Hur noggrann karta kan man ha till Vista?

Hej! Jag undrar hur noggrann karta man kan lägga in i vista, eller snarare om det finns program med sådan noggrannhet som visar höjdskillnader etc, som går att koppla till en Vista? Vill inte ha endast stora vägar och sjöar utan även små vattendrag, stigar etc. som kan vara av värde när man är ute på vandring?

Finns inte denna möjlighet tänker jag köpa en Summit istället!

Tack på förhand!

/Marcus
 
Topografikartor till Garmin

Det finns så vitt jag vet inga topografikartor eller så detaljerade "vildmarkskartor" du önskar över Europa att ladda ner i Garmin. Det pågår icke-Garmin-sanktionerat arbete för att kunna ladda valfria kartor men det är en mycket osäker verksamhet. Kanske du kan hitta en handdator-baserad (PDA) programvara mot vilken du sedan kan köra en GPS?
 
Annars då?

Det finns det ju knappt någon annan stans heller, eftersom den Topo map som finns över USA är baserad på kartor i skala 1:100000. Sådana har vi orienterare inte knatat på den senaste femtio åren (ungefär).

Anders
 
Re: Annars då?

Jag vet förståss inte mer än du men jag tittade på United States Topo och var inte heller imponerad även om jag vanligen är mer vägbaserad och därför inte bryr mig så mycket om stigar och bäckar i urskogen :)

De andra två alternativen vet jag inget mer om. Hackersidan verkar vara stängd av operatören för tillfället - på Garmins uppmaning??? Den som har intresse måste forska vidare själv.
 
Inga praktiska prov

Jag har inte varit ute och vandrat i USA heller, så jag har ingen personlig erfarenhet. Däremot sammanfattade jag vad andra har skrivit om denna karta.

Garmin verkar vara glada för att ge sig på diverse försök att rätta till det som är dåligt med deras programvaror. På Garmin har de nog inte insett att det är en synnerligen liten del av världen som bryr sig om att mixtra med egna kartor, men att det genererar en del försäljning av deras GPS apparater.

Tänk om det fanns en någorlunda lätthanterlig programvara, som tillät att man själv kan definiera de områden som man vill ladda ner till sin GPS, samt som tillåter att man kan ändra vägar, namn, POI osv.

Ombyggd vägkorsning, gata som enkelriktas, ett bra fiskeställe - slutanvändaren skulle själv kunna fixa sin karta efter behag. Även om den programvaran vore en tredjepartsprodukt, som funkar med Garmins apparater, skulle Garmins försäljning av GPS med kartmöjlighet slå nya rekord.

Anders
 
Re: Inga praktiska prov

En sådan programvara om den är lättanvänd skulle väsentligt minska Garmins, som jag antar, mycket lukrativa kartförsäljning. Därutöver skulle de få betydande problem med support när de inte själva har full kontroll över programvaran.

Hur skulle en programvara som du säger attraherar "en synnerligen liten del av världen" kunna påverka försäljningen av deras GPS:er till att "slå nya rekord"? D.v.s. jag tror att de expanderar och försäljningen slår nya rekord hela tiden men har svårt att se hur de skulle tjäna mer pengar på att släppa in andra kartor. Det som skulle kunna förändra förhållandena är om de får konkurrens av andra tillverkare som har denna möjlighet. Magellans väg mot standardminnen är något som på sikt kan tvinga Garmin att ändra sin instängda och giriga inställning på den sidan.

En ur Garmins perspektiv rimlig möjlighet gissar jag är att addera ett ytterligare "lager" i MetroGuide där användaren skulle kunna lägga in vissa förändringar och tillägg. Snabbare uppdatering av kartorna via t.ex. Internet vore en för användarna mycket önskvärd och kanske mer trolig funktion.
 
Olika långa framtidsperspektiv

Dagens "mixtrarprogram" attraherar en liten del av världen, för de verkar synnerligen besvärliga.

Ett lättanvänt sådant program, som säkert skulle komma fram om det vore något som Garmin inte bara tillät, utan kanske rentav stöttade, skulle däremot attrahera många, och då ge en ökad försäljning av mottagare.

Ursäkta om resonemanget var svårt att följa, i sin starkt förenklade form.

Hur lukrativ är Garmins kartförsäljning? Den redovisas inte separat i deras årsredovisning. Det framgår bara att den används på licens från kartföretagen (åtminstone i Europa innebär det väl Navtech). Det enda som separeras i redovisningen är konsument- och flygprodukter.

Titta på alla datorer som gjorts för personligt bruk. Slutna och hemliga system går i graven eller för en tynande tillvaro. Öppna system går det att sälja praktiskt taget hur många som helst av. Hur många PC går det på varje Mac? Tusen? Ännu fler?

Jag är inte dummare än att jag begriper att Garmin vill tjäna pengar, det vill väl alla, men i regel är det ekonomer som styr sånt här. Ekonomer kan vanligtvis inte räkna pengar som kan tjänas eller sparas, bara sådana som redan lagts ut.

