Hur mycket gear tappar man på Big Wall?

Kuriös men ändå lite allvarligt menad fråga faktiskt; på vägen upp för t ex El Cap måsta man ju tappa en och annan karbin?

Samtidigt kan ju livet hänga på att man INTE tappar prylar...

(Har man en skruv lös när man gör insteget så har man nog inte det vid utsteget längre;-))
 
Tappa eller fastna?

Menar du att saker sitter kvar eller att man tappar ner dom? Jag har aldig tappat något än, men varit nära några gånger. Däremot har jag ryckt fast kilar så hårt att dom blivit kvar, även en friend var påväg stt bli en del av klippan, men en envis andreman (tack Markus!) lyckades efter mycket våld att ta tillbaka den från klippan.

Har dock aldrig klättrat nån bigwall, bara några fler-replängders turer. Vad säger storfräsarna?
 
Plus och minus

Vad gäller el cap så har iaf jag gått mer plus än minus. Förra resan totalt inte mindre än fyra kamkilar. Alla av senaste modell. Aliens och camalots. 3-4 skruvkarbiner och några slingor.
Minus blev väl två kortslingor tror jag.
Allt detta på 2,33 x el Cap!
 
RockDoc!
Det var ett tag sen! Hoppas det är lungt och att du inte saknar el cap för mycket...

Mezzner!
Helt riktigt så kan det bli problem med tappade prylar, oftast är det inte så farligt att tappa en karbin eller slinga, det är mycket värre om man tappar riktigt viktiga saker som vatten, portaledge eller hela hissäcken! Du skulle bli förvånad om du fick höra vad klättrare ibland tappar från El Cap.

Personligen så upplever jag precis som rockdoc att jag går med vinst nästan varje gång.
En typisk klättring uppför El Cap (4-7 dygn) så brukar vi förlora/förbruka ungefär följande i ren klätterutrustning: 1-3 karbiner, 1-2 cams, 1-3 pins, 1-5 slingor, kanske 1 hook, 1-3 kilar, några copperheads och ett par borrbultar. Sällan är det att man tappar något rakt ur handen, det händer kanske 1 gång på en hel tur, det är istället så att det mesta är ren förbrukning eller klipper loss sig "självt"...

PEACE!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...