan har vi haft flera plusgrader på dagarna men möjligen minus på nätterna – är det klart kan istillväxt ske även i någon plusgrad. Troligen har värmen stöpt ner snön till en slät och fin yta men kommer kylan åter finns risk för överis.
- du får nog åka ut och kolla på lördag.

Rapportera gärna vad du hittar.
 
Till min förvåning så fann jag mycket bra is. Trots värmen under veckan så hade isen blivit tjockare till på söndagen än var den var på måndagen då jag beträdde den senast.

:) albin
 
isprediktor

Som israpportör har jag två gånger använt mig av
LLK:s isprediktor i kombination med väderprognoser
för planering av kommande turer.

Första gången var det utmärkta isläggningsförhållanden.
Det var Näsnaren i Katrineholm som var aktuell.
Vi hade på lördagen frestat den 2,5 - 3 cm tjocka
isen lite i kanten. Natten skulle bli kall och
frågan var hur mycket is det skulle bli. Jag räknade
till c:a 5 cm. Jag hittade en sugen ledare och
utlyste en chanstur. Det blev 5,5 till 6 cm och en
jättefin tur.

Andra gången var det Norra Vätterns skärgård som
lockade. Jag hörde med vår iskontakt när isen
hade lagt sig och räknade på prediktorn och kollade
väder. Jag kom fram till 5,5 cm och jag utlyste en
chanstur som jag själv ledde. Tyvärr hade det kommit
1 cm lätt snö. Den smälte lätt när den föll på
den tunna isen och hade lagt sig som en nålfiltmatta.
Detta isolerade isen så mycket att det bara var
c:a 4 cm. Vid sprickor hade det dock skett viss
uppvattning och här var det något tjockare. Det
var den tunnaste is som jag lett någon tur på.
Ingen plurrade.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.