Hur mycket vatten dricker man?

Hej!

Ska upp på stugtur nästa vecka och kliar mig i huvudet över drickandet av vatten - på sommaren blir det ju oftast drickapaus när man passerar jokkar, så jag brukar sällan ha på mig mer än 0,5 liter (oftast mindre). Då jokkarna liksom är under snön nu (förhoppningsvis) så undrar jag hur mycket vatten jag ska släpa med mig?

Jag kommer ha en 0,5 liters termos med nyponsoppa till lunch + 0,35 liter hett vatten för säkerhets skull. Och så var det det kalla vattnet då....

Nästa fråga: är det helt kolossalt dumt att ha vattnet i en platypus/drickpåse-med-slang? Senast jag hade den med (och sov ute) i -10 så frös hela skiten och jag fick släpa en isklump. Men den kanske inte hinner frysa under en dag i Jämtland?


/Louise
 
Relevant fråga, 1,5 l i tre petflaskor bör räcka. Den du brukar hänger du i snöre runt halsen innanför jackan så har du hyfsat varmt vatten att dricka.
Isklumpar är ju inte funkis att bära.
 
Hej!

Ska upp på stugtur nästa vecka och kliar mig i huvudet över drickandet av vatten - på sommaren blir det ju oftast drickapaus när man passerar jokkar, så jag brukar sällan ha på mig mer än 0,5 liter (oftast mindre). Då jokkarna liksom är under snön nu (förhoppningsvis) så undrar jag hur mycket vatten jag ska släpa med mig?

Jag kommer ha en 0,5 liters termos med nyponsoppa till lunch + 0,35 liter hett vatten för säkerhets skull. Och så var det det kalla vattnet då....

Nästa fråga: är det helt kolossalt dumt att ha vattnet i en platypus/drickpåse-med-slang? Senast jag hade den med (och sov ute) i -10 så frös hela skiten och jag fick släpa en isklump. Men den kanske inte hinner frysa under en dag i Jämtland?


/Louise

Drickasystem kan funka. Det som brukar frysa är munstycket. I varmt vårvinterväder kan du ha påsen var du vill men kyler det på så måste påse och slang+munstycke hänga innanför jackan. På bröstkorgen/magen om man går med ryggsäck. Kan upplevas som meckigt. Vattenflaskor av ca 0,5L storlek är enklare att placera då...

//J
 
Jag brukar minst ha 1,5-3 liter i ryggan (i 2 flaskor), har inga problem att lasta. Men 1.5 liter bör räcka som seobserver sade.
 

avslutad210712

Gäst
Jag har testat att åka mig torr på vintern och det är inte speciellt skoj.
 
Det är inte roligt vid någon säsong.

Lite jägarsnus tillgängligt så att du kan hålla blodsockret uppe inder färden.
 
mina tips

Så fort det är minusgrader är det bra att koka upp vatten och sedan ha det i sin flaska, blir lagom varmt/kallt efter någon timme och tar längre tid att frysa. En socka+nalgeneflaska är i vissa fall mer isolerande än en dålig termos och mycket lättare.

Om du vill ha vattensäck är tipset att blåsa tillbaka vattnet som finns i slangen, vattnet i påsen tar längre tid att frysa än det som är i slangen. Lite socker i påsen/flaskan gör också att det tar längre tid att frysa.

/Rasmus, som tyvärr inte kan vara på fjället idag pga av skadat knä, mentalt jobbigt i detta strålande väder
 
1,5 liter alltså, tackar! Vattenpåsen ligger i ryggfickan, så den ska nog hålla sig varm. Och Rune-kakorna är bakade och doppade i vit choklad på ena sidan, mörk på andra sidan.
Tips! Det tar något jävulskt med tid att fjamsa med olika färger på chokladen. Gör inte det.

Tack för alla svar, hoppas det blir lite fjäll för er alla!
/Louise
 
1,5 liter alltså, tackar! Vattenpåsen ligger i ryggfickan, så den ska nog hålla sig varm. Och Rune-kakorna är bakade och doppade i vit choklad på ena sidan, mörk på andra sidan.
Tips! Det tar något jävulskt med tid att fjamsa med olika färger på chokladen. Gör inte det.

Tack för alla svar, hoppas det blir lite fjäll för er alla!
/Louise

Haha! Men dom blir säkert jättefina!.. och goda.. =)
 
För turskidåkning räcker i min erfarenhet 7.5dl hett vartten i termos och 8 dl kallt vatten i flaska under hela dagen till man slår läger och tar fram köken..
Dock så kan det bli lite tight om det är väldigt slitsamt, exempelvis med pulka + puder och eller uppför eller för den delen rena toppturer.. Då har jag numera med en 2L vattenpåse..

Och givetvis fryser vatten under nätterna om man förvarar det fel, litar man på sin påse kan man ha den i eller mellan sovsäckarna för att den ska hållas tillräckligt varm, ligger den mellan så hjälper det även att lägga en jacka eller dylikt över..
Litar man inte på sin påse så får man väl tömma den, men frågan är väl varför man har med den isf. :)

Edit:
Och räkna inte med att bäckarna är öppna i nån större utsträckning, dock är det ju tur om dom är det. :) Början av april är knappast jättesen vinter i fjällen.. :)
 
På dagsturer i vinterfjäll har jag med mig en thermos med 0,7l vatten + 3 flaskor med total volym av 2 liter. Vid hög fysisk aktivitet en hel dag tycker jag att det är för lite, alltså 2,7 liter. Då brukar jag blanda ut det heta thermosvattnet med snö och på så sätt öka volymen utan att öka vikten.

mvh tim
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.