Hur regntät är Dermizax egentligen? (Bergans Anatomic)

Jag hade en Gore-Tex XCR jacka och ska nu köpa en annan, och funderar en billigare variant. Bergans Anatomic LV, med Dermizax.

Det sägs ju att det är samma membran som Everest använder.. (låter skrämmande).

Har sett i tester att andningen verkar helt okej i den, men hur är det med regntätheten utifrån?

Tål den störtregn i några timmar??
Finns någon märkbar skillnad jämfört med GT XCR eller eVent?

Hur fungerar Bergans Anatomic-byxor, har också funderat på dem. När kan man inte använda dem?


Tack på förhand!!

/Mattias
 
Snart kommer Nordesjö!
Han kör en copypaste på tidigare inlägg. Jag lägger mig inte i, det blir rättast om han sköter det själv. ;)

(By the way Martin, schyrrans hemsida. Som favorit redan.)

-p-
 
Har själv en Bergans Anatomic som jag vunnit. Ska jag vara ärligt så är regntåligheten riktigt kass. Går inte alls att jämföra med GTX eller event. Funkar som skidjacka men hamnar man i ett riktigt skyfall blir man blöt efter några timmar...
[Ändrat av soderkisen 2006-10-03 kl 12:27]
 
Mathew; sa:
Det sägs ju att det är samma membran som Everest använder.. (låter skrämmande).

Du vet väl att det inte är varumärket som skyddar dig mot regn, utan plagget det sitter på? ;)

Everest fick "bäst i test" i Plus för ett par år sedan. Kanske inte världens bästa testkälla, men regnmotståndet var så vitt jag minns labtestat.

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7856&a=140271

Tillägg:
Patric, tack för fina ord om min webbsida (och för att du lade upp bollen här. Jobbigt att vara så förutsägbar...) :)
Fast jag får ju erkänna att Axels inlägg har mer tyngd eftersom han ju faktiskt äger ett plagg.
Å tredje sidan är vi väl ännu fler som har erfarenhet av läckande Goretex-jackor?

[Ändrat av Nordesjö 2006-10-03 kl 12:26]
 
Nordesjö; sa:
Fast jag får ju erkänna att Axels inlägg har mer tyngd eftersom han ju faktiskt äger ett plagg.

Jo kanske det, och det är ju sånt man hoppas på att få höra, men synd att det i detta svar läcker in vatten.

Om jag vill slippa köra med en extra regnjacka i störtregn, ska jag då välja en annan jacka än Dermizax?

Axel: vad tycker du annars om jackan då? Bra ventilationsmöjligheter, fickor, dragkedjor?

/Mattias
 
Mathew; sa:
Jo kanske det, och det är ju sånt man hoppas på att få höra, men synd att det i detta svar läcker in vatten.

Om jag vill slippa köra med en extra regnjacka i störtregn, ska jag då välja en annan jacka än Dermizax?

Axel: vad tycker du annars om jackan då? Bra ventilationsmöjligheter, fickor, dragkedjor?

/Mattias

Ja jag tycker du bör välja en annan jacka om ditt primära syfte med jackan är att använda den som REGNjacka. Den klarar mindre skurar utan några större problem men i skyfall läcker den igenom tyvärr. Först avfärdade jag det hela som kondens men efter nån timma fick jag inse att den läckte trots tejpade sömmar.

Anatomic som modell då? Som skaljacka vintertid är den utmärkt, gillar skarpt att man kan öppna stora ventilationshål under armarna. Även fickorna är bra, tillräckligt många och lättöppnade, men kom ihåg att dessa släpper in mer vatten än själva jackan. Även i mindre skurar, det skumma är det är själva tyget som släpper igenom vatten och inte dragkjedjorna (har undersökt saken). Luvan är bra, speciellt om man klättrar i hjälm, luvan är stor men är ändå inte ivägen. Andningen på Dermizax är godkänt men det finns många bättre material, typ event. Priset är väl egentligen Dermizax största fördel...
 
Nordesjö; sa:
.....
Å tredje sidan är vi väl ännu fler som har erfarenhet av läckande Goretex-jackor?

[Ändrat av Nordesjö 2006-10-03 kl 12:26]
Kan det vara så att membranet sätts för sträckt så det spricker? Eller vad gör fabrikanterna med membranet? Jag har haft en vanlig tvålagers GT-jacka, TNF:s Cloud-Peak med Taslantyg (utgången) sedan slutet av 90-talet. Den har varit med på varenda vandring sedan dess och slitits på mer än normalfallet. Jag har bara väntat på att den ska börja läcka. Men den är som en gammal Volvo Amazon, håller och håller. Läcker garanterat inte. Har redan skaffat en ny GT-jacka, men den kommer att få hänga i garderoben tills min gamla TNF-jacka börjar läcka. Någon gång ska det väl ske;-)

Raskesven
 
Köpten en Bergans Anatomic LV i somras men kan inte säga mer än att den funkar som alla andra. Men jag återkommer med ett uttömmande svar om 15 år, så länge hade jag min GTX jag jacka - har den än - från Berghaus.
 
Rent allmänt tycker jag att om man skall välja ett så tätt plagg som alla membranplagg ju är, så måste den vara helt vattentät. Det är ju det som är vitsen, om man inte tycker att svettning är ett självändamål.

Det är ju också detta som är svårigheten när det gäller att shoppa efter lättaste regnjackan. Yes, den är lätt och tillverkaren påstår att den är vattentät, men....

Att ha ett icke-vattentätt membranplagg att svettas i och sedan ändå behöva ett vattentätt plagg känns som en maximalt dålig lösning. Bättre då med ett ultralätt, ventilerande vindplagg och en lätt men vattentät regnjacka när detta verkligen behövs.

Jörgen
 
Jag köpte en Bergans Anatomic förra hösten och har använt den hösten, vintern och en bit in på våren ... i skiftande väder. Jag har inte haft några problem alls med att den inte skulle klara regn ... kort eller långvarigt. Tvärtom har den alltid varit tät ... förutom någon gång pga dåligt igendragna blixtlås. Antar att ävan Begans kan ha problem med enstaka plagg.

Rent allmänt har jag viss tveksamhet mot membranplaggens förträfflighet i alla olika situationer. De känns ofta för täta. Därför uppskattar jag de långa ventilationsöppningarna i sidorna på Anatomic. De gör dessutom att jag alltid kan hitta rätt ställe att öppna på oberoende av om jag bär ryggsäck, åker skidor, det är lätt regn etc ...

En liten fundering osm jag har haft kring Anatomic gäller insidan. Membranet är laminerat mellan yttertyget och innetyget ... där det senare har en mjuk fleeceliknande yta. Det känns som om den ytan tar upp ganska mycket kondens. Å andra sidan känns det som om den torkar ganska fort ... undrar om det beror på att fukten fördelas på större yta i och med strukturen på insidan???
 
Jag har ett par Bergans anatomic LV byxor som regnbyxor... har faktiskt aldrig blivit blöt i dom, trots att man suttit på de mest blöta ställena...

Ett minus är de lång drakedjorna som ibland har läckt små mängder vatten.

Annars så tycker jag att Dermizax (3-lagers) fungerar ypperligt...det är både mjukare och följsammare än 3 lagers goretex..

/manne
 
Dermizax membranet har inte mikroporer utan är ett strechbart membran som släpper igenom fukt. Men jag hittar ingen vettig beskrivning av vad det är. Bara en massa siffror om vattepelare å annat och knepiga beilder.. Plagg med dermizax skall inte heller impregneras utan strykas. Får inte packas ner fuktiga för en längre tid då de delaminerar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.