Hur packar ni era ryggsäckar?

Som rubriken lyder är jag intresserad av att veta hur ni resonerar när ni packar era väskor?
Det är möjligt att ämnet redan har diskuterats, men jag kunde inte finna någon givande tråd så jag skapar mig istället en egen.

Det jag undrar mer specifikt är hur ni fördelar packningen i säckarna. Vart ni lägger vad och så.
Vad jag förstår är att exempelvis regnkläder och kanske kamera är sådant man gärna har snabb åtkomst till och således placerar i någon fiffig ficka i säckens övre del. Men hur resonerar ni kring det andra? Säcken skall rymma tält, sovsäck, liggunderlag, kök, diverse extra kläder, mat samt ett mindre apotek.

Mvh/H
 
Ingen planering alls faktiskt, förutom att snacks o dylikt gärna läggs lätt åtkomligt i små sidfack. Eventuell ordning i stora huvudfacket försvinner fort ändå.
 
Lätt nere, tungt uppe, regn/förstärkningsplagg i sidofickor, kök i lock.

Iaf i stora ryggan.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Sovsäcken har ett eget utrymme längst ner i ryggan som nås genom en dragkedja, under ryggan hänger liggunderlaget.

Tunga saker packas nära ryggen i säcken. Regnkläder och mat att äta under dagen packas i sidofickorna.

Hur man själv vill ha det packat måste man lära sig själv genom att vara ute. Det som passar mig, kanske inte passar dig.
 
Hur jag packar min ryggsäck beror lite på vilken ryggsäck och vilken tur det är.
Men min stora ryggsäck packar jag sånt bara behöver vid lägret (sovsäck+extrakläder i vattentäta påsar) längst ner. ovanpå det kommer andra saker som jag inte behöver underdagen som handuk och necessär. Sen kommer dygnspåsar med mat. den kommer ett lager med saker jag behöver under dagen. regnkläder, förstärkningströja, köket. högst upp under locket ligger tältet då det är det första jag behöver på kvällen och det sista jag packar på morgonen.
I topplocket packar jag småsaker som extra batterier, bestick, repationsutrustning, förbandsutrustning, snacks och annat som måste vara lättåtkomligt.
Vattenflaskor och mössa/handskar hamnar i sidofickorna.

Liggunderlaget fäster jag oftast vertikalt utanpå säckens framsida.

Den dominerande principen för packningen är vikt (tungt högt och nära) och i vilken ordning jag behöver sakerna underdagen och hur lättåtkomligt det behöver vara.
Att tänka på är att i vilken ordning saker skall packa upp och packas vid upprättande och brytande av lägret. Detta är viktigt för att försöka hålla saker torrt vid regn i samband med upprättandet eller brytandet av lägret. Dvs att det mesta skall gå att packa i skydd av tältet. Viktigast i det avseendet är såklart sovsäcken och sovkläderna. Man sover synnerligen dåligt i en blött sovsäck.

Andra packplaner och tips
http://www.naturkompaniet.se/Info/ReadMore.aspx?id=6295
http://vandringsman.blogspot.com/2008/09/ryggsack.html
http://www.djursholmsscoutkar.se/article.php?section=3style=&category=25&article=46
 
Sånt jag vill ha tag på under dagen långt upp/i fickorna, tunga saker nära ryggen, lite halvlångt upp.
 
Jag tycker inte att man kan generalisera med tunga saker högst upp i alla lägen. Stod nog nämnt i länken till Fjällräven också. I somras balanserade vi igenom blockhav i Sarek. När man ska baöansera och ta sig fram med både händer och fötter i är det inte kul med stor ryggsäck och allt tungt högst upp.
 
Knepig fråga.
Jag tenderar att ha det jag vill ha och tycker om, överst. En fet korv, torkat kött, Fleecetröjan och regnkläderna. Ombytet av kläder finns också där. Jag brukar prioritera att vara torr & varm, när jag kommit fram. Dessutom vill jag ha något i magen fort .Kunna öppna och äta när jag rastar. Vila och rasta är viktigt, för hur packningen ter sig.
Det finns väldigt mycket teorier om hur man ska ha det, packa och så. Jag utgår ifrån min egen erfarenhet av decenniers fjällvandringar.
Annars har jag alltid med mig väldigt mycket i min säck. Jag tycker om att äta mat, vara ute länge och ligga still länge. 35/40 kilo så blir det.

Historien om packandet av en ryggsäck har ju sitt ursprung i det militära, fältmässiga och funktionella.
Jag minns själv hur jag på I22, 1973 fick riva upp ryggsäcken då den var felpackad. Att vandra med en övertung, felbalanserad ryggsäck var på den tiden ett grovt brott. Dom som packat fel fick vada Kaitumälven, med ryggsäckarna ovanför huvudet.
I dag kan man nog packa hur man vill.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.