Anders
 
Re: Olika långa framtidsperspektiv

apersson850; sa:
Hur lukrativ är Garmins kartförsäljning? Den redovisas inte separat i deras årsredovisning. Det framgår bara att den används på licens från kartföretagen (åtminstone i Europa innebär det väl Navtech). Det enda som separeras i redovisningen är konsument- och flygprodukter.
Jag förutsatte bara att den är lukrativ därför att den förhöjer försäljningspriset på alla deras kartbaserade GPS:er. Jag förutsätter då också att det säljs i snitt minst en karta per kart-GPS. Det kanske är fler? Att de säljer kartorna på licens innebär ju också att det mesta som skiljer mellan in och utpris är vinst förutom MapSource-programmet som de har utvecklings och supportkostnader på själva. Program är ju dock traditionellt avsevärt mycket mer lönsamt än hårdvara.

Att öppna upp en plattform för utomstående partners innebär också risker i form av att om Garmin etablerar en plattform för programvara kommer det direkt att komma billiga kloner som sänker Garmins marginal på hårdvaran. Man riskerar också dåligt rykte ifall en massa amatörer börjar göra dåliga programvaror.
Titta på alla datorer som gjorts för personligt bruk. Slutna och hemliga system går i graven eller för en tynande tillvaro. Öppna system går det att sälja praktiskt taget hur många som helst av. Hur många PC går det på varje Mac? Tusen? Ännu fler?
Vilka är det som tjänar pengar på PC? Inte är det hårdvarutillverkarna som skapat plattformen men jag är ändå inte så säker att jämförelsen med datorer är så relevant. De flesta andra konsumentprodukter är faktiskt slutna system. Mobiltelefoner t.ex. är en liknande produkt som fortfarande är lika slutna som någonsin GPS:erna. Frågan är också om GPS:en som fristående enhet kommer att bli något annat än en nördprodukt för ett litet fåtal. Framtiden tror jag är att bygga ihop dem med andra enheter. Mobiltelefon/GPS/PDA/klocka finns ju redan i olika kombinationer och där någonstans tror jag framtiden ligger och hur öppen eller sluten den plattformen kommer att vara är fortfarande ett oskrivet blad.
Jag är inte dummare än att jag begriper att Garmin vill tjäna pengar, det vill väl alla, men i regel är det ekonomer som styr sånt här. Ekonomer kan vanligtvis inte räkna pengar som kan tjänas eller sparas, bara sådana som redan lagts ut.
Jag är inte ekonom utan tekniker i databranschen och där förespråkar jag öppna system men inser att det finns stora fördelar, också tekniska i slutna system. Som privatperson vill jag inget hellre än att ha möjligheten att lägga in vilka kartor som helst och dessutom kunna modifiera dem själv men jag är inte lika övertygad som du att det verkligen är det bästa ur långsiktigt företagsekonomiskt perspektiv för en GPS-tillverkare.
 
Lite önsketänkande, då?

Visst är mobiltelefoner slutna, jämfört med datorer. Men en GPS har ju i alla fall den likheten att det är en hårdvara, som man laddar in sin mjukvara i (kartorna i detta fallet).
Dessutom, vem tjänar mest pengar på mobiltelefoner just nu? Nokia. Vem var det som började öppna sina telefoner för inladdade melodier, logotyper och färger på höljet (vilket ju är ungefär allt som är meningsfullt för användaren)? Nokia.

Det är inte speciellt många privatpersoner som skulle gilla en dator, där tillverkaren säger att du bara får köra våra program.

Tyvärr kan det ju vara så att kartförsäljningen är så bra för Garmin, att de inte kan vara utan den.
Men med tanke på Garmins filosofi när det gäller minneskort till vissa modeller, kan det också vara protektionism och monopoltankegångar i största allmänhet.

Jag tror också på mer integrerade enheter framöver, men kanske inte så mycket för sådant här friluftsliv. De flesta vill nog inte ha en PDA i vattentätt och närmast skottsäkert utförande.

Anders
 
Re: Lite önsketänkande, då?

apersson850; sa:
Men med tanke på Garmins filosofi när det gäller minneskort till vissa modeller, kan det också vara protektionism och monopoltankegångar i största allmänhet.
Visst är det så. Det är ju en av kapitalismens baksidor och motmedlet som rår på detta är ökad konkurrens. Å andra sidan skulle vi utan kapitalismen fortfarande bo i grottor och byta djurhudar. Och det häftigaste navigationsinstrumentet att leka med skulle vara solen.
Jag tror också på mer integrerade enheter framöver, men kanske inte så mycket för sådant här friluftsliv. De flesta vill nog inte ha en PDA i vattentätt och närmast skottsäkert utförande.
Det vill jag men de måste ändå vara billigare, tunnare, lättare och ha längre batterilivslängd än dagens modeller :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Harnis Är verkligen Fugawi mer noggrann än OZI ? Navigering 2
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
gundj Karta Jotunheimen Navigering 1
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
Mahok Centrerad karta Navigering 10
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Vinylbrus Karta över Rago nationalpark Navigering 2
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
wistrom Digital karta blekingeleden Navigering 3
Karpaterna.se GPS-karta över fjällen Navigering 21
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
eritho Karta från SD till dator (BaseCamp) Navigering 16
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
olaham Slumpmässig vridning av karta Navigering 16
Lars_P Vilket underlag till karta i GPS? Navigering 4
Cypern50 Cypern Karta Garmin Navigering 2
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
avslutatmedlemskap130327 Aktivering av karta Bootcamp Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
sagoskog Överföra scannad karta i GPS Navigering 2
crille30 Nokia N900 karta? Navigering 2
Wirsin Topografisk karta Gunnbjörn fjeld, Grönland Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.