Hur nära är man att bli träffad när kulan viner?

jag är på svalbard och var ute och vandrade under pågående renjakt. Först hördes ett vinande surr och sedan en knall från ett gevär. Min fråga lyder:
Hur nära passerar kulan för att detta fenomen ska inträffa?

Mina vänner som var med sa max 50m, kan detta stämma?

Hoppas att någon snarast ska kunna svara.
 
Jag tycker att det låter olika om det är en rikochet eller då en kula passerar ovanför huvudet. En rikochet har ett mer vinande ljud, förmodligen pga att kulan deformerats.
Har en gång legat på isen och skjutit, troligen studsade kulorna flera gånger mot isen för det lät nästan som en häxpipa och hördes 500 meter bort (om inte mer). Kanske nåt sånt som hände på Svalbard?

/Ulf
 
Jo, det är nog i alla fall så att nåt måste ha hänt med kulan för att det ska vina. När man är markör på skjutbana befinner man sig ju omedelbart nedan måltavlan, men hör inget vinande.

Vinande uppstår troligen av skador på kulan eller av att den wobblar.
 
Mezzner; sa:
Jo, det är nog i alla fall så att nåt måste ha hänt med kulan för att det ska vina. När man är markör på skjutbana befinner man sig ju omedelbart nedan måltavlan, men hör inget vinande.

Vinande uppstår troligen av skador på kulan eller av att den wobblar.

På skjutbanan hinner man väl knappast höra vinandet förrän "boffet" i skjutvallen samt knallen från mynningen kommer.

Jag har också en gång, under toppjakten, varit med om detta. Först ett vinande som passerar förbi och någon sekund senare knallen från geväret.
Gissa om jag tog mig därifrån kvickt.

/BAX
 
Mycket riktigt är tiden innan träff i tavla/vall kort. Fast nedslagsljudet är ju inte så himla högt å andra sidan.
 
Vi kanske får skilja mellan två ljud :)

Det svischvinande ljudet (som väl borde sitta ihop med en ljudbangspuff så länge kulan har överljudsfart?) av en kula före träff och det annorlunda vinande ljudet av en felsnurrande rikoschett?
 
En kula behöver inte träffa något för att välta i luften och börja vina. Kulan snurrar ju ut av bara attan när den lämnar loppet(gyroeffekten stabiliserar kulan). När fart och rotation avtar så börjar kulan att vobbla, för att till sist välta. En kula som vobblar avger ju ett vinande ljud, och det kan höras på flera hundra meters avstånd i en tyst miljö.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tompa_m Man skjuten under älgjakt Jakt 0
jägarpekka var beställer man dessa ? Jakt 4
LFN Vad får man egentligen skjuta? Jakt 21
Strykarräven Luftgevär, får man öva var som helst? Jakt 20
moekk man tackar Jakt 1
Stordrulen Bli en del av gemenskapen och gör samhällsnytta. Jakt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